AVTOVAZ – największy rosyjski producent samochodów - zaproponował by rząd za kwotę ponad 20mld rubli kupił obligacje firmy. Prezes firmy Borys Aleszin zaproponował wykup obligacji zarówno starej jak i przyszłej emisji..
Wcześniej AVTOVAZ szukał 26mld rubli wśród państwowych banków . Aleszin wyjaśnia , że kwota 26mld jest pełną kwotą potrzebną zakładowi , w kwocie tej mieści się również emisja obligacji.
Pieniądze te są niezbędne dla zachowania ciągłości sprzedaży samochodów. Dealerzy , z powodu kryzysu nie mają możliwości otrzymania kredytów a co za tym idzie kupowania samochodów w fabryce.
Wygląda na to , ze po firmach przemysłu naftowego , stalowego przyszła kolej na producentów samochodów , którzy w obliczu kryzysu zwracają się do rządu o pomoc.
Holding GAZ , kontrolowany przez Olega Derepaskę zrewidował swoje prognozy finansowe Na przestrzeni ostatnich miesięcy zakład kilkakrotnie zatrzymywał linie produkcyjne samochodów ze względu na kłopoty płatnicze odbiorców. Ostatnia prognoza mówi o 30% spadku produkcji rocznej..
EBITDA grupy będzie niższe o 40-50% w stosunku do 2007 roku / wtedy to było 15,8mld rubli / Planowane sa zwolnienia pracowników.
Trudna sytuacja GAZ-a odbija się już na dostawcach , którym zakład nie jest w stanie płacić na czas
Z powodu kryzysu grupa zamroziła szereg gotowych już projektów jak np. produkcję ciężarówek Maxus w Nizhnim Novgorode oraz Gazeli-3. Projekt Volga Siber rozpoczęty przed kryzysem będzie kontynuowany ale zamiast planowanych 10tys szt w tym roku zakład zmontuje 3-4tys szt. A w przyszłym 30tys . Projekt zakłada opłacalność produkcji nowego modelu powyżej 100tys . Mało kto wierzy , że uda się rozwinąć produkcję do takiego poziomu..
Sytuacja producentów samochodów jest ciężka na całym świecie . Codziennie któryś z zakładów zatrzymuje linie. Sytuacja rosyjskich producentów jest znacznie trudniejsza . Nie dość ,że natrafili na zmniejszony popyt z powodu kryzysu finansowego to pogrążeni w kredytach nie mogą sobie pozwolić na wstrzymanie produkcji. Bez pomocy państwa się nie obejdzie i wywoła to jeszcze mocniejsze zaangażowanie i osiągnięcie większej kontroli nad kolejnym sektorem przemysłu przez rządzących
Perspektywy rynku samochodowego w Rosji jak dotąd oceniane bardzo optymistycznie obecnie wyglądają dużo gorzej. Zwiększony popyt na samochody obserwowany na przestrzeni ostatnich 2 lat napędzany był głównie na kredyt. Kredyty dostawali konsumenci , dealerzy , producenci. Były to kredyty bardzo łatwo dostępne i napędzały tym samym sprzedaż . Obecnie , kiedy kredyty te są praktycznie niedostępne branża stanęła przed barierą rozwoju a producenci muszą zrewidować swoje plany