Sztuczna inteligencja w polskich firmach. Teraz to konieczność

Redakcja Redakcja Badania i rozwój Obserwuj temat Obserwuj notkę 7
Ponad połowa polskich i polskich pracowników jest gotowa na automatyzację i sztuczną inteligencję w pracy. Czy to przełom?

Co czwarta polska firma wdraża automatyzację lub sztuczną inteligencję, a ponad połowa (55 proc.) wyraża gotowość do ich wykorzystania. Dokładnie tyle samo, bo 55 proc. pracowników chce tych najnowszych rozwiązań. Tak wynika z najnowszego raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service.

- Automatyzacja i nowe technologie są już rozpędzonym pociągiem, którego nie sposób zatrzymać. Trudno się dziwić, bo zapewniają efektywniejsze wykorzystanie zasobów oraz optymalizację procesów biznesowych. Dzięki nim, pracownicy mogą skoncentrować się na bardziej strategicznych zadaniach, zamiast tracić czas na rutynowe czynności. Inwestowanie w automatyzację może przynieść korzyści nie tylko dla firm i pracowników, ale także szerzej dla gospodarki. Poprawa wydajności i konkurencyjności przedsiębiorstw przekłada się na wzrost gospodarczy, a to oznacza m.in. nowe miejsca pracy. Jedno jest pewne, automatyzacja i AI powinny być traktowane jako nieodłączny element strategii rozwoju zarówno dla pracodawców, jak i pracowników – wskazuje Krzysztof Inglot, założyciel Personnel Service, ekspert rynku pracy.  


AI jest nieodzowna w biznesie 

Automatyzacja, robotyzacja oraz AI odgrywają kluczową rolę w dzisiejszym świecie, co zauważają pracodawcy. Tylko co dziesiąta firma wykazuje zdecydowany brak gotowości do implementacji automatyzacji, podobnie jak rok temu. Tu warto zwrócić uwagę, że najbardziej odporny na zmiany jest sektor usługowy (28 proc. wskazań) vs. branża IT (5 proc. wskazań). Być gotowym nie oznacza jednak, że nowe technologie już się ma. Co czwarta organizacja wdraża je aktualnie. Takie działania najczęściej deklarują największe przedsiębiorstwa (32 proc.) - wobec 20 proc. średnich firm i 19 proc. małych.

W niedalekiej przyszłości plany co do automatyzacji i AI ma 22 proc. przedsiębiorców. Tu szczególnie wyróżnia się branża TSL, bo aż 41 proc. firm wskazuje na konieczność wdrażania automatyzacji w najbliższym czasie. Zaraz za nią uplasował się sektor handlowy (37 proc.) i podium zamyka budownictwo (24 proc.). 27 proc. firm nie planuje działań związanych z automatyzacją lub robotyzacją, ale nie wyklucza, że pojawią się one w przyszłości. Jedynie 16 proc. pracodawców nie wdrażają i nie planują wdrażać automatyzacji w przyszłości. 


Większość chce robotyzacji 

Pracownicy dostrzegają przyspieszenie automatyzacji oraz robotyzacji w swoich miejscach pracy w ciągu ostatnich dwóch lat (25 proc. wskazań).To motywuje ich do działania. Wśród badanych 55 proc. osób deklaruje, że planuje zdobywać nowe umiejętności, co stanowi wzrost o 4 pkt proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem. W dobie dynamicznych zmian na rynku pracy, zdolność do adaptacji i posiadanie nowoczesnych kompetencji stają się kluczowe dla utrzymania konkurencyjności pracowników. Tylko 22 proc. Polaków nie ma takiego zamiaru, co stanowi spadek o 5 pkt proc. rok do roku.

- Przyspieszający trend automatyzacji to wyzwanie, ale także szansa dla pracowników do ciągłego rozwoju i doskonalenia swoich umiejętności. W obliczu zmieniających się wymagań rynku pracy, coraz więcej osób zdaje sobie sprawę, że posiadanie nowoczesnych kompetencji jest kluczowe dla utrzymania konkurencyjności. To świadczy nie tylko o zrozumieniu przez pracowników ewolucji środowiska pracy, ale także o ich determinacji w dążeniu do sukcesu - podsumowuje Krzysztof Inglot z Personnel Service. 

 

Fot. Pixabay/Placidplace

Tomasz Wypych

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie