Wojciech Wierzejski Wojciech Wierzejski
1244
BLOG

Różnice między myślą narodową (prawicową) a liberalną (lewicową)

Wojciech Wierzejski Wojciech Wierzejski Polityka Obserwuj notkę 17
 

Wielokrotnie pisałem, że jedną z najbardziej irytujących przypadłości polskiej sceny prawicowej jest nagminne a bezpodstawne przypisywanie sobie przez skrajnych liberałów cechy („czystej”!) prawicowości, przy jednoczesnym odmawianiu jej reprezentantom myśli narodowej. Tak jakby pozytywny stosunek do anarchizmu państwowego, filozoficznego materializmu praktycznego i społecznego darwinizmu były najistotniejsze w pojęciu „prawica”.

 

Moim zdaniem jest wprost przeciwnie. Pozytywny stosunek (szacunek) do państwa i jego instytucji, antymaterializm w sferze wartości i antydarwinizm (antynaturalizm) w poglądach na naturę i rozwój społeczeństwa to główne wyznaczniki myśli prawicowej, a więc także: narodowej (endeckiej).

 

Oto pięć cech różnicujących myśl narodową (i szerzej: prawicową) od liberalnej (de facto: lewicowej).

 
  1. W polityce międzynarodowej: postrzeganie państw narodowych (reprezentujących interesy narodowe) jako jedynych realnych podmiotów tejże polityki.
  2. W polityce krajowej: postrzeganie państwa i jego instytucji jako gwarantów dobra wspólnego (a zatem pozytywnie).
  3. W polityce społecznej: aktywna rola przyznana instytucjom państwa w kreowaniu i wspieraniu polityki prorodzinnej.
  4. W polityce kulturalnej: aktywna rola państwa w umacnianiu i rozwijaniu rodzimego dziedzictwa kulturalnego.
  5. W edukacji: aktywna rola państwa w dziedzinie zagwarantowania powszechnej oświaty, możliwie na wszystkich szczeblach; oświaty, która odgrywa doniosłą rolę w umacnianiu narodowej tożsamości i wychowywaniu w postawie obywatelskiego patriotyzmu.
 

Liberałowie nie akceptują żadnego z tych pięciu wyróżników myśli prawicowej. Dla nich ważniejsze są: minimalizowanie obciążeń podatkowych obywateli i jednoczesne zawężanie świadczeń socjalnych ze strony państwa. Te dwie kwestie – generalnie rzecz ujmując – nie budzą moich zastrzeżeń. Nie są jednak czymś zasadniczo najistotniejszym przy klasyfikowaniu nurtów politycznych. Wysunięcie ich w debatach publicznych na plan pierwszy przez liberałów ma na celu przesłonić opinii publicznej antypaństwowe i antynarodowe elementy ich filozofii.

 

A całe to gadanie wkoło o „wolności” ma z kolei przesłonić ich bliskie powinowactwo z innymi lewicowymi nurtami, również darwinistycznymi i materialistycznymi, ot, choćby z socjalistami (od których tak gorliwie się na zewnątrz odżegnują).

Doktor nauk społecznych (ISP PAN), etyk, filozof polityki. Absolwent Wydziału Filozofii i Socjologii UW. Studiował też prawo na UAM w Poznaniu i zarządzanie na SGH w Warszawie. Ukończył studia z rolnictwa na SGGW i studia z nauk o polityce w Collegium Civitas/ISP PAN. W latach 1999-2000 Prezes Młodzieży Wszechpolskiej. 2002 - 2004 Radny Sejmiku Mazowieckiego i Wicemarszałek Województwa Mazowieckiego. 2004 – 2005 poseł do Parlamentu Europejskiego; 2005 - 2007 poseł na Sejm RP. Autor książek: "Zamach na cywilizację", "Naród, Młodzież, Idea", współautor wielu broszur poświęconych krytyce konstytucji UE, ideologii narodowej, zagadnieniom obrony życia i rodziny. Żonaty, dwoje dzieci. Pisuje też na: wierzejski.bog.onet.pl; i na Fronda.pl: http://www.fronda.pl/blogi/wierzejski,2279.html

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka