Wina kierowcy busa jest ewidentna tylko pozornie. Jeżeli dokładnie przeanalizujemy tę katastrofę to szybko dojdziemy do wniosku, że przyczyn tej (i jej podobnych) tragedii należy szukać gdzie indziej.
Przyczyna po stronie policji. Kraj dysponuje tysiącami policjantów, także w „drogówce”. Tymczasem zamiast realnie zająć się poprawą bezpieczeństwa na drogach, spędzają oni długie dupo-godziny na papierkowej robocie. Gdyby na tej drodze stał choć jeden policjant – do tragedii by nie doszło. Ale zamiast zająć się pracą wolał on siedzieć w ciepłym budynku komendy.
Przyczyna po stronie ministerstwa infrastruktury. Chyba nikomu nie trzeba udowadniać, że to kiepski stan polskich dróg pochłonął kolejne kilkanaście ofiar. Gdyby w tym miejscu przebiegała najzwyczajniejsza w świecie dwupasmówka, nawet nie droga ekspresowa – ci ludzie by żyli. I nie tylko oni. Tymczasem jesteśmy zmuszani do poruszania się po drogach nadających jedynie do ruchu rowerowego.
Przyczyna po stronie służb meteorologicznych – dlaczego kierowcy nie zostali jednoznacznie ostrzeżeni przed bardzo trudnymi warunkami na drodze?
Kolejna przyczyna po stronie policji – dlaczego droga nie została zamknięta i nie zorganizowano bezpiecznego objazdu?
Przyczyna nieznana – a skąd w ogóle się wzięła mgła w tym miejscu o tej porze? Przecież to dość nietypowe… mgła na drodze… dziwne… Czy ktoś w ogóle zbadał tę mgłę? Czy przypadkiem w Nowym Mieście n. Pilicą nie ma dużej jednostki wojskowej?
Kilka przyczyn po stronie kierowcy ciężarówki:
Po pierwsze, kto w ogóle dopuścił do ruchu ciężarówkę pomalowaną na biało?! Wg badań, to najniebezpieczniejszy kolor pojazdu na drodze, najgorzej widoczny. Zaś we mgle ten samochód w ogóle widoczny nie był. (Z drugiej strony – bus był pomalowany na czerwono i był doskonale widoczny).
Po drugie, dlaczego kierowca ciężarówki przez CB radio nie ostrzegł kierowcy busa o tym, że porusza się po tej drodze, w jakim kierunku się porusza, z jaką prędkością, jaka jest masa całkowita pojazdu etc.? Gdyby ostrzegł – kierowca busa na pewno by nie zjechał na lewy pas.
Po trzecie, kto zezwolił tak dużej ciężarówce na poruszanie tak wąską droga nawet bez pobocza? Dlaczego kierowca się zgodził na tak niebezpieczny rejs?!
Kolejna przyczyna po stronie policji – dlaczego nie skontrolowano busa przed wyjazdem? Dlaczego policja faktycznie zezwoliła na przewiezienie ludzi samochodem dostawczym?
Tak więc mamy tu aż 9 przyczyn tragedii całkowicie niezależnych od kierowcy busa. Gdyby się udało wykluczyć choć jedną z nich – do tragedii by nie doszło! Rzeczywiście, prawdopodobnie to kierowca busa popełnił błąd zjeżdżając na lewy pas (choć nawet nie wiemy, czy nie został do tego zmuszony przez inny pojazd). Ale gdyby nie powyższe przyczyny – ludzie by żyli.
Tak więc możemy łatwo ułożyć wstępną listę winnych śmierci 18 osób – głównie będą to najwyżsi rangą urzędnicy MSWiA oraz funkcjonariusze policji. Warto też przyjrzeć się pracom GDDKiA.