galgrapa galgrapa
235
BLOG

Zakopane: Nie dysponowano wiedzą?

galgrapa galgrapa Rozmaitości Obserwuj notkę 0

Źródło: zakopianskibazar

Ostateczny koszt realizacji zakopiańskiej części projektu Góral Ski wraz z wykonaniem dokumentacji wyniósł 26 milionów 601 tysięcyi był o prawie 10 milionów złotych wyższy od pierwotnie zakladanego.

O ponad 100% do 15 milionów 510 tysięcy złotych wzrosła kwota, którą miasto wyłożyło z budżetu na sfinansowanie projektu. Dofinansowanie ze środków zewnętrznych pozostało na tym samym poziomie i wyniosło 11 milionów 91 tysięcy złotych.

Projekt Góral*Ski realizowany wspólnie przez Starostwo Tatrzańskie, Gminy: Poronin, Kościelisko oraz miasto Zakopane jest w fazie ostatecznych rozliczeń.

Pierwotnie koszt remontu został oszacowany na  16 milionów 682 tysiące złotych – lipiec 2007 roku.. W 2010 roku zmieniono wartość całego projektu do kwoty 18 milionów 345 tysięcy, z czego 11 milionów 91 tysięcyto dofinansowanie ze środków zewnętrznych, a 7milionów 253 tysiącemiało pochodzić z budżetu miasta.

Zakopiańska część projektu obejmowała remont ulic: Aleje 3-Maja, ul. Zamoyskiego, ul. Chałubińskiego, ul. Droga na Bystre oraz Droga do Olczy od skrzyżowania z zakopianką na Ustupie do skrzyżowania z ul. Oswalda Balzera na Bystrem.

Ze względu na znaczący wzrost kosztów inwestycji i znacznie wyższy niż pierwotnie zakładano udział własny Zakopanego w sfinansowaniu projektu należy pytać o przyczyny tego stanu rzeczy.

Bronisław Bublik Naczelnik Wydziału Inwestycyjnego, do którego skierowałem pytania w tej sprawie poinformował, że pierwotny zakres robót przewidywał odtworzenie stanu istniejącego remontowanych ulic oraz wykonanie nowego chodnika wzdłuż drogi do Olczy.

Na etapie wykonywania dokumentacji projektowej dokonano rozszerzenia zakresu prac, m.in.: rozbudowy kanalizacji deszczowej, przebudowy geometrii skrzyżowań, w tym skrzyżowania Aleje 3 Maja - ul. Kościuszki wraz sygnalizacją świetlną, budowy zatok postojowych, wykonania dodatkowego oświetlenia na ul. Droga na Bystre i przystosowania dla potrzeb osób niepełnosprawnych. To jedna z przyczyn wzrostu kosztów.

Dodatkowo już w trakcie wykonywania wystąpiły problemy, których według wyjaśnień Bronisława Bublika, projektant nie mógł przewidzieć. Według Niego na etapie wykonywania robót budowlano – drogowych wzrost kosztów nastąpił wskutek: lokalizacji niezidentyfikowanych sieci uzbrojenia podziemnego, co spowodowało konieczność zlecenia dodatkowych prac, a także w wyniku zmiany konstrukcji nawierzchni na ul Zamoyskiego i Chałubińskiego oraz zwiększenia zakresu robót remontowych na mostach na potoku Bystre i potoku Olczyskim.

Bronisław Bublik wyjaśnił, że: „część robót nie została uwzględniona we wniosku, ponieważ w chwili przygotowania wniosku nie dysponowano wiedzą o konieczności ich wykonania

galgrapa
O mnie galgrapa

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości