Brama wjazdowa do miasta
Brama wjazdowa do miasta
Wiesław Pilch Wiesław Pilch
980
BLOG

Stare zdjęcia starych Chin

Wiesław Pilch Wiesław Pilch Kultura Obserwuj notkę 11

 

Jak wiadomo lubię starocie. Stare fotografie, stare mury, stare idee. Nie wiem skąd się to u mnie wzięło, bo taki stan rzeczy trwa od młodości. Odnoszę wrażenie, że jest to odreagowywanie wstydu jakiego sobie sam narobiłem w dzieciństwie. Otóż dostałem od Dziadzia, starego legionisty kilka „medali”. I przehandlowałem je za kilka aluminiowych wstążeczek. AUTENTYCZNIE! A te „medale” to były za I W. Ś., za obronę Lwowa przed Ukraińcami...Nie mam pojęcia jakich czynów dokonał mój Dziadziu, ale wtedy za darmo takich odznaczeń się nie dostawało. A czasy były stalinowskie więc nikt nie miał ochoty iść „pod stienku” tylko dlatego, że jego wnuczek oddał odznaczenia za walkę o „polskość”. Bo jakbyDziadziu próbował je odzyskać, to pod tą ścianę mógł łatwo trafić.

Kolejny powód. Kiedyś w latach 80- tych przeglądałem stare zdjęcia Dziadzia. Zdjęcia w ramkach. Oprawione. Ale bardzo dziwne. Bo na dwóch były fotografie samochodów wyścigowych sprzed wojny. Bez sensu. Dziadzia NIGDY nie interesowały samochody. A co dopiero wyścigowe. Pomyślałem, że zerwę tylne zabezpieczenia, wyrzucę te cholerne wyścigówki z 30- tych lat i włożę jakieś zdjęcia dzieciaków. Zdarłem i co zobaczyłem? Pod zdjęciem z samochodem wyścigowym było drugie zdjęcie! Ale jakie! Do dzisiejszego dnia wisi na eksponowanym miejscu. Otóż na nim siedzi sobie i leży kilku młodych ludzi elegancko ubranych w tym młodziutki Dziadziu, a przed nimi tabliczka z napisem: Młodzież Orła Białego 1906. Nie dziwię się, że tę fotografie Dziadziu ukrył. Za takie „corpus delicti” w tamtych czasach dostawało się w czapę

 

W moich własnych domach - nie w domu rodzinnym- ZAWSZE wsiały na ścianach fotografie moich przodków. To dawało mi poczucie nieokreślonej więzi. Korzeni. Wiadomo, że nie wypadłem sroce spod ogona. I może nic nadzwyczajnego ta moja Rodzina. Ale właśnie moja! Jestem u siebie, w swoim domu z fotografiami swoich przodków. Wszystko jest na miejscu. Poukładane.

I gdy się patrzę na te fotografie  starych Chin to chciałbym, aby w chińskich domach też mogły na ściany znów wrócić stare portrety i fotografie przodków. Aby Chińczycy mogli coraz śmielej wracać do swoich korzeni.

Aby się Ich nie wstydzili. Czego im serdecznie życzę.

 

 

 

 

P.S. Linki do moich  plików MP3 na You Tube:

Wiadomości gospodarczych z Chin:                www.youtube.com/playlist
Przeglądu prasy chińskiej:                                  www.youtube.com/playlist
Konfrontacje.Omówieńia innych artykułów    www.youtube.com/playlist

Zobacz galerię zdjęć:

Budynek egzaminacyjny
Budynek egzaminacyjny Chińczycy jedzący posiłek Chińska kobieta Chińska lektyka Chiński sąd Chiński środek transportu Czteropiętrowy budynek przy murach miejskich Dwukółka Dzonka Europejczycy w pojeździe Grobowiec Hong Kong od strony morza Łodzie na rzece Młoda kobieta 2 Młodzi Chińczycy Mnisi Modlący się w świątyni Muzycy Pagoda Palacze opium Parowiec na rzece Parowiec po pożarze Plantacje herbaty Sklep Sprzedawca kaczek Świątynia Długiego Życia Świątynia Nieba Świątynia Świątynny hol Zamożna młoda kobieta Zatopiony chiński okret wojenny

Moje credo:skromna osoba niegodna poznawania wspaniałych talentów, tylko sprawdza, czy to prawda, że nigdy nie pojmie ducha tej wielkiej kultury. _____________________________________________________ Zapraszam do czytania mojego blogu polityczno- makroekonomicznego "Chiny widziane z daleka". _____________________________________________________"W Chinach ideałem mężczyzny był przez stulecia młodzieniec-uczony i poeta, o wrażliwej duszy artysty, pretendujący do roli mandaryna-administratora, dzięki swej pracowitości, uczoności i cnotom moralnym zdobywający wysoką pozycję społeczną. Gardził on wszelkimi działaniami wymagającymi siły fizycznej, gdyż trenował jedynie swój umysł i samodyscyplinę, nie zaś ciało."- prof. Gawlikowski ________________________________________________ __ Adres: wiesiekp@poczta.onet.pl

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura