Nowa Cupra zapiera dech w piersiach. Piękny samochód

Redakcja Redakcja Motoryzacja Obserwuj temat Obserwuj notkę 2
W sumie wystarczyłoby podanie samej nazwy samochodu i wszystko byłoby jasne. Z dziennikarskiej rzetelności powiemy więcej o modelu, który w chwili debiutu wprawił w osłupienie motoryzacyjny świat.

Cupra Formentor oficjalnie została pokazana w marcu 2020 roku. Wprawdzie marka należy do Seata, ale Formentor był pierwszym modelem hiszpańskiego producenta, który nie tylko nie był seatem ze zmienionym logo i kilkoma kosmetycznymi poprawkami, ale został specjalnie od podstaw zaprojektowany - tak, by wprowadzić na motoryzacyjny rynek nazwę Cupra. I trzeba przyznać, że zrobił to niezwykle skutecznie. 


Połączenie SUV-a z crossoverem

W czym leży tajemnica sukcesu tego samochodu? Nie trzeba być znawcą motoryzacji by zobaczyć, że to samochód inne niż dostępne wtedy na rynku. Elegancka i zarazem drapieżna sylwetka, która długu się nie zestarzeje. Trochę SUV, trochę crossover, ze sportowym temperamentem, a jednocześnie wielkością pozwalającą korzystać z niego jak z klasycznego samochodu rodzinnego. Bo Formentor ma 445,0 cm długości, 183,9 cm szerokości, z a lusterkami 199,2 cm oraz 152,8 cm wysokości. Rozstaw osi to zapewniające komfort 268,0 cm, a podstawowa pojemność bagażnika wynosi bardzo przyzwoite 450 litrów, przy czym nawet w wersji 4Drive do dyspozycji mamy 420 l. A gdyby ktoś przewozić więcej to przestrzeń bagażową można powiększyć aż do 1505 l (4Drive: 1475 l). Wersje hybrydowe oferują nieco mniejszy kufer, odpowiednio: 345-1415 l.

Amator Formentora może zdecydować się na jeden z kilku poziomów wyposażenia. Już w wersji standardowej otrzymujemy 18-calowe felgi aluminiowe, automatyczną klimatyzację trzystrefową Climatronic, system przypominający o konieczności zapinania pasów, zaczepy Isofix/i-Size, systemy wspomagania hamowania i kontroli trakcji: ESC, ABS, HBA, TCS, system kontroli odstępu Front Assist, asystenta pasa ruchu Lane Assist, aktywny tempomat (ACC) i pełne przednie światła LED. Jedną z topowych wersji wyposażono w 4 końcówki układu wydechowego w matowo-czarnym kolorze zapewniające wzmocniony, radowy i niepodrabialny dźwięk „CUPRA”. 


Cupra Formentor - dane techniczne

Do tego mamy aż siedem jednostek napędowych: 4 benzynowe, jedną wysokoprężną oraz 2 hybrydy plug-in. W ofercie znajdziemy wersje przednionapędowe i z napędem na cztery koła.

Silniki benzynowe to 1.5 TSI (150 KM, 250 Nm) z 6-biegową manualną skrzynią i przednim napędem, przyspieszenie 0-100 km/h: 8,7 s, prędkość maksymalna: 204 km/h, średnie zużycie paliwa: 6,3-6,6 l/100 km oraz 1.5 TSI (150 KM, 250 Nm) z 7-biegową przekładnią dwusprzęgłową DSG i przednim napędem, przyspieszenie 0-100 km/h: 8,9 s, prędkość maksymalna: 203 km/h, średnie zużycie paliwa: 6,6-7,1 l/100 km. Dalej 2.0 TSI 4Drive (190 KM, 320 Nm) z 7-biegową przekładnią dwusprzęgłową DSG i napędem na wszystkie koła, przyspieszenie 0-100 km/h: 7,0 s, prędkość maksymalna: 220 km/h, średnie zużycie paliwa: 7,5-7,9 l/100 km albo 2.0 TSI (245 KM, 370 Nm) z 7-biegową przekładnią dwusprzęgłową DSG i przednim napędem, przyspieszenie 0-100 km/h: 6,8 s, prędkość maksymalna: 238 km/h, średnie zużycie paliwa: 7,6-7,8 l/100 km i wreszcie 2.0 TSI 4Drive (310 KM, 400 Nm) z 7-biegową przekładnią dwusprzęgłową DSG i napędem na wszystkie koła, przyspieszenie 0-100 km/h: 4,9 s, prędkość maksymalna: 250 km/h, średnie zużycie paliwa: 8,4-8,7 l/100 km.

Napęd hybrydowy zapewniają silniki 1.4 TSI e-Hybrid (204 KM, 350 Nm) z 6-biegową przekładnią dwusprzęgłową DSG i przednim napędem, przyspieszenie 0-100 km/h: 7,8 s, prędkość maksymalna: 205 km/h, średnie zużycie paliwa: 1,2-1,3 l/100 km, zasięg w trybie elektrycznym: do 59 km i 1.4 TSI e-Hybrid (245 KM, 400 Nm) z 6-biegową przekładnią dwusprzęgłową DSG i przednim napędem, przyspieszenie 0-100 km/h: 7,0 s, prędkość maksymalna: 210 km/h, średnie zużycie paliwa: 1,5 l/100 km, zasięg w trybie elektrycznym: do 54 km. 


Ceny Formentora zaczynają się od 135 400 zł.

Tomasz Wypych

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie