Winnetou i jego Uczelnia Winnetou i jego Uczelnia
74
BLOG

Leguramin - bez emocji, lecz krytycznie

Winnetou i jego Uczelnia Winnetou i jego Uczelnia Polityka Obserwuj notkę 0

 

MATERIAŁ POMOCNICZY
czerwona czcionka – nowe brzmienie
zaciemnienie - skreślenia
REGULAMIN
STUDIÓW NA UNIWERSYTECIE WARSZAWSKIM
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
1. Studia na Uniwersytecie Warszawskim są prowadzone na podstawie
obowiązujących przepisów, a w szczególności:
1) ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164,
poz. 1365 z późn. zm.), zwanej dalej Ustawą;
2) Statutu Uniwersytetu Warszawskiego, zwanego dalej Statutem;
3) Regulaminu  Studiów  na  Uniwersytecie  Warszawskim,  zwanego  dalej
Regulaminem.
2. Regulamin określa organizację i przebieg studiów oraz związane z tym
prawa i obowiązki studenta i Uniwersytetu.
3. Regulamin dotyczy: studiów pierwszego stopnia, studiów drugiego stopnia,
jednolitych studiów magisterskich, prowadzonych w formie stacjonarnej lub
niestacjonarnej.
§ 2
Użyte w Regulaminie określenia oznaczają:
1) absolutorium – spełnienie wymagań planu studiów, z wyłączeniem zaliczenia
ostatniego cyklu seminarium dyplomowego z powodu niezłożenia pracy
dyplomowej przewidzianej programem kształcenia i zdania egzaminu
dyplomowego.
absolutorium – spełnienie wymagań planu studiów, z wyłączeniem przyjęcia
pracy dyplomowej i zdania egzaminu dyplomowego; datą uzyskania
absolutorium jest dzień spełnienia ostatniego z wymagań planu studiów
z wyłączeniem sytuacji przewidzianych w § 8 ust. 10 i § 36 ust. 4, w których jako
datę uzyskania absolutorium przyjmuje się ostatni dzień etapu studiów,
w którym doszło do spełnienia wymagań planu studiów;
2)  cykl dydaktyczny – okres zaliczeniowy (rok akademicki, semestr, trymestr),
obejmujący zajęcia dydaktyczne, sesję egzaminacyjną główną i sesję
egzaminacyjną poprawkową;
2
3)  dziekan – dziekan wydziału lub kierownik innej jednostki organizacyjnej
prowadzącej lub organizującej studia albo osoba, której dziekan przekazał
swoje uprawnienia; dziekanem właściwym dla studenta studiów prowadzonych
wspólnie przez dwie lub więcej jednostek organizacyjnych jest dziekan wydziału
wskazanego w umowie między wydziałami prowadzącymi te studia;
4)  ECTS (European Credit Transfer and Accumulation System) – europejski
system transferu i akumulacji punktów zaliczeniowych, służący do oceny
postępów studenta w zdobywaniu wiedzy i umiejętności oraz do potwierdzania
realizacji kolejnych etapów kształcenia; ECTS określa nakład pracy studenta,
wymagany przy realizacji programu kształcenia, powiązany z efektami
kształcenia;
4a) efekty kształcenia – zasób wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych
uzyskanych w procesie kształcenia przez osobę uczącą się;
4b) efekty uczenia się – zasób wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych
uzyskiwanych w procesie uczenia się poza systemem studiów;
4c) potwierdzenie efektów uczenia się – formalny proces weryfikacji efektów uczenia
się osiągniętych poza systemem studiów, umożliwiający podjęcie studiów na
Uniwersytecie zgodnie z zasadami uchwalonymi przez Senat;
5)  etap studiów – część programu kształcenia wyodrębniona w planie studiów,
przewidziana do realizacji w określonym czasie;
6)  indywidualny tok studiów (ITS) – program kształcenia i plan studiów
przygotowany dla studenta, realizowany we współpracy z opiekunem
naukowym;
7)  indywidualny tryb zaliczania – zaliczanie zajęć lub przedmiotu w inny sposób lub
w innych terminach niż przewidziane w sylabusach oraz w harmonogramie
zajęć i sesji egzaminacyjnych;
8) jednostka macierzysta – jednostka organizacyjna Uniwersytetu, wskazana do
prowadzenia wszystkich spraw studenta związanych z tokiem studiów i pomocą
materialną;  jednostką  macierzystą  dla  studentów  indywidualnych  studiów
międzyobszarowych jest międzywydziałowa jednostka organizująca takie studia
(Kolegium  Międzyobszarowych  Indywidualnych  Studiów  Humanistycznych  i
Społecznych,  Kolegium  Międzywydziałowych  Indywidualnych  Studiów
Matematyczno-Przyrodniczych);
8a) karta okresowych osiągnięć studenta – wydrukowane z informatycznego
systemu obsługi studiów zestawienie ocen studenta za wskazany okres, wraz z
informacją o wyniku rozliczenia etapu studiów;
9) limit zajęć ponadplanowych – ustalony przez radę wydziału limit zajęć
niewymaganych do zaliczenia studiów, obejmujący zajęcia, za które można uzyskać
nie mniej o wartości nie mniejszej niż 10% liczby punktów ECTS wymaganych do
ukończenia studiów; limit ten nie może przekroczyć 30 punktów ECTS, a dla
studentów indywidualnych studiów międzyobszarowych 90 punktów ECTS;
9a) powtarzanie przedmiotu z powodu niezadowalających wyników w nauce –
obowiązek zaliczenia przedmiotu objętego planem studiów, z którego student we
wcześniejszym cyklu uzyskał ocenę negatywną lub do zaliczenia którego nie
3
przystąpił i nie zrezygnował w trybie określonym w § 23 b ust. 6, mimo
zarejestrowania się na ten przedmiot;
10) ogłaszanie – oznacza niezwłoczną publikację dokumentu na stronie internetowej
odpowiedniej jednostki prowadzącej studia lub Uniwersytetu;
11) plan studiów – dokument określający przedmioty i związane z nimi zajęcia oraz
praktyki zawodowe – wraz z wymiarem czasowym, zasadami zaliczania, w tym z
określeniem języka, w którym prowadzone są zajęcia i ich zaliczenia, efektami
kształcenia oraz przypisaną przedmiotom i praktykom liczbą punktów ECTS –
których zaliczenie warunkuje uzyskanie dyplomu ukończenia danych studiów; plan
studiów określa łączny czas trwania studiów i wyodrębnia etapy studiów oraz
precyzuje wymagania, które trzeba spełnić, by zaliczyć każdy z tych etapów; plan
studiów wymienia także inne wymagania, które muszą być spełnione, by uzyskać
dyplom ukończenia danych studiów;
11a) podpięcie – wykonywane w informatycznym systemie obsługi studiów
przypisanie przedmiotu do konkretnego programu kształcenia, a w przypadku
przedmiotów objętych planem studiów danego etapu – także do tego etapu;
12) program kształcenia – dokument zawierający opis kierunku studiów oraz i
ewentualnej specjalności studiów, obejmujący opis zakładanych efektów kształcenia
oraz program studiów stanowiący opis procesu kształcenia prowadzącego do
uzyskania tych efektów; z wyszczególnieniem efektów kształcenia, które w trakcie
studiów powinien uzyskać student, sekwencji ich osiągania i przeznaczonego na to
czasu;
13) przedmioty równoważne – przedmioty, których zakładane efekty kształcenia są
jednakowe lub zbliżone i których zaliczenie traktowane jest w rozliczaniu etapu
studiów równorzędnie;
14) rada wydziału – kolegialny organ właściwy dla wydziału lub innej jednostki
prowadzącej studia. W odniesieniu do indywidualnych studiów międzyobszarowych
jest to rada jednostki o której mowa w art. 84 ust. 3a Ustawy; w odniesieniu do
studiów prowadzonych wspólnie przez dwie lub więcej jednostek organizacyjnych;
kompetencje rady wydziału, przewidziane Regulaminem, przysługują organom
kolegialnym jednostek prowadzących wspólnie te studia;
15) rekrutacja otwarta – procedura przyjmowania w poczet studentów Uniwersytetu
zgodnie z zasadami uchwalonymi przez Senat Uniwersytetu;
16) podjęcie studiów równoległych – procedura podejmowania przez studenta
Uniwersytetu studiów na kolejnym kierunku studiów zgodnie z zasadami
uchwalonymi przez Senat Uniwersytetu;
17) równoważność etapu studiów – uznanie określonego programu kształcenia
spoza  jednostki  macierzystej  za  ekwiwalentny  z  programem  kształcenia
w określonym etapie studiów w jednostce macierzystej;
18) student goszczący – student, którego macierzystą uczelnią nie jest Uniwersytet,
realizujący na Uniwersytecie część programu kształcenia na podstawie skierowania z
uczelni macierzystej w ramach umowy zawartej z Uniwersytetem lub przyjęty decyzją
dziekana;
19) indywidualne studia międzyobszarowe – odbywane pod kierunkiem opiekuna na
podstawie indywidualnego programu studiów, w tym planu studiów, studia
4
indywidualne, o których mowa w art. 8 ust. 2 Ustawy; obejmujące co najmniej dwa
obszary kształcenia i prowadzące do uzyskania dyplomu na co najmniej jednym
kierunku studiów, prowadzonym przez podstawową jednostkę organizacyjną, mającą
uprawnienie do nadawania stopnia naukowego doktora w obszarze wiedzy
związanym z tym kierunkiem;
20) studia niestacjonarne – forma studiów wyższych, inna niż studia stacjonarne,
wskazana przez Senat;
21) studia równoległe – studia, które podejmuje student na drugim lub kolejnym
kierunku, które podejmuje student Uniwersytetu lub student innej uczelni na
podstawie porozumienia z Uniwersytetem;
22) studia stacjonarne – forma studiów wyższych, w której co najmniej połowa
programu kształcenia jest realizowana w postaci zajęć dydaktycznych wymagających
bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich i studentów;
23) sylabus przedmiotu – opis treści merytorycznych, efektów kształcenia oraz
sposobu realizacji przedmiotu i metod prowadzenia związanych z nim zajęć, wykaz
literatury  stanowiącej  podstawę  programu,  opis  wymagań  związanych
z uczestnictwem w zajęciach oraz zasad zaliczania zajęć i przedmiotu, w tym
zaliczania poprawkowego, oraz formy i kryteriów a oceny oraz określenie liczby
punktów ECTS przyznawanych za zaliczenie przedmiotu;
24) zajęcia samodzielne – zajęcia, prowadzone jako odrębny przedmiot lub jako
zajęcia główne w ramach danego przedmiotu; plan studiów lub sylabus przedmiotu
określa, które zajęcia są zajęciami głównymi.
§ 3
1. Zwierzchnikiem i opiekunem studentów jest Rektor.
2. Rektor sprawuje ogólny nadzór nad rekrutacją, procesem dydaktycznym
i tokiem studiów.
§ 4
1. Szczegółowe zasady studiowania, w tym sprawy organizacji studiów i toku
studiowania w zakresie nieuregulowanym w Regulaminie, określa rada wydziału
w uzgodnieniu z właściwym organem samorządu studentów. W przypadku braku
uzgodnienia szczegółowe zasady studiowania uchwala się większością co najmniej
2/3 głosów rady wydziału w obecności co najmniej połowy jej członków.
1a. Szczegółowe zasady studiowania w ramach studiów, o których mowa w par. 2
pkt 19, określa, z uwzględnieniem trybu, o którym mowa w ust. 1, rada jednostki
organizującej takie studia.
2. Szczegółowe  zasady  studiowania,  w  granicach  określonych
w postanowieniach Regulaminu, obejmują:
1)  zasady zaliczania etapu studiów, w tym przyznawania warunkowych wpisów na
kolejny etap studiów lub kierowania na powtarzanie etapu studiów;
2)  zasady wznawiania studiów;
2a) warunki odbywania studiów przez studentów przyjętych na studia w wyniku
potwierdzenia efektów uczenia się;
5
3)  zasady odbywania indywidualnego toku studiów, w tym dla studentów
przyjętych na studia w wyniku potwierdzenia efektów uczenia się;
3a) zasady przeprowadzania egzaminów w terminie przed sesją egzaminacyjną;
4)  zasady zmiany formy studiów przez studenta;
5)  zasady zaliczania seminarium dyplomowego lub innych zajęć prowadzących do
złożenia pracy dyplomowej oraz przeprowadzania egzaminu dyplomowego;
6)  wyznaczanie limitu zajęć ponadplanowych, za które nie pobiera się opłat;
7)  warunki i tryb uczestniczenia wybitnie uzdolnionych uczniów w zajęciach
przewidzianych tokiem studiów na kierunkach zgodnych z uzdolnieniami oraz
zasady zaliczania tych zajęć;
8)  inne sprawy wskazane w Regulaminie oraz odrębnych przepisach.
3. Rada wydziału ustala, z zachowaniem trybu określonego w § 4 ust.1,
szczegółowe zasady studiowania wymienione w ust. 2 pkt 1-4 nie później niż na trzy
miesiące przed rozpoczęciem roku akademickiego, w którym mają obowiązywać, a
zasady wymienione w ust. 2 pkt 5 nie później niż na sześć miesięcy przed tym
terminem.
4. Senat, na wniosek Rektora lub Zarządu Samorządu Studentów
Uniwersytetu, po zapoznaniu się ze stanowiskiem właściwej rady wydziału, może
uchylić postanowienia szczegółowych zasad studiowania sprzeczne z Regulaminem.
5. Dziekan:
1)  ustala szczegółową organizację roku akademickiego i organizację zajęć;
2)  ogłasza sylabusy przedmiotów i sposób ich zaliczania;
3)  ogłasza obsadę i rozkład zajęć;
4)  określa zasady zapisów na zajęcia;
5)  (skreślony) ustala tryb rezygnacji z zaliczania zajęć, na podstawie § 23b ust. 5 i
6;
6)  określa zasady usprawiedliwiania nieobecności na zajęciach;
7)  określa zasady przeprowadzania egzaminów i usprawiedliwiania nieobecności
na egzaminach z wyłączeniem egzaminu dyplomowego;
8)  określa zasady powtarzania przedmiotów;
9)  określa zasady zaliczania przedmiotów na podstawie uczestnictwa w pracach
badawczych, jeśli taką możliwość przewiduje plan studiów;
9a) uznaje efekty kształcenia osiągnięte podczas studiów, stażu lub praktyki poza
Uniwersytetem;
10) określa zasady zaliczania praktyk na podstawie ich regulaminu;
11) ustala zasady określania równoważności przedmiotów i etapów studiów;
12) określa zasady ustalania różnic programowych w związku ze z powtarzaniem
etapu studiów (w przypadku występowania zmian w programie studiów, w tym w
planie studiów), wznawianiem studiów, przenoszeniem się na studia na
Uniwersytecie z innej uczelni, odbywaniem części studiów w innej uczelni,
zmianą kierunku lub specjalności studiów albo zmianą formy studiów;
13) ustala harmonogram egzaminów w sesji egzaminacyjnej;
13a) podpisuje wygenerowane z informatycznego systemu obsługi studiów
uniwersyteckich baz danych karty okresowych osiągnięć studenta i na wniosek
Rektora potwierdza poprawność danych w informatycznym systemie obsługi
studiów;
6
13b) ogłasza na stronie internetowej jednostki regulacje i informacje, o których mowa
w Regulaminie;
14) podejmuje inne czynności określone w Regulaminie oraz odrębnych
przepisach;.
15) weryfikuje na wniosek studenta poprawność danych w informatycznym systemie
obsługi studiów.
6. Dziekan wykonuje czynności wymienione w ust. 5 pkt 2-12 co najmniej na
cztery miesiące przed rozpoczęciem roku akademickiego, w którym mają
obowiązywać.  W  uzasadnionych  przypadkach  dziekan  może  je  wykonać
w późniejszym terminie.
7. Regulacje, o których mowa w ust. 2 i 5, obowiązują studentów, dla których
dany wydział jest jednostką macierzystą, oraz innych studentów w zakresie
wynikającym z odbywania przez nich zajęć na danym wydziale, z zastrzeżeniem
regulacji wynikających z § 4 ust. 1a, § 17 ust. 9 i § 20 ust. 3.
8. Zasady studiowania w jednostkach międzyuczelnianych i w jednostkach
wspólnych, powołanych w trybie art. 31 Ustawy oraz dotyczące studiów
prowadzonych na podstawie art. 168 Ustawy, określają odrębne przepisy.
§ 5
1. Dziekan podejmuje decyzje związane z realizacją planu studiów, jeśli nie
są one zastrzeżone do kompetencji innych organów Uniwersytetu. W przypadku
studenta, w odniesieniu do którego nie wskazano jednostki macierzystej, decyzje
w tym zakresie podejmuje kierownik jednostki dydaktycznej wskazanej przez
Rektora.
2. Dziekan, za zgodą rady wydziału, może przekazać swoje uprawnienia –
z wyłączeniem decyzji o skreśleniu z listy studentów – prodziekanowi, dyrektorowi
instytutu lub kierownikowi innej jednostki organizacyjnej wydziału, jeżeli te jednostki
prowadzą samodzielnie studia. O przekazaniu uprawnień dziekan informuje Rektora,
radę wydziału i właściwy organ samorządu studentów.
3. Dziekan, po zasięgnięciu opinii właściwego organu samorządu studentów,
może powołać pełnomocnika do spraw studenckich lub kierownika studiów spośród
nauczycieli akademickich. Pełnomocnik do spraw studenckich lub kierownik studiów
wykonuje czynności w zakresie organizacji toku studiów.
§ 5a
1. W indywidualnych sprawach studenckich dotyczących wyłącznie toku
studiów student ma prawo złożyć podanie przez informatyczny system obsługi
studiów. Złożenie wersji papierowej takiego podania nie jest wymagane.
2. Postanowienia  ust.  1  nie  dotyczą  spraw,  w  których  wydawana
podejmowana jest decyzja administracyjna.
§ 6
1. Od  rozstrzygnięć  dziekana  dotyczących  indywidualnych  spraw
studenckich, przysługuje odwołanie do Rektora. Rozstrzygnięcie Rektora jest
7
ostateczne. Zaskarżenie decyzji Rektora jest możliwe w przypadkach określonych
odrębnymi przepisami.
2. Odwołanie składa się za pośrednictwem organu, który wydał zaskarżaną
decyzję administracyjną – w terminie 14 dni od daty doręczenia.
3. Odwołanie od rozstrzygnięć o których mowa w ust. 1, nie będących
decyzjami administracyjnymi, składa się za pośrednictwem organu, który wydał
zaskarżone rozstrzygnięcie – w terminie 14 dni od daty powiadomienia w sposób
zwyczajowo przyjęty w danej jednostce.
§ 7
Reprezentantem  studentów,  uprawnionym  do  wyrażania  stanowiska
w sprawach dotyczących studentów, są właściwe organy samorządu studentów.
II. PODEJMOWANIE STUDIÓW
§ 8
1. Zasady i warunki przyjęcia na studia określa Ustawa i uchwała Senatu.
2. Osoba przyjęta na studia nabywa prawa studenta z chwilą immatrykulacji
i złożenia ślubowania. Złożenie ślubowania osoba przyjęta na studia potwierdza
na piśmie.
3. Warunki odpłatności za studia określa umowa zawarta w formie pisemnej.
Podpisanie umowy przez studenta stanowi warunek podjęcia studiów i dopuszczenia
do udziału w zajęciach dydaktycznych. Treść i zasady zawierania umowy określa
Senat.
4. Student otrzymuje legitymację studencką po podpisaniu umowy o
warunkach odpłatności za studia przedłożonej do podpisu przed rozpoczęciem roku
akademickiego. Legitymacja , która podlega zwrotowi po ukończeniu studiów lub
skreśleniu z listy studentów, z zastrzeżeniem § 33 ust. 4.
5. Student na swój wniosek otrzymuje indeks, który pozostaje jego
własnością.
6. Studia na Uniwersytecie można podjąć w trybie wznowienia studiów.
Wznowienie może być dokonane od drugiego roku studiów lub wcześniej, jeśli
przewidują tak szczegółowe zasady studiowania. Jeśli w roku akademickim, w
którym student podejmuje studia w wyniku wznowienia, obowiązuje inny program
kształcenia lub plan studiów niż w momencie skreślenia go z listy studentów, student
obowiązany jest do uzupełnienia różnic programowych określonych decyzją
dziekana, z zastrzeżeniem przypadków, o których mowa w ust. 9.
8
7.
1 Student może być przyjęty na Uniwersytet w trybie przeniesienia z innej
uczelni, jeżeli zaliczył pierwszy rok studiów i wypełnił obowiązki wynikające
z przepisów obowiązujących w tej uczelni. Rada wydziału określa, a Senat
zatwierdza limit przyjęć i ogólne zasady przeniesienia z innej uczelni. Decyzję
w sprawie przyjęcia podejmuje dziekan. Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się
odpowiednio.
8.
2 Wznowienie jest dopuszczalne tylko w stosunku do osoby, która została
skreślona z listy studentów Uniwersytetu z wyjątkiem skreślenia z powodu ukarania
karą dyscyplinarną wydalenia z Uniwersytetu. Decyzję o wznowieniu studiów
podejmuje dziekan. Wznowienie następuje nie wcześniej niż od następnego roku
akademickiego po dacie skreślenia, z zastrzeżeniem przypadków określonych
w ust. 9 i 10 oraz skreślenia z powodu niedokonania należnych opłat. Dziekan może
w szczególnie uzasadnionych przypadkach ustalić wcześniejszy inny termin
wznowienia.
9. Osoba, która spełniła wszystkie wymagania określone w programie
kształcenia, z wyjątkiem zaliczenia ostatniego cyklu seminarium dyplomowego z
powodu niezłożenia pracy dyplomowej przewidzianej w programie kształcenia, może
w okresie nieprzekraczającym dwóch lat od daty skreślenia z listy studentów ubiegać
się o wznowienie studiów bez obowiązku uzupełniania różnic programowych, o
których mowa w ust. 6. Dziekan, w porozumieniu z opiekunem pracy, może
zdecydować o indywidualnych warunkach zaliczenia seminarium dyplomowego. W
przypadku ponownego skreślenia z listy studentów, kolejne wznowienie jest możliwe
tylko na ogólnych zasadach, w tym pod warunkiem uzupełnienia ewentualnych różnic
programowych.
po uzyskaniu absolutorium została skreślona ze studiów, może ubiegać się o ich
wznowienie na dzień egzaminu dyplomowego. Warunkiem wznowienia studiów jest
złożenie pracy dyplomowej przyjętej przez nauczyciela akademickiego kierującego tą
pracą w okresie nieprzekraczającym dwóch lat od daty uzyskania absolutorium.
10. (skreślony)  3 Osoba, która po uzyskaniu absolutorium została skreślona ze
studiów i w ciągu dwóch lat od uzyskania absolutorium nie złożyła pracy dyplomowej
albo nie zdała egzaminu dyplomowego, może ubiegać się o wznowienie studiów na
ostatnim roku studiów. Zasady określone w ust. 11 i 13 stosuje się odpowiednio.
11.
4 Wznowienie następuje na te same studia, z których student uprzednio
został skreślony, pod warunkiem, że studia te są nadal prowadzone przez
Uniwersytet. W przypadku, gdy studia te wygasły i nie są już prowadzone, Dziekan
może wyrazić zgodę na wznowienie na innym kierunku lub specjalności utworzonych
w wyniku przekształcenia studiów wygasłych i prowadzonych w danej jednostce
organizacyjnej. Dziekan ustala liczbę punktów ECTS podlegających przyznaniu na
poczet programu studiów, na których zainteresowana osoba wznawia studia oraz
ustala poziom kształcenia i rok studiów na które zostanie ona wpisana. Uwzględnia
przy tym różnice programowe oraz uzyskane efekty kształcenia. Warunkiem
1 W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 uchwały nr 213, o której mowa w przypisie 1.
2 W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 uchwały nr 213, o której mowa w przypisie 1.
3 W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 uchwały nr 213, o której mowa w przypisie 1.
4 W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 uchwały nr 213, o której mowa w przypisie 1.
9
wznowienia na studiach drugiego stopnia jest posiadanie tytułu magistra, licencjata,
inżyniera lub równorzędnego
12. O wznowienie studiów stacjonarnych może ubiegać się wyłącznie były
student studiów stacjonarnych lub były student studiów niestacjonarnych, które nie
są już prowadzone.
13. Dziekan określa warunki, termin i sposób uzupełnienia zaległości,
wynikających z różnic w planach studiów i programach kształcenia, uwzględniając
przedmioty zaliczone przez studenta przenoszącego się z innej uczelni lub
wznawiającego studia.
§ 9
1. Student najpóźniej od drugiego roku studiów jest studentem określonego
kierunku lub indywidualnych studiów międzyobszarowych.
2. Wybór kierunku i jednostki macierzystej realizującej właściwy program
kształcenia, zgodnie z ust. 1, następuje podczas rekrutacji otwartej albo podczas
pierwszego roku studiów, według kryteriów określonych uchwałą Senatu.
3. Student, po zaliczeniu co najmniej pierwszego roku studiów na danym
kierunku lub specjalności, może ubiegać się o podjęcie studiów równoległych.
4. Studia na kierunku równoległym mogą odbywać się jako studia stacjonarne
albo niestacjonarne.
5. Studentom studiów stacjonarnych i niestacjonarnych przysługują równe
prawa w ubieganiu się o studia równoległe stacjonarne albo niestacjonarne.
6. Rada wydziału ustala limity przyjęć na studia równoległe, odrębnie na
studia stacjonarne i niestacjonarne. Limity te zatwierdza Senat.
7. (skreślony) W przypadku podjęcia studiów stacjonarnych na drugim lub
kolejnym kierunku studiów zasady odpłatności za studia reguluje art. 170a Ustawy.
§ 10
1. Zmiana kierunku lub specjalności studiów bądź jednostki macierzystej jest
możliwa w uzasadnionych wypadkach po uzyskaniu zgody właściwych dziekanów.
Dziekan właściwy dla nowego kierunku lub specjalności studiów ustala obowiązki
studenta, wynikające z różnic programowych.
2. Student  odbywający  indywidualne  studia  międzyobszarowe,  po
zakończeniu etapu studiów może zrezygnować z tego systemu studiów i przenieść
się na studia prowadzone przez jeden z wydziałów, uczestniczących w realizacji
danych studiów. Warunki przeniesienia ustalają dziekan właściwego wydziału
i kierownik jednostki powołanej do organizowania wymienionych studiów.
10
§ 11
W razie zmiany formy studiów przez studenta dziekan ustala obowiązki
studenta wynikające z różnic programowych.
III. PRAWA I OBOWIĄZKI STUDENTA
§ 12
1. Studenci mają prawo:
1)  brać udział za pośrednictwem swoich przedstawicieli w podejmowaniu decyzji
przez organy kolegialne Uniwersytetu, z wyjątkiem rad naukowych instytutów
nieprowadzących kierunku studiów;
2)  uczestniczyć w podejmowaniu innych decyzji dotyczących toku studiów
i sytuacji poszczególnych studentów, zgodnie z innymi przepisami Regulaminu;
3)  zgłaszać do władz jednostek prowadzących studia postulaty dotyczące
programów kształcenia, planów studiów i ich realizacji oraz innych spraw,
ważnych dla przebiegu studiów i rozwoju osobistego studentów;
4)  oceniać proces dydaktyczny;
4a) oceniać pracę jednostek administracyjnych zapewniających obsługę toku
studiów oraz formułować wnioski, dotyczące tej pracy;
5)  zwracać się do dziekana i innych odpowiednich władz, wskazanych w § 5 pkt 2,
w sprawach dotyczących własnych studiów;
6)  korzystać z pomocy Rzecznika Akademickiego.
2. Studenci  mogą  zrzeszać  się  w  organizacjach  studenckich,
w szczególności w kołach naukowych.
3. Student ma prawo do poszanowania swej godności przez każdego
członka społeczności akademickiej.
4. Na zasadach określonych w Regulaminie i uchwałach Senatu oraz rady
wydziału student w szczególności ma prawo do:
1)  zdobywania wiedzy i umiejętności oraz rozwijania zainteresowań poprzez
korzystanie z pełnej oferty dydaktycznej Uniwersytetu;
2)  uczestniczenia w badaniach naukowych;
3)  podejmowania  studiów  równoległych;  warunki  podejmowania  studiów
stacjonarnych bez wnoszenia opłat na drugim lub kolejnym kierunku określa
art. 170a Ustawy;
4)  udziału w zajęciach wymaganych w planach studiów, na które został przyjęty,
w tym do zajęć z wyższych etapów studiów niż ten, na który jest wpisany, oraz
udziału w innych zajęciach i uzyskiwania z nich zaliczeń, z tym że
pierwszeństwo udziału w zajęciach z danego przedmiotu mają studenci, dla
których jest on wymagany do zaliczenia danego etapu studiów, a następnie
pozostali studenci studiów, dla których te zajęcia są przeznaczone;
5)  korzystania z konsultacji prowadzonych przez nauczycieli akademickich
w czasie ich dyżurów dostępnych dla studentów wszystkich form studiów;
11
6)  realizowania części programu kształcenia na innej uczelni krajowej lub
zagranicznej, pod warunkiem spełnienia wymagań określonych odrębnymi
przepisami;
7)  korzystania z pomocy Uniwersytetu – w ramach określonych odrębnymi
przepisami – w poszukiwaniu pracy, w uzyskaniu stażu lub praktyki zawodowej,
nawet jeśli nie są one objęte planem studiów;
7a) korzystania z pomocy Uniwersytetu w zakresie pozyskiwania grantów
naukowych oraz realizacji projektów badawczych;
8)  korzystania ze zbiorów systemu biblioteczno-informacyjnego Uniwersytetu oraz
z zasobów Wirtualnej Biblioteki Nauki;
9)  korzystania z bazy materialnej Uniwersytetu zgodnie z obowiązującymi
przepisami;
10) wglądu do informacji będących podstawą rozliczania jego etapu studiów,
zgromadzonych w informatycznym systemie obsługi studiów;
11) wglądu do swojej teczki akt osobowych.
12) wglądu do aktów normatywnych dotyczących praw i obowiązków studentów.
5. Student jest uprawniony do otrzymywania pomocy materialnej, jeżeli
spełnia warunki określone w odrębnych przepisach.
6. Szczegółowe sposoby zapewniania studentowi z niepełnosprawnością
niepełnosprawnemu lub przewlekle choremu uczestnictwa w ofercie dydaktycznej
Uniwersytetu regulują odrębne zarządzenia Rektora.
§ 13
1. Studentowi wyróżniającemu się wynikami w nauce lub innymi rodzajami
aktywności mogą być przyznane nagrody lub wyróżnienia zgodnie z zasadami
określonymi w odrębnych przepisach, w szczególności:
1)  stypendia ministra za wybitne osiągnięcia;
2)  nagrody rektora;
3)  nagrody dziekana;
4)  stypendia ufundowane przez instytucje państwowe, towarzystwa naukowe,
organizacje społeczne lub innych fundatorów;
5)  stypendium rektora dla najlepszych studentów;
2. Po  ukończeniu  studiów  najlepsi  absolwenci  otrzymują  dyplom
z wyróżnieniem na zasadach ustalonych w § 39 ust. 4.
§ 14
1. Do obowiązków studenta należy postępowanie zgodne z treścią
ślubowania i Regulaminem, a w szczególności:
1)  dbałość o dobre imię Uniwersytetu;
2)  poszanowanie godności wszystkich członków społeczności akademickiej;
3)  zdobywanie wiedzy;
4)  etyczne uzyskiwanie zaliczeń wszystkich zajęć oraz przygotowywanie prac
zaliczeniowych i dyplomowych z poszanowaniem praw autorskich;
5)  przestrzeganie przepisów obowiązujących na Uniwersytecie, w tym podpisanie
umowy o odpłatności za usługi edukacyjne, przewidzianej w art. 160 a ust. 3
Ustawy;
12
6)  poszanowanie mienia Uniwersytetu.
2. Student ma obowiązek:
1)  uczestniczyć w zajęciach i zaliczeniach zgodnie z programem kształcenia i
planem studiów oraz przystępować do egzaminów po uprzednim spełnieniu
szczegółowych wymagań związanych z tymi zajęciami, zaliczeniami i
egzaminami;
2)  terminowo wypełniać zobowiązania wobec Uniwersytetu, w tym zapisywać się
na zajęcia objęte planem studiów, dokonywać podpięć oraz wnosić należne
opłaty;
3)  powiadomić niezwłocznie władze jednostki macierzystej o zmianie nazwiska,
adresu i danych mających wpływ na uzyskiwanie pomocy materialnej;
4)  korzystać  z  przyznanego  konta  pocztowego  o  adresie  domenowym
identyfikowanym z Uniwersytetem.
3. Za  przewinienia  dyscyplinarne  student  ponosi  odpowiedzialność
dyscyplinarną na zasadach określonych w Ustawie.
§ 14a
1. Prawa i obowiązki studenta wygasają z dniem ukończenia studiów lub
skreślenia z listy studentów.
2. Osoba, która ukończyła studia pierwszego stopnia, zachowuje prawa
studenta do dnia 31 października roku, w którym ukończyła te studia.
IV. OPŁATY ZA ZAJĘCIA
§ 15
1. Opłaty  za  świadczone  usługi  edukacyjne  mogą  być  pobierane
w przypadkach określonych przez Ustawę, a w szczególności za:
1)  kształcenie studentów na studiach niestacjonarnych;
2)  (skreślony) kształcenie studentów na studiach stacjonarnych, jeżeli są to ich
studia na drugim lub kolejnym kierunku studiów w formie stacjonarnej;
3)  powtarzanie zajęć we wszystkich formach studiów z powodu niezadowalających
wyników w nauce ich niezaliczenia, w tym również zajęć do wyboru objętych
planem studiów, jeśli student dokona ich zmiany;
3a) zajęcia nieobjęte planem studiów uzupełniające efekty kształcenia niezbędne
do podjęcia studiów drugiego stopnia na określonym kierunku;
4)
5 zajęcia nieobjęte planem studiów, niewliczane do limitu określonego
przewyższające limit określony w § 2 pkt 9;
5)  zajęcia nieobjęte planem studiów, na które student się zapisał, ale ich nie
zaliczył;
6)  studia w języku obcym;
7)
6 (skreślony)
5 W brzmieniu ustalonym przez pkt 1 lit. a obwieszczenia nr 7, o którym mowa w przypisie 1.
6 Skreślony przez § 1 pkt 2 lit. a uchwały nr 213, o której mowa w przypisie 1.
13
8)  (skreślony) konsultacje dotyczące pracy dyplomowej po wznowieniu studiów w
przypadku skreślenia z powodu niezłożenia pracy dyplomowej lub egzaminu
dyplomowego w terminie;
9)  kursy dokształcające, szkolenia;
10) przeprowadzanie potwierdzenia efektów uczenia się.
2. Rektor ustala wysokość opłat na wniosek odpowiednich rad wydziału i po
zasięgnięciu opinii właściwych organów samorządu studenckiego. Opłaty za usługi
edukacyjne spełniają następujące warunki:
1)  w przypadku powtarzania trymestru, semestru lub roku przez studenta
pobierana jest opłata za powtarzanie trymestru, semestru lub roku albo opłata
równa sumie opłat za powtarzanie wszystkich niezaliczonych przedmiotów w
ramach powtarzanego etapu studiów;
2)  w przypadku warunkowego zaliczenia etapu studiów pobierana jest opłata
równa sumie opłat za powtarzanie wszystkich niezaliczonych przedmiotów;
3)  w przypadku wznowienia w okresie nieprzekraczającym dwóch lat od daty
skreślenia z listy studentów z powodu niezaliczenia ostatniego cyklu
seminarium  dyplomowego  na  skutek  niezłożenia  pracy  dyplomowej
przewidzianej w programie kształcenia pobierana jest opłata za powtarzanie
ostatniego cyklu seminarium dyplomowego. Opłata pobierana jest na siedem
dni przed wyznaczonym terminem egzaminu dyplomowego w proporcjonalnej
wysokości (w skali miesięcznej) za okres od dnia wznowienia studiów do dnia
zaakceptowania pracy dyplomowej przez jej opiekuna. Maksymalna opłata za
powtarzanie  ostatniego  cyklu  seminarium  dyplomowego  (w  wymiarze
semestru/roku) nie może być wyższa niż 1/5 (jedna piąta) opłaty za powtarzanie
semestru/roku w danym cyklu dydaktycznym. skreślenia z powodu niezłożenia
pracy dyplomowej opłata za konsultacje dotyczące pracy dyplomowej po
uzyskaniu absolutorium jest pobierana za okres odbywania konsultacji.
3. Rektor podaje do wiadomości wysokość opłat co najmniej na sześć
miesięcy przed rozpoczęciem roku akademickiego.
4. Limit zajęć ponadplanowych nieobjętych planem, o których mowa w § 2
pkt 9 ust. 1 pkt 4, w odniesieniu do przedmiotów kierunkowych lub specjalizacyjnych
prowadzonych na wydziale ustala rada wydziału, a w odniesieniu do pozostałych
przedmiotów ustala Senat. Limity podaje się do wiadomości nie później niż na pół
roku przed rozpoczęciem roku akademickiego, którego dotycząy. Zajęcia wyższych
etapów studiów niż ten, na który student jest zapisany, należące do planu jego
studiów nie są traktowane jako zajęcia objęte powyższym limitem.
5.
7 Terminy i sposób wnoszenia opłat ustala rada wydziału, z zastrzeżeniem
tym że
1) całość lub pierwszą ratę opłat wymienionych w ust. 1 pkt 1, 3, 4 i 6 wnosi się
przed rozpoczęciem semestru lub trymestru, w którym odpowiednie studia lub
zajęcia będą prowadzone, jednakże nie wcześniej niż po podpisaniu umowy o
warunkach odpłatności za studia lub usługi edukacyjne;
7 W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 lit. b uchwały nr 213, o której mowa w przypisie 1.
14
2) opłaty za zajęcia określone w ust. 1 pkt 3, 3a i 4 5 wnosi się w terminie czterech
dwóch tygodni od rozpoczęcia semestru lub trymestru, w którym zajęcia te będą
prowadzone;
3) opłaty za zajęcia określone w ust. 1 pkt 5 wnosi się w terminie czterech tygodni
od daty zakończenia semestru lub trymestru, w którym odbywały się zajęcia i
związane z nimi zaliczenia lub egzaminy;
chyba, że szczegółowe zasady studiowania stanowią inaczej.
V. ORGANIZACJA STUDIÓW
§ 16
1. Organizację roku akademickiego, z podziałem na semestry lub trymestry,
z wyodrębnieniem terminów rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktycznych, sesji
egzaminacyjnych oraz egzaminów certyfikacyjnych z języków obcych, a także
terminu rezygnacji z zaliczania przedmiotu w danym semestrze i terminu składania
podań o nieuwzględnienie przedmiotu, na który się student zapisał w rozliczeniu
etapu studiów oraz dokonania podpięć, określa Rektor po porozumieniu z właściwym
organem samorządu studentów Uniwersytetu, organami samorządu studenckiego,
najpóźniej do dnia 1 lutego poprzedniego roku akademickiego.
2. Szczegółową organizację roku akademickiego określa dziekan po
porozumieniu z właściwym organem samorządu studentów właściwymi organami
samorządu  studenckiego,  najpóźniej  do dnia 1 marca  poprzedniego  roku
akademickiego.
3. Ustalenia dotyczące organizacji roku akademickiego wymienione w ust. 2
mogą nie dotyczyć zajęć nieregularnych, w szczególności prowadzonych przez
wykładowców goszczących na Uniwersytecie.
§ 17
1.
8 Studia odbywają się według programów kształcenia obejmujących
program studiów, w tym plan i planów studiów. Ich zmiany są wprowadzane uchwałą
rady wydziału, po zasięgnięciu opinii właściwego organu samorządu studentów
samorządu studenckiego, w trybie przewidzianym Ustawą i zgodnie z wytycznymi
uchwalonymi przez Senat. Zmiany w programie studiów nie mogą być wprowadzane
do końca okresu studiów przewidzianego w programie i planie studiów.
2. Plan studiów i program kształcenia są ogłaszane co najmniej na pół roku
przed rozpoczęciem roku akademickiego, w którym będą obowiązywać.
3. Dziekan ogłasza rozkład i obsadę zajęć oraz sylabusy przedmiotów
oferowanych przez wydział w danym cyklu dydaktycznym.
8 W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 3 uchwały nr 213, o której mowa w przypisie 1.
15
4. Na podstawie oferty zajęć, zgłoszonej przez wydziały, o której mowa
w ust. 3, Rektor przygotowuje informację o zajęciach oferowanych w danym cyklu
dydaktycznym na Uniwersytecie i ogłasza ją przed rozpoczęciem zapisów na zajęcia.
5. Zapisy na zajęcia w każdym semestrze lub trymestrze odbywają się
w dwóch terminach. Po zapisach w pierwszym terminie następuje wycofanie z oferty
tych zajęć do wyboru, których uruchomienie nie jest celowe wobec niedostatecznej
liczby zarejestrowanych uczestników. Zmodyfikowana oferta jest ogłaszana
nie później niż na dwa tygodnie przed rozpoczęciem zajęć. Studenci nie mogą
dokonywać zmiany zapisów po rozpoczęciu roku akademickiego, chyba że rada
wydziału postanowi inaczej.
6. Terminy zapisów na zajęcia oraz terminy podpięć ogłasza Rektor
najpóźniej do dnia 1 lutego poprzedniego roku akademickiego.
6a. (skreślony).
7. Zapisy w pierwszej turze na zajęcia wychowania fizycznego odbywają
się w ciągu dwóch tygodni poprzedzających odpowiedni semestr.
8. Harmonogram egzaminów w sesji egzaminacyjnej ogłasza dziekan po
zasięgnięciu opinii właściwego organu samorządu studentów organów samorządu
studenckiego nie później niż na jeden miesiąc przed rozpoczęciem sesji.
9. W  przypadku  indywidualnych  studiów  międzyobszarowych  zasady
dotyczące zapisów na zajęcia dziekan jednostki organizującej takie studia uzgadnia
z dziekanami wydziałów uczestniczących w ich realizacji i oferujących dane zajęcia,
z tym że studenci indywidualnych studiów międzyobszarowych, realizujący minimum
programowe prowadzące do uzyskania dyplomu na danym wydziale, zapisują się na
zajęcia na tym wydziale na takich samych zasadach, jakie obowiązują studentów, dla
których dany wydział jest jednostką macierzystą. ustalenia dotyczące organizacji
zajęć są określane w porozumieniach, które kierownik jednostki dydaktycznej,
powołanej do organizowania tych studiów, zawiera z dziekanami wydziałów
uczestniczących w ich realizacji.
§ 18
Zajęcia dydaktyczne, sprawdziany wiedzy lub umiejętności oraz zaliczanie
zajęć mogą być prowadzone w języku obcym. W języku obcym może być napisana
praca dyplomowa i przeprowadzony egzamin dyplomowy. Obowiązkowe zajęcia
w języku obcym są uwidocznione w planie studiów.
§ 19
1. Prowadzenie seminariów magisterskich lub kierowanie powstawaniem prac
magisterskich  poza  seminariami  magisterskimi  powierza  się  nauczycielom
akademickim mającym co najmniej stopień naukowy doktora habilitowanego. Rada
Wydziału  może  upoważnić  do  prowadzenia  seminarium  magisterskiego,
rozpoczynającego się w danym cyklu dydaktycznym, nauczyciela akademickiego
16
mającego stopień doktora. Zasada ta stosuje się też do kierowania pracą
magisterską, powstającą poza seminarium magisterskim.
2. Do prowadzenia wykładów, seminariów licencjackich lub kierowania
powstawaniem prac licencjackich poza seminarium oraz prowadzenia innych zajęć
samodzielnych, z wyłączeniem seminariów magisterskich, i do przyjmowania
egzaminów są uprawieni nauczyciele akademiccy mający co najmniej stopień
naukowy doktora. Osoby z tytułem zawodowym magistra mogą prowadzić
wymienione zajęcia lub przyjmować egzaminy pod warunkiem upoważnienia przez
radę wydziału. Upoważnienie dotyczy konkretnych zajęć i obowiązuje w jednym
cyklu dydaktycznym. Udział zajęć samodzielnych prowadzonych przez osoby
z tytułem zawodowym magistra nie może przekraczać 10%. W przypadku większej
liczby obowiązuje uzyskanie zgody Rektora.
3. Rada wydziału może przekazać radzie instytutu, jeśli instytut prowadzi
samodzielnie studia, swoje kompetencje w zakresie upoważnień do prowadzenia
zajęć, o których mowa w ust. 1-2 radzie instytutu, jeśli instytut prowadzi samodzielnie
studia.
4. Prowadzenie lektoratów i przyjmowanie egzaminów z języków obcych
odbywa się na podstawie zasad przyjętych przez Senat.
§ 20
1. Dziekan w porozumieniu z opiekunem i ze studentem wyznacza opiekuna
naukowego dla studenta, który studiuje według indywidualnego toku studiów i
zatwierdza indywidualny program kształcenia. Indywidualny program kształcenia
musi spełniać wymagania, wynikające z efektów kształcenia określonych dla
kierunku.
2.
9 Dziekan
jednostki  organizującej  indywidualneych  studiaów
międzyobszaroweych zatwierdza opiekuna studenta odbywającego studia w tym
systemie. Student wraz z opiekunem ustala plan studiów i program kształcenia na
kolejny cykl dydaktyczny. Plan studiów i program kształcenia zatwierdza dziekan
indywidualnych studiów międzyobszarowych.
3. Minimum programowe, prowadzące do uzyskania przez studenta
indywidualnych studiów międzyobszarowych dyplomu na danym kierunku studiów,
dziekan  jednostki  organizacyjnej,  organizującej  indywidualne  studia
międzyobszarowe uzgadnia z dziekanem wydziału prowadzącego dany kierunek
studiów.
§ 20a
Dla studentów z niepełnosprawnością niepełnosprawnych, przechodzących
długotrwałą chorobę lub rekonwalescencję i w innych, uzasadnionych przypadkach
dziekan, nie naruszając obowiązków wynikających z realizacji programu kształcenia,
może wyznaczyć indywidualny tryb zaliczania zajęć i zdawania egzaminów.
9 W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 4 uchwały nr 213, o której mowa w przypisie 1.
17
§ 21
1. Dziekan może, po zasięgnięciu opinii właściwego organu samorządu
studentów lub na jego wniosek, powołać opiekuna roku studiów lub wyodrębnionych
grup studentów spośród nauczycieli akademickich tego wydziału.
2. W przypadku, gdy liczba studentów na pierwszym roku studiów w ramach
danego programu i formy studiów jest równa lub większa niż sto, dziekan
obligatoryjnie powołuje opiekuna pierwszego roku studiów, po zasięgnięciu opinii
zasięgając opinii właściwego organu samorządu studentów.
§ 22
1. Student może realizować część programu kształcenia na innej uczelni
krajowej lub zagranicznej, w szczególności na podstawie porozumień lub
programów, których Uniwersytet jest sygnatariuszem.
2. Zasady kierowania studentów Uniwersytetu na studia do innej uczelni
i odbywania tam studiów oraz zasady przyjmowania na studia na Uniwersytecie
studentów z innych uczelni regulują odrębne przepisy.
3. Program kształcenia w innej uczelni dla studenta, podejmującego studia
poza Uniwersytetem, ustala indywidualnie, w porozumieniu z zainteresowanym
studentem, a w wypadku studenta indywidualnych studiów międzyobszarowych
także z jego opiekunem, opiekun wymiany lub koordynator ds. mobilności i
zatwierdza dziekan. Program kształcenia w innej uczelni ten wyznacza okres
studiów, na który Uniwersytet kieruje studenta do uczelni, wykaz przedmiotów, które
jest on zobowiązany tam zaliczyć lub punktów ECTS, które ma uzyskać.
4. Tryb  powoływania  opiekuna  wymiany  określa  rada  wydziału
w szczegółowych zasadach studiowania.
5. Program kształcenia w innej uczelni, ustalony zgodnie z ust. 3,
zapewniający realizację etapu studiów przewidzianego planem na Uniwersytecie,
jest traktowany jako równoważny i stanowi podstawę zaliczenia etapu studiów
odbytych w innej uczelni.
6. Jeżeli z powodu różnic programowych między planem studiów na
Uniwersytecie a ofertą dydaktyczną uczelni, do której został skierowany student, nie
jest spełniony warunek określony w ust. 5, dziekan wyznacza przedmioty
uzupełniające różnice programowe i termin ich zaliczenia. W przypadku studenta
indywidualnych studiów międzyobszarowych przedmioty i termin, o których mowa w
zdaniu poprzednim, ustala dziekan, zasięgając opinii opiekuna, o którym mowa w §
20 ust. 2. Spełnienie tych warunków powoduje zaliczenie odpowiedniego etapu
studiów.
7. Zasady określania równoważności przedmiotów realizowanych podczas
wymiany studenckiej z innymi uczelniami ustala dziekan.
18
8. W szczególnych przypadkach dziekan może na wniosek studenta wyrazić
zgodę na częściową realizację programu studiów na innej uczelni, z którą
nie zawarto umowy o wymianie studentów. Przepisy ust. 2-7 stosuje się
odpowiednio.
§ 23
1. Zajęcia prowadzone dla danych studiów są dostępne dla innych studentów,
jeśli spełnią oni wymagania dotyczące udziału w tych zajęciach i jeśli – przy
zachowaniu zasad pierwszeństwa, określonych w § 12 ust. 4 pkt 4 – są wolne
miejsca. Zajęcia te są dostępne nieodpłatnie w ramach limitu wyznaczonego przez
senat lub radę wydziału oraz albo odpłatnie poza limitem, zgodnie z § 15 ust. 4.
2. Zajęcia wskazane w ust. 1 dla goszczących na Uniwersytecie studentów
innych uczelni, w tym uczelni zagranicznych, są dostępne na zasadach określonych
w odrębnych przepisach.
4. W szczególnych okolicznościach, jeśli przewidują to zasady obowiązujące
w jednostce prowadzącej studia, zajęcia, o których mowa w ust. 1, mogą być
udostępniane innym osobom, niebędącym studentami Uniwersytetu, na zasadach
odpłatności. Przypadki te określa dziekan.
§ 23a
1. Przebieg  studiów  jest  dokumentowany  w  protokołach  zaliczenia
przedmiotu i w kartach okresowych osiągnięć studenta w postaci podpisanych przez
Dziekana wydruków danych elektronicznych. Do dokumentacji studiów zalicza się też
pracę dyplomową, w formie papierowej oraz w formie elektronicznej pliku w
informatycznym systemie obsługi studiów.
2. Protokoły zaliczenia przedmiotu są wprowadzane do informatycznego
systemu obsługi studiów w terminie do 1 miesiąca od zakończenia sesji
egzaminacyjnej.
3. Rozliczenie studenta w informatycznym systemie obsługi studiów i
wydrukowanie z systemu kart okresowych osiągnięć następuje Karty okresowych
osiągnięć studenta są generowane z informatycznego systemu obsługi studiów nie
później niż w ciągu 1 miesiąca od zakończenia sesji egzaminacyjnej, w której student
uzyskał ostatnią ocenę potrzebną do rozliczenia bieżącego etapu studiów.
4. Indeks nie stanowi dokumentacji przebiegu studiów. Wpis do indeksu,
dokonywany obligatoryjnie na wniosek studenta, ma charakter pomocniczy
w przypadku pojawienia się wątpliwości dotyczących danych elektronicznych.
VI. ZALICZENIE PRZEDMIOTÓW
§ 23b
1. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uprzednie zapisanie się na zajęcia
z tego przedmiotu zgodnie z planem studiów i zasadami tych zapisów, jeżeli
wymagają tego szczegółowe zasady studiowania.
19
1a. Zapisy na zajęcia objęte planem studiów danego etapu mogą być
wykonywane przez dziekana. W takim przypadku wysyłane jest automatyczne
powiadomienie do studenta przez informatyczny system obsługi studiów.
2.
10 Student, w terminie ogłoszonym przez Rektora ma obowiązek powinien
zadeklarować przedmiot jako:
1)  należący do programu studiów, podpinając go pod ten program; w przypadku,
gdy studiuje na więcej niż jednym kierunku studiów, powinien wskazać ten z
nich, w ramach którego będzie realizował dany przedmiot,
2)  składający się na plan studiów aktualnego etapu, podpinając go dodatkowo pod
etap. Obowiązek ten dotyczy każdego przedmiotu objętego planem aktualnego
etapu.
ponadplanowy, realizowany w ramach limitu, o którym mowa w § 2 pkt 9,
przysługującego studentowi w ramach tego kierunku,
3)  ponadplanowy, wykraczający poza wspomniany limit.
2a. Przedmioty podpięte tylko pod program uważa się za przedmioty
ponadplanowe, realizowane w ramach limitu, o którym mowa w § 2 pkt 9,
przysługującego studentowi w ramach danego kierunku.
2b. Na wniosek studenta, złożony w terminie określonym przez Rektora,
podpięcie przedmiotu pod program może zostać usunięte. Taki przedmiot uznaje się
za przedmiot ponadplanowy, niewliczany do limitu, o którym mowa w § 2 pkt 9 i w §
15 ust. 1 pkt 4.
2c. Dziekan może dokonać korekty podpięć wykonanych niezgodnie z
Regulaminem Studiów, w szczególności usuwając podpięcia pod etap
przedmiotów nieobjętych planem tego etapu i podpinając pod etap przedmioty
objęte jego planem. W takim przypadku wysyłane jest automatyczne
powiadomienie do studenta przez informatyczny system obsługi studiów.
3. Student ma obowiązek uzyskiwać zaliczenia wszystkich przedmiotów, na
które został zapisany w danym cyklu dydaktycznym z wyjątkiem sytuacji opisanych
w ust. 5 i 6, z zastrzeżeniem, że udział w zajęciach nieobjętych planem studiów
bieżącego etapu nie zmienia wymagań, jakie trzeba spełnić, by zaliczyć ten etap.
Konsekwencje niezaliczenia przedmiotu są określone w § 15 ust. 1 pkt 3 i 5,
a konsekwencje braku oceny z przedmiotów wymaganych planem studiów danego
etapu w § 31 ust. 3.
4. Student ma prawo ubiegać się o zaliczenie przedmiotu w cyklu
dydaktycznym, w którym się zapisał.
5. Student ma prawo zrezygnować z przedmiotu, jeśli zostały zmienione
terminy prowadzenia zajęć, osoba prowadzącego lub zasady zaliczania. Student
zobowiązany jest zgłosić dziekanowi rezygnację w terminie 14 dni od zaistnienia
nowej sytuacji.
10 W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 5 uchwały nr 213, o której mowa w przypisie 1.
20
6. Student ma prawo zrezygnować z zaliczania przedmiotu, do dnia
określonego w organizacji roku akademickiego jako termin rezygnacji z zaliczania
przedmiotu w danym semestrze. W trakcie studiów pierwszego stopnia oraz drugiego
stopnia studentowi takie prawo przysługuje jeden raz. Studentowi jednolitych studiów
magisterskich prawo to przysługuje dwa razy. Tryb rezygnacji z zaliczania zajęć na
wszystkich rodzajach studiów określają szczegółowo odrębne przepisy określone
przez Rektora.
§ 24
1. Wszystkie przedmioty, do których zaliczenia student przystąpił, z wyjątkiem
wychowania  fizycznego,  seminarium  dyplomowego  oraz  wymienionych
w zarządzeniu Rektora przedmiotów przygotowujących do podjęcia studiowania,
wspólnych dla wszystkich kierunków studiów, kończą się oceną, która jest ustalana
zgodnie z zasadami określonymi w sylabusie przedmiotu.
2. Stosuje się następujące oceny pozytywne: celujący, bardzo dobry, dobry
plus, dobry, dostateczny plus, dostateczny, i ocenę negatywną – niedostateczny.
3. Ocenom określonym w ust. 2 przyporządkowuje się następujące wartości
liczbowe:
celujący (5!) – 5
bardzo dobry (5)  – 5
dobry plus (4,5) – 4,5
dobry (4) – 4
dostateczny plus (3,5) – 3,5
dostateczny (3) – 3
niedostateczny (2) – 2
4. Zasady przeliczania ocen przedmiotów odpowiadające regułom ECTS,
związane z zaliczeniem części programu kształcenia w innej uczelni, ustala Rektor.
5. (skreślony).
5a. Student jest informowany o uzyskanych wynikach zaliczeń i egzaminów
poprzez wpis w informatycznym systemie obsługi studiów.
6. Student, który nie uzyskał zaliczenia przedmiotu w danym cyklu
dydaktycznym, może go powtarzać co najwyżej jeden raz, chyba że uchwała rady
wydziału macierzystego stanowi, że można powtarzać przedmiot więcej razy.
§ 25
1. Obowiązują dwa terminy egzaminów z danego przedmiotu w jednym cyklu
dydaktycznym. Terminy te przypadają odpowiednio w sesji egzaminacyjnej głównej
i w sesji egzaminacyjnej poprawkowej, wyznaczonych dla cyklu, w którym odbyły się
ostatnie zajęcia z danego przedmiotu.
2. Student ma prawo do egzaminu w terminie przed sesją egzaminacyjną na
zasadach określonych przez radę wydziału.
21
3. Student  może  przystąpić  do  egzaminu  z  danego  przedmiotu
w poprawkowej sesji egzaminacyjnej, jeśli wcześniej nie zdawał egzaminu z tego
przedmiotu lub uzyskał z niego ocenę niedostateczną. Rada wydziału może ustalić,
że prawo do egzaminu w sesji poprawkowej mają studenci, którzy wcześniej uzyskali
z danego przedmiotu ocenę pozytywną.
4. Warunkiem dopuszczającym do egzaminu z danego przedmiotu może być
uzyskanie zaliczeń zajęć składających się na ten przedmiot lub spełnienie innych
warunków opisanych w sylabusie przedmiotu.
5. Nieusprawiedliwiona nieobecność na egzaminie powoduje utratę jednego
tego terminu egzaminu acyjnego i skutkuje brakiem oceny.
6. W przypadku nieobecności na egzaminie usprawiedliwionej przez
dziekana, w szczególności spowodowanej chorobą lub innym egzaminem,
studentowi przysługuje dodatkowy termin egzaminacyjny. W przypadku nieobecności
spowodowanej chorobą zaświadczenie lekarskie usprawiedliwiające tę nieobecność
powinno zostać przedłożone dziekanowi w terminie 7 dni roboczych od wskazanej w
nim daty zakończenia zwolnienia. Dodatkowy termin egzaminacyjny w odniesieniu do
danego egzaminu może zostać przyznany tylko raz w danym etapie studiów. W
szczególnie uzasadnionych przypadkach dziekan może wyznaczyć dodatkowy
termin.
7. Student przystępujący do egzaminu lub innych sprawdzianów jest
zobowiązany, w razie wezwania, okazać dowód tożsamości.
8. Student ma prawo wglądu do ocenianej pracy egzaminacyjnej lub
zaliczeniowej i do otrzymania uzasadnienia oceny.
§ 26
1. W ciągu siedmiu dni od daty zakończenia zajęć lub ogłoszenia wyników
ich zaliczeń, w przypadku zastrzeżeń co do formy zaliczenia lub bezstronności przy
wystawianiu oceny, studentowi przysługuje odwołanie do dziekana, który może
zarządzić komisyjne sprawdzenie uzyskanych przez studenta wyników.
2. W ciągu siedmiu dni od daty egzaminu, w przypadku zastrzeżeń co do jego
formy lub przebiegu, student ma prawo złożyć wniosek do dziekana jednostki
macierzystej o przeprowadzenie egzaminu komisyjnego. W przypadku zastrzeżeń co
do bezstronności oceny z egzaminu prawo do złożenia wniosku o egzamin komisyjny
przysługuje przez siedem dni od ogłoszenia wyników egzaminu. Dziekan rozstrzyga
o przeprowadzeniu egzaminu komisyjnego.
3. W uzasadnionych przypadkach dziekan może zarządzić egzamin
komisyjny z własnej inicjatywy, na wniosek egzaminatora lub właściwego organu
samorządu studentów ckiego.
3a. W przypadkach, gdy jednostka macierzysta studenta jest inna niż
jednostka prowadząca przedmiot, decyzje, o których mowa w ust. 1, ust. 2 oraz ust.
3, podejmuje dziekan jednostki prowadzącej przedmiot.
22
4. Komisyjne sprawdzenie wyników studenta, stanowiących podstawę oceny
zajęć kończących się zaliczeniem, następuje w terminie do 14 dni od daty złożenia
wniosku. Egzamin komisyjny odbywa się w terminie do 14 dni od daty złożenia
wniosku przez studenta.
5. Egzamin komisyjny lub komisyjne sprawdzenie wyników studenta
przeprowadza komisja, w której skład wchodzą: dziekan jako przewodniczący lub
nauczyciel akademicki przez niego upoważniony i oraz dwóch specjalistów z zakresu
przedmiotu  objętego  egzaminem  lub pokrewnego.  Uczestnikiem  egzaminu
komisyjnego, na prawach obserwatora, może być nauczyciel akademicki, który
wystawił ocenę weryfikowaną w trybie komisyjnym. Na wniosek studenta w
egzaminie może uczestniczyć, na prawach obserwatora, wskazany przez studenta
skład komisji egzaminacyjnej może wejść jako obserwator przedstawiciel właściwego
organu ów samorządu studentów ckiego lub wskazany przez studenta nauczyciel
akademicki, za jego zgodą.
6. Ocena uzyskana w wyniku egzaminu komisyjnego lub komisyjnego
sprawdzenia wyników studenta zastępuje ocenę kwestionowaną.
§ 27
Rada wydziału może określić maksymalną liczbę przedmiotów równoważnych
lub punktów ECTS uzyskanych z zaliczenia przedmiotów równoważnych, które są
podstawą do zaliczenia etapu studiów lub całego programu kształcenia.
W szczególności dotyczy to studiów równoległych.
§ 28
Student uczestniczący w pracach badawczych, na wniosek nauczyciela
akademickiego kierującego tymi pracami, może być zwolniony z udziału w niektórych
zajęciach z przedmiotu, jeśli udział w pracach badawczych zapewnia uzyskanie
takich samych efektów kształcenia. Zaliczenia i zwolnienia odbywają się na
zasadach określonych przez dziekana.
§ 29
1. Student,  skierowany  na  studia  na  innej  uczelni  na  podstawie
indywidualnego programu kształcenia jest zobowiązany zaliczyć przedmioty i zdać
odpowiednie egzaminy zgodnie z tym programem, stosując się do zasad uczelni
przyjmującej.
2. Oceny z egzaminów i z zaliczeń, wymienionych w ust. 1, są uwzględniane
w zaliczaniu etapów studiów w Uniwersytecie po przeliczeniu na skalę ocen, o której
mowa w § 24 ust. 2, na podstawie odrębnych postanowień.
23
VII. ZALICZENIE ETAPU STUDIÓW
§ 30
1. Okresem zaliczeniowym dla etapu studiów może być trymestr, semestr
lub rok akademicki. Rada wydziału ustala okresy zaliczeniowe właściwe dla
kierunków, specjalności lub form studiów.
2. W rozliczeniu etapu studiów uwzględnia się wszystkie przedmioty,
składające się na plan studiów tego etapu (tj. podpięte pod dany program i etap) na
które się student zapisał w celu zaliczenia tego etapu, z wyłączeniem przedmiotów,
o których mowa w § 23 b ust. 5 i 6. Te same przedmioty nie mogą służyć do
rozliczenia różnych etapów studiów lub innych studiów, z zastrzeżeniem § 27.
3. Spełnienie wszystkich wymagań przewidzianych w planie studiów danego
etapu i określonych Regulaminem powoduje zaliczenie tego etapu.
4. Student, który nie spełnił wszystkich wymagań przewidzianych planem
studiów danego etapu, może uzyskać warunkowe zaliczenie tego etapu i zostać
wpisany na kolejny etap studiów. Szczegółowe zasady warunkowego zaliczenia
ustala  dziekan  na  podstawie  szczegółowych  zasad  studiowania.  Prawo
do warunkowego zaliczenia nie dotyczy studenta ostatniego etapu studiów.
5. Skierowanie na powtarzanie etapu studiów następuje w przypadkach
niewymienionych w ust. 3 i 4, z zastrzeżeniem, że nie dotyczy studenta pierwszego
roku studiów pierwszego stopnia lub studenta pierwszego roku jednolitych studiów
magisterskich ani studenta, który już raz był skierowany na powtarzanie tego samego
etapu, chyba że szczegółowe zasady studiowania stanowią inaczej.
6. Warunkowy wpis na kolejny etap studiów lub powtarzanie etapu studiów
zobowiązuje studenta do powtarzania niezaliczonych przedmiotów, a w przypadku
powtarzania etapu studiów i wystąpienia zmian w programie studiów, w tym w planie
studiów, do uzupełnienia różnic programowych. W przypadku, gdy przedmiot nie jest
już prowadzony, dziekan wyznacza przedmiot równoważny.
7. Warunkowe zaliczenie i powtarzanie etapu studiów nie ograniczają praw
studenta  do  udziału  w  wybranych  zajęciach  na  zasadach  określonych
w § 12 ust. 4 pkt 4.
8. Dziekan skreśla studenta z listy studentów w przypadku:
1)
11 niepodjęcia studiów, które stwierdza się w szczególności w sytuacji:
a) niepodpisania przez studenta umowy o odpłatności za usługi edukacyjne
świadczone  na  studiach  stacjonarnych  lub  oświadczenia  studenta
o spełnianiu warunków do podjęcia i kontynuowania studiów stacjonarnych
w uczelni publicznej bez wnoszenia opłat,
b) nieusprawiedliwionego niezapisania się na żadne zajęcia, o którym mowa
w § 14 ust. 2 i w § 17;
2)  rezygnacji ze studiów złożonej przez studenta w formie pisemnej;
11 W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 lit. a uchwały nr 213, o której mowa w przypisie 1.
24
3)  niezłożenia pracy dyplomowej w terminie określonym w § 35 ust. 1 albo
niezdania egzaminu dyplomowego w terminie do końca ostatniego etapu
studiów;
4)  ukarania karą dyscyplinarną wydalenia z uczelni.
9. Dziekan może skreślić studenta z listy studentów w przypadku:
1)
12 braku postępów w nauce, który stwierdza się, kiedy student więcej niż jeden
raz nie zaliczył danego etapu studiów. W przypadku studenta pierwszego roku
studiów pierwszego stopnia lub studiów jednolitych magisterskich brak
postępów w nauce stwierdza się, gdy stopień realizacji programu studiów
wyklucza możliwość zaliczenia roku studiów, chyba, że szczegółowe zasady
studiowania stanowią inaczej;
2)  nieuzyskania przez studenta zaliczenia semestru lub roku w określonym
terminie;
3)
13 niewniesienia przez studenta należnych opłat, pomimo pisemnego wezwania
do uiszczenia opłaty w terminie 14 dni od daty jego doręczenia;
4)  niepodpisania przez studenta przedłożonej przez Uniwersytet umowy o
warunkach odpłatności za studia lub usługi edukacyjne.
10. 14 Od decyzji, o których mowa w ust. 8-9, przysługuje za pośrednictwem
dziekana odwołanie do Rektora w terminie 14 dni od doręczenia decyzji. Decyzja
Rektora jest ostateczna. Zaskarżenie decyzji Rektora jest możliwe w przypadkach
określonych odrębnymi przepisami.
§ 31
1. Na potrzeby liczenia średniej jako ocenę końcową z przedmiotu ustala się
średnią arytmetyczną ocen z obu terminów egzaminacyjnych z zaokrągleniem do
części setnych, jeśli student przystąpił do egzaminu dwukrotnie.
2. Średnią ocenę etapu studiów ustala się jako średnią arytmetyczną ocen
końcowych ze wszystkich przedmiotów, składających się na plan studiów danego
etapu (także z lektoratu z języka obcego), z zastrzeżeniem § 26 ust. 6, z
zaokrągleniem do części setnych. Jeśli w planie studiów danego etapu są
przewidziane przedmioty do wyboru, a student zaliczył ich więcej niż wymaga tego
plan, przy obliczaniu średniej bierze się pod uwagę oceny końcowe z przedmiotów
wskazanych przez studenta z zastrzeżeniem ust. 6. Do średniej nie wlicza się oceny
z egzaminu certyfikacyjnego z języka obcego.
3. W obliczeniach średniej etapu w miejscu brakującej oceny końcowej z
przedmiotu składającego się na plan studiów danego etapu przyjmuje się liczbę
ocenę 2,0, jeśli brak oceny wystąpił z powodu:
1)  niezaliczenia przedmiotu, na który student był zapisany w danym etapie
studiów, z zastrzeżeniem § 23b ust. 6 (w tym także nieprzystąpienia do
egzaminu w żadnym z terminów sesji głównej i poprawkowej);
2)  niezapisania się studenta na przedmiot objęty planem danego etapu wymagany
w danym etapie studiów;
12 W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 lit. b uchwały nr 213, o której mowa w przypisie 1.
13 W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 lit. b uchwały nr 213, o której mowa w przypisie 1.
14 W brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 6 lit. c uchwały nr 213, o której mowa w przypisie 1.
25
3)  niezapisania się studenta na przedmiot do wyboru z wymaganą liczbą punktów
ECTS, wówczas brakującej liczbie punktów dziekan przypisuje liczbę
przedmiotów równoważną minimalnej liczbie przedmiotów spełniających ten
warunek.
W przypadku niezapisania się studenta na przedmiot jednostka macierzysta studenta
uzupełnia w informatycznym systemie obsługi studiów dane konieczne do
uwzględnienia braków podczas liczenia średniej.
4. Średnią ocenę kilku etapów studiów ustala się zgodnie z ust. 2-3, biorąc
pod uwagę końcowe oceny z przedmiotów uwzględniane przy obliczeniach średniej
ze wszystkich etapów studiów branych pod uwagę w tych obliczeniach.
5. Średnią ocenę całych studiów ustala się zgodnie z ust. 2, biorąc pod
uwagę końcowe oceny z przedmiotów uwzględniane przy obliczeniach średniej ze
wszystkich etapów studiów. Ponadto na wniosek studenta, w obliczaniu średniej są
mogą zostać uwzględniaone oceny ze wskazanych zaliczonych przez studenta
przedmiotów ponadplanowych, realizowanych w ramach limitu, określonego w § 2
pkt. 9. Wniosek ten student składa przed ostatecznym rozliczeniem programu
studiów. do dziekana, nie później niż miesiąc przed wyznaczonym terminem
egzaminu dyplomowego.
5a. Średnie wymienione w § 31 ust. 2, 4 i 5 są liczone przez informatyczny system
obsługi studiów na podstawie wpisanych do niego ocen i wykonanych podpięć.
6. Przedmiotem wskazanym przez studenta w rozliczaniu etapu studiów lub
całych studiów może być przedmiot, który nie był uwzględniony w zaliczaniu etapu
studiów na innym kierunku studiów, chyba że dziekan zdecyduje inaczej.
VIII. URLOPY W CZASIE STUDIÓW
§ 32
1. Dziekan może przyznać studentowi urlop:
1)  zdrowotny, ze względu na chorobę lub niesprawność;
2)  macierzyński albo ojcowski, z powodu narodzin dziecka;
3)  naukowy, przeznaczony na odbycie innych studiów, studia w innej uczelni lub
prowadzenie badań;
4)  okolicznościowy w innych, uzasadnionych przypadkach.
2. Urlop zdrowotny student uzyskuje na czas trwania choroby, leczenia lub
rehabilitacji, wykluczających lub poważnie utrudniających kontynuację studiów.
Decyzję o przyznaniu urlopu zdrowotnego podejmuje dziekan na podstawie
dokumentacji medycznej lub opinii Biura ds. Osób Niepełnosprawnych.
3. Urlop naukowy lub okolicznościowy student może uzyskać na czas nie
dłuższy niż jeden rok, przy czym w przypadku studenta studiów pierwszego stopnia
lub jednolitych studiów magisterskich - po zaliczeniu co najmniej pierwszego roku
studiów i na czas nie dłuższy niż jeden rok. Następny urlop może otrzymać po
zaliczeniu kolejnego roku studiów. W uzasadnionych przypadkach dziekan może
inaczej określić termin lub czas trwania urlopu.
26
4. W okresie urlopu student zachowuje prawa studenckie. Zasady
przyznawania pomocy materialnej w czasie urlopu określają odrębne przepisy.
5. Powrót studenta na studia po urlopie następuje na zasadach określonych
przez dziekana. § 8 ust. 13 stosuje się odpowiednio.
6. Udzielenie urlopu przesuwa termin planowego ukończenia studiów.
IX. UKOŃCZENIE STUDIÓW
§ 33
1. Po zrealizowaniu pełnego programu studiów pierwszego stopnia uzyskaniu
absolutorium na studiach I stopnia oraz po (w tym złożeniu pracy licencjackiej) i
zdaniu egzaminu licencjackiego student otrzymuje tytuł zawodowy licencjata lub
inżyniera.
2. Po zrealizowaniu pełnego programu studiów drugiego stopnia albo
jednolitych studiów magisterskich uzyskaniu absolutorium na studiach II stopnia lub
na jednolitych studiach magisterskich oraz po (w tym złożeniu pracy magisterskiej) i
zdaniu egzaminu magisterskiego student otrzymuje tytuł zawodowy magistra lub
magistra inżyniera.
3. Ukończenie studiów następuje z dniem zdania egzaminu dyplomowego.
4. Osoba, która ukończyła studia pierwszego stopnia, zachowuje prawa
studenta do dnia 31 października roku, w którym ukończyła te studia.
§ 34
1. Pracę dyplomową student wykonuje pod kierunkiem uprawnionego
nauczyciela akademickiego zgodnie z zasadami określonymi w § 19.
1a. W przypadku, gdy student chce wykonać pracę dyplomową pod
kierunkiem nauczyciela akademickiego z innej uczelni albo pracownika naukowego
spoza Uniwersytetu, rada wydziału Rada Wydziału może upoważnić taką osobę do
współkierowania tą pracą, przy jednoczesnym powołaniu uprawnionego nauczyciela
akademickiego z danej jednostki organizacyjnej do pełnienia tej funkcji z ramienia
Uniwersytetu. Pracownik zewnętrzny ocenia pracę i pisze recenzję.
1b. W przypadku ustania zatrudnienia opiekuna pracy dyplomowej dziekan –
w porozumieniu ze studentem – wyznacza spośród pracowników uczelni osobę
współkierującą pracą lub innego opiekuna.
2. Praca dyplomowa musi być wykonana samodzielnie, spełniać formalne
i merytoryczne kryteria właściwe dla danego kierunku i specjalności studiów,
określone w szczegółowych zasadach studiowania oraz zostać złożona w formie
27
drukowanej i elektronicznej zgodnie ze standardami określonymi odrębnymi
postanowieniami.
3. Dopuszcza się wspólne napisanie pracy dyplomowej przez studentów, pod
warunkiem precyzyjnego określenia wkładu każdego ze współautorów. Zasady w tym
zakresie określa rada wydziału.
4. Zasady oceniania pracy dyplomowej określa uchwała rady wydziału.
5. Oceny pracy dyplomowej dokonuje kierujący pracą oraz jeden recenzent.
Recenzenta wyznacza dziekan. Stosuje się skalę ocen, określoną w § 24 ust. 2.
6. Jeśli recenzent negatywnie ocenił pracę dyplomową, dziekan powołuje
drugiego recenzenta. Jeśli drugi recenzent wystawił pracy dyplomowej ocenę
pozytywną, o dopuszczeniu studenta do egzaminu dyplomowego decyduje dziekan.
Jeśli drugi recenzent ocenił pracę negatywnie, nie może ona być podstawą
ukończenia studiów.
7. Ostateczna ocena pracy dyplomowej, uwzględniana przy obliczaniu
ostatecznego wyniku studiów, jest średnią arytmetyczną oceny kierującego pracą
i oceny recenzenta lub oceny kierującego pracą i ocen recenzentów, jeśli powołano
więcej niż jednego. Średnią liczy się z zaokrągleniem do części setnych.
§ 35
1. Pracę dyplomową składa się nie później niż miesiąc przed planowym
terminem ukończenia studiów, chyba że szczegółowe zasady studiowania stanowią
inaczej. Student zobowiązany jest przedłożyć ostateczną wersję pracy dyplomowej
zaakceptowaną przez opiekuna pracy w wersji papierowej oraz w formie pliku w
informatycznym systemie obsługi studiów. Przedłożenie takiej pracy jest warunkiem
zaliczenia  ostatniego  cyklu  seminarium  dyplomowego  lub  innych  zajęć
prowadzących do złożenia pracy dyplomowej.
2. Na wniosek studenta bądź na wniosek kierującego pracą dyplomową
dziekan może przedłużyć okres trwania studiów, nie dłużej jednak niż o trzy miesiące
od planowanego terminu ukończenia studiów, w przypadku:
1)  długotrwałej choroby studenta, potwierdzonej dokumentacją medyczną lub
opinią Biura ds. Osób Niepełnosprawnych;
2)  niemożności  wykonania  pracy  dyplomowej  w  obowiązującym  terminie
z uzasadnionych przyczyn, niezależnych od studenta.
3. Jeżeli zaistniały przyczyny leżące po stronie kierującego pracą dyplomową,
które mogłyby wpłynąć na opóźnienie jej złożenia, dziekan na wniosek studenta
wyznacza nauczyciela akademickiego, który przejmie zadanie kierowania tą pracą.
Zmiana kierującego pracą dyplomową w okresie ostatnich sześciu miesięcy przed
terminem ukończenia studiów stanowi może stanowić podstawę do przedłużenia
terminu jej złożenia na zasadach określonych w ust. 2.
28
§ 36
1. Student, który nie złożył pracy dyplomowej w terminie określonym
w § 35 ust. 1, z zastrzeżeniem § 35 ust. 2, zostaje skreślony z listy studentów.
Wznowienie studiów odbywa się na zasadach określonych w § 8 ust. 6 oraz ust. 8-9
Regulaminu.
2. (skreślony) Student, który złożył pracę dyplomową po terminie określonym
w ust. 1 ale przed upływem dwóch lat od uzyskania absolutorium, może ubiegać się
o wznowienie studiów w celu zdania egzaminu dyplomowego zgodnie z § 8 ust. 9.
3. (skreślony) W razie przekroczenia terminu, o którym mowa w ust. 2,
egzamin dyplomowy może być złożony jedynie po uprzednim wznowieniu studiów w
trybie określonym w § 8 ust. 10.
4. (skreślony) Student, który złożył pracę dyplomową po upływie dwóch lat
lub więcej od uzyskania absolutorium, ma obowiązek uzupełnienia różnic
programowych, jeśli w roku akademickim, w którym składa egzamin dyplomowy,
obowiązuje inny program kształcenia lub plan studiów niż w momencie skreślenia go
z listy studentów. Przepis § 8 ust. 13 stosuje się odpowiednio.
§ 37
1. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu dyplomowego jest:
1)  spełnienie wszystkich wymogów określonych w programie studiów; uzyskanie
absolutorium;
2)  uzyskanie z pracy dyplomowej ostatecznej oceny nie mniejszej niż 3,0,
z zastrzeżeniem § 34 ust. 6.
2. Egzamin dyplomowy odbywa się nie później niż w ciągu trzech miesięcy
od złożenia pracy dyplomowej z zastrzeżeniem ust. 3.
3. Jeśli praca dyplomowa została złożona co najmniej na miesiąc przed
upływem planowego terminu ukończenia studiów, egzamin dyplomowy odbywa się
nie później niż w dniu poprzedzającym planowy termin ukończenia studiów.
4. Egzamin dyplomowy przeprowadza komisja powołana przez dziekana,
w skład której wchodzą co najmniej trzy osoby: dziekan lub prodziekan jako
przewodniczący, kierujący pracą oraz recenzent, w tym co najmniej jedna osoba ze
stopniem doktora habilitowanego.
5. Dziekan  może  powierzyć  przewodniczenie  komisji  egzaminu
magisterskiego innemu nauczycielowi akademickiemu mającemu co najmniej stopień
doktora habilitowanego oraz przewodniczenie komisji egzaminu licencjackiego
nauczycielowi akademickiemu mającemu co najmniej stopień doktora.
6. Na wniosek studenta lub nauczyciela akademickiego kierującego pracą
złożony nie później niż tydzień przed terminem egzaminu, dziekan może
przeprowadzić otwarty egzamin dyplomowy. W części jawnej otwartego egzaminu
dyplomowego mogą wziąć udział, na prawach obserwatora, wszyscy zainteresowani.
29
§ 38
1. Wynik egzaminu dyplomowego wyraża się ocenami, określonymi w § 24
ust. 2.
2. Jeśli student uzyskał z egzaminu dyplomowego ocenę niedostateczną lub
bez usprawiedliwienia nie przystąpił do tego egzaminu, dziekan wyznacza drugi
termin egzaminacyjny jako ostateczny.
3. Jeśli student przystępował do egzaminu dwukrotnie, to wynik, uwzględniany
przy obliczaniu ostatecznego wyniku studiów, jest średnią arytmetyczną wyników obu
egzaminów. Średnią liczy się z zaokrągleniem do części setnych.
4. Jeśli student nie zda egzaminu dyplomowego w drugim terminie lub do
niego nie przystąpi, dziekan skreśla go z listy studentów.
§ 39
1. Podstawą obliczenia ostatecznego wyniku studiów są:
1)  średnia ocen z egzaminów i ocen końcowych z przedmiotów niekończących się
egzaminem, obliczona według § 31 ust. 5;
2)  ostateczna ocena pracy dyplomowej obliczona według § 34 ust. 7;
3)  ostateczny wynik egzaminu dyplomowego, obliczony według § 38 ust. 3.
2. Wynik studiów stanowi sumę części ocen wymienionych w ust. 1
z zaokrągleniem do części setnych:
1)  na studiach pierwszego I stopnia lub jednolitych studiach magisterskich:
0,7 oceny wymienionej w ust. 1 pkt 1,
0,2 oceny wymienionej w ust. 1 pkt 2 i
0,1 oceny wymienionej w ust. 1 pkt 3;
2)  na studiach drugiego II stopnia:
0,5 oceny wymienionej w ust. 1 pkt 1,
0,4 oceny wymienionej w ust. 1 pkt 2 i
0,1 oceny wymienionej w ust.1 pkt 3.
3. W dyplomie ukończenia studiów wyższych wpisuje się ostateczny wynik
studiów zgodnie z zasadą:
1)  do 3,40 – dostateczny;
2)  powyżej 3, 40 do 3,80 – dostateczny plus;
3)  powyżej 3,80 do 4,20 – dobry;
4)  powyżej 4,20 do 4,60 – dobry plus;
5)  powyżej 4,60 do 4,90 – bardzo dobry;
6)  powyżej 4,90 – celujący.
4. Dyplom z wyróżnieniem otrzymują absolwenci, którzy:
1)  ukończyli studia w terminie określonym planem studiów lub w terminach
określonych w § 32 ust. 6 i § 35 ust. 2 i 3;
2)  uzyskali z egzaminów i z zaliczeń przedmiotów niekończących się egzaminem
średnią ocen wyższą niż 4,6;
30
3)  uzyskali z pracy dyplomowej ostateczną ocenę 5,0, a z egzaminu dyplomowego
ocenę co najmniej bardzo dobrą;
4)  nie naruszyli zasad zawartych w ślubowaniu.
5. Dyplom z wyróżnieniem przyznaje rada wydziału. Rektor lub dziekan może
przyznać nagrodę materialną, związaną z uzyskaniem przez studenta dyplomu
z wyróżnieniem.
§ 40
1. Absolwent otrzymuje dyplom ukończenia studiów wyższych z tytułem
zawodowym  licencjata,  inżyniera,  magistra  albo  magistra  inżyniera,  wraz
z suplementem, w terminie ustalonym przez dziekana, nie później jednak niż cztery
tygodnie od daty egzaminu dyplomowego. Dyplom z wyróżnieniem wydaje się w
terminie czterech tygodni od uchwały rady wydziału, podjętej na pierwszym jej
posiedzeniu, zwołanym po terminie egzaminu dyplomowego.
2. Suplement do dyplomu, o którym mowa w ust. 1, zawiera informację
o wszystkich zaliczonych podczas studiów przedmiotach, o których mowa w § 31
ust. 5, oraz o uzyskanych wynikach. Na wniosek studenta suplement może być
wydany w języku angielskim, zgodnie z odrębnymi przepisami. W przypadku studiów
niestacjonarnych, których program kształcenia i plan studiów są takie same, jak
studiów stacjonarnych, suplement do dyplomu zawiera informację o zgodności
programu ukończonych studiów z programem kształcenia i planem studiów
obowiązującymi na studiach stacjonarnych.
 

Uwaga: w wyborach prezydenckich nie zalecamy żadnego stanowiska, choć przychylamy się ku opcjom socjalnym.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka