osskaa osskaa
112
BLOG

Ekspresowa ściema - miraże sukcesu GDDKiA część 2

osskaa osskaa Gospodarka Obserwuj notkę 6
Drogi ekspresowe w Polsce są fantomem. Rząd, który trąbi o sukcesie autostradowym zręcznie unika podawania postępów w realizacji programu budowy 5.200km tras ekspresowych. Sieć dróg ekspresowych, równie ważna dla rozwoju kraju, jak autostrady, nie połączy się w spójną sieć co najmniej do roku 2020.
 
Oto szczegóły.
 
S3 – Świnoujście – Czechy, najkrótsze połączenie ze Skandynawii na południe Europy, konkurencja dla autostrad i portów niemieckich.
 
- Świnoujście-A6 odłożona do realizacji po roku 2015! W tej chwili króciutkie jednojezdniowe fragmenty koło Wolina i Goleniowa.
 
- A6-Gorzów Wlkp – w budowie, choć opóźniona przez ekologów i Wykonawcę prawdopodobnie będzie gotowa na koniec 2010.
 
- Gorzów Wlkp- Nowa Sól istnieje małymi fragmentami jako jednojezdniowe namiastki prawdziwej trasy ekspresowej. Wg planów cały odcinek ma być gotowy do roku 2013, choć jeszcze nie zaczęły się wszystkie procedury przetargowe
 
- Nowa Sól – Lubawka – dolnośląski fragment w kompletnych powijakach, brak nawet decyzji środowiskowych, realnie trasa ta może powstać do roku 2015.
 
Cała S3 nie powstanie nie tylko do EURO, ale nawet do 2015, a uwzględniając interesy portu w Świnoujściu będzie to realnie rok 2017.
 
S5 czyli połączenie A1 koło Świecia z A8 we Wrocławiu. Teoretycznie najważniejsza trasa na EURO2012 łącząca aż 3 polskie miasta gospodarzy oraz Bydgoszcz. Stosunkowo krótka licząca tylko 450km.
 
- Nowe Marzy – Bydgoszcz – od roku oddział GDDKiA w Bydgoszczy przesuwa datę otrzymania Decyzji Środowiskowej, co jest pierwszym krokiem do realizacji inwestycji. Mówi się już że trasa ta powstanie w roku 2014, co jest doprawdy niezrozumiałe.
 
- Bydgoszcz- Żnin- podobnie jak wyżej oprócz fragmentu Lotnisko-Białe Błota, który jednak prawdopodobnie nie będzie częścią przyszłej S5 (z uwagi na jej przebieg na zachód od miasta). Brak jest nawet decyzji środowiskowej.
 
- Żnin- Poznań- teoretycznie w budowie, trwają prace archeologiczne i projektowanie, przy szczęśliwych wiatrach uda się skończyć ten fragment do 2012 roku
 
Poznań- Leszno – mozolne procedury środowiskowe i lokalizacyjne. Realnie odcinek ten powstanie w roku 2013.
- Leszno – Rawicz – częściowo w budowie, częściowo w fazie przetargu, realnie również rok 2013.
- Rawicz – A8 – kolosalne opóźnienia w realizacji na Dolnym Śląsku mogą spowodować, że ten odcinek będzie gotowy aż w roku 2014.
 
S5 będzie więc gotowa w całości w roku 2014 (wariant optymistyczny), a do EURO nie da się nią dojechać do żadnego z czterech wielkich miast na jej trasie.
 
S7
Kolejna kluczowa arteria łącząca Trójmiasto z Warszawą, Kielcami i Krakowem, dodatkowo również port w Elblągu. Obecnie istnieje kilka oderwanych od siebie fragmentów takich jak obwodnice Nowego Dworu Gd, Elbląga, Miłomłyna, Płońska, dwujezdniowy fragment do Łomianek, dwujezdniowy fragment z Warszawy do Grójca i odcinek Grójec-Radom, obwodnica Kielc ale jednojezdniowa, fragmenty Zakopianki.
 
Wydaje się, że to sporo, ale tak naprawdę tylko dwie regionalne dyrekcje (Olsztyn i Kielce) poważnie traktują S7. de facto tylko na Warmii i w Świętokrzyskiem S7 powinna być gotowa do EURO2012.
 
- Obwodnica Południowa Gdańska – w budowie do roku 2012. Budowa biegnie przez trudne tereny Żuław, więc trzeba trzymać kciuki, że się wszystko uda zrobić w terminie.
 
-Koszwały-Elbląg – w powijakach, będzie budowana w trybie Zaprojektuj i Zbuduj, realnie w roku 2013.
 
-Elbląg-Napierki – częściowo w budowie, w pozostałych odcinkach przetargi są rozstrzygnięte lub tuż przed rozstrzygnięciem. Z dużą dozą prawdopodobieństwa ten odcinek będzie gotowy jeszcze w 2012.
 
- Napierki-Płońsk – nie ma jeszcze decyzji środowiskowej, więc realnie termin oddania to rok 2013.
 
- Płońsk-Warszawa (S8) – nie ma decyzji środowiskowej, trasa ta raczej nie powstanie do roku 2014, tym bardziej że i tak jest dwujezdniowa.
 
- Warszawa- Grójec – żenująca nieudolność Dyrekcji Mazowieckiej, która musi się starać o nową Decyzję Środowiskową, realnie ten ważny fragment powstanie do roku 2013.
 
- Radom-Kielce – częściowo w budowie, częściowo w fazie przetargu, realnie powinien być gotowy do roku 2013.
 
- Kielce-Jędrzejów – przygotowania do przetargów, realny termin oddania drogi to 2013.
 
- Jędrzejów – Kraków- absolutny blamaż. Nie ma jeszcze bardzo początkowego dokumentu pod nazwą Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe, który zakłada konsultacje społeczne i dyskusje nad wstępną lokalizacją. Od tego momentu do ukończenia budowy można śmiało liczyć 6lat.
 
- Kraków- Chyżne – modernizowana ciągle Zakopianka, powinna być gotowa do roku 2014.
Okazuje się, że bardzo ważna droga S7 nie będzie gotowa do roku 2016!!
 
S8/S61
Kluczowa trasa dla państw bałtyckich, po której wiedzie najwygodniejszy tranzyt na zachód i południe Europy. Ostatnio zmodyfikowany przebieg od Ostrowii Maz. do granicy z Litwą jako zupełnie nowa S61.
S61 – całkowicie nowa trasa, bez żadnego przygotowania. Realny czas przygotowania dokumentacji i budowy to 6lat, czyli rok 2016-2017.
 
Ostrów Maz-Warszawa – brakuje krótkich odcinków, realnie do Warszawy trasa ta będzie gotowa do roku 2013.
 
Białystok-Ostrów Maz. – w budowie krótkie odcinki, na całej trasie inwestycje powinny zakończyć się do roku 2014.
 
Warszawa – modernizacja Trasy Toruńskiej oraz odcinka do A2 przebiegają planowo, powinny być gotowe już w roku 2011.
 
Warszawa – Rawa Maz. – spore opóźnienia powodują, że odcinek ten będzie gotowy najwcześniej w roku 2013.
 
Rawa Maz – Bełchatów – ciągnące się w nieskończoność dyskusje nt. przebiegu tego odcinka odwlekają budowę, realnie fragment ten może być gotowy w roku 2014.
 
Bełchatów – Syców – łódzki i poznański fragment trasy nie jest traktowany priorytetowo, w tym roku na pewno nie uda się ogłosić przetargów, więc realnie termin oddania to 2014.
 
Syców-A8 – trwają prace budowlane, więc wyjazd z Wrocławia do granicy województwa wygodną trasą będzie gotowy w roku 2012.
 
Jak widać kluczowa trasa S8/S61 nie będzie gotowa nie tylko na EURO, ale również w 2014roku, a na całość tej trasy poczekamy jeszcze 7lat.
 
S1, S6, S9, S10, S11, S12, S17, S19 – to również ważne trasy, wszystkie ujęte w programie rządowym na lata 2007-2013. W tej chwili łącznie gotowych jest 247km wymienionych tras, co stanowi 9% ich projektowanej długości. Do EURO2012 powstanie nie więcej niż 100km nowych odcinków tych dróg, więc należy się spodziewać, że sieć kluczowych dróg ekspresowych będzie realizowana aż do roku 2020.
 
Czy w takim razie można mówić tu o jakimkolwiek przyśpieszeniu i przełomie?

 

osskaa
O mnie osskaa

Amatorsko komentuję rzeczywistość polityczną i gospodarczą, staram się wgryzać w mechanizmy i prawdziwe siły, które stoją za figurami pokazującymi się na scenie tej gry. Mieszkałem w Słupsku, zanim to stało się modne, od lat Gdynia...

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka