2x20 Rzeczpospolita Morska 2x20 Rzeczpospolita Morska
77
BLOG

Apel do Premiera: Przestrzegajmy dyrektywy UE

2x20 Rzeczpospolita Morska 2x20 Rzeczpospolita Morska Gospodarka Obserwuj notkę 5

Do
Pan Premier Donald Tusk
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów

Szanowny Panie Premierze!

 

My niżej podpisani, jako reprezentujący praktycznie całą Polską Gospodarkę Morską skupioną wokół Polskich Portów Morskich zwracamy się z uprzejmą prośbą do Pana Premiera o podjęcie zdecydowanych działań zmierzających do zmian w ustawie o podatku od towarów i usług, które pozwolą polskim portom morskim na konkurowanie z innymi portami morskimi funkcjonującymi w Unii Europejskiej.

Niniejszy list otwarty jest wyrazem naszej bezradności wobec mechanizmów naszego Państwa, reprezentowanego przez podlegające Panu Premierowi Ministerstwo Finansów, które jest absolutnie odporne na jakiekolwiek rzeczowe i merytoryczne argumenty płynące ze strony naszego środowiska.

Zgodnie z przepisem art. 148 lit. d) dyrektywy Rady nr 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, świadczenie usług na bezpośrednie potrzeby morskich jednostek pływających oraz ich ładunków powinno być zwolnione od podatku od towarów i usług.

Odpowiednie regulacje przyjęte zostały w poszczególnych państwach Unii Europejskiej. W krajach tych, usługi świadczone na obszarze portów morskich odnoszące się do ładunku, takie jak np. usługi składowania, magazynowania, sortowania, kontroli jakościowej są opodatkowane stawką 0%. Prawo i dyrektywy unijne są w tym względzie spójne i jednoznaczne.

Tymczasem zgodnie z polską ustawą o podatku od towarów i usług, usługi takie mogą korzystać z preferencyjnej stawki 0% tylko pod warunkiem, że są one świadczone na rzecz armatora morskiego (art. 83 ust. 1 pkt 17 ustawy). Regulacja taka jest oczywiście błędna.

Usługi odnoszące się do ładunku, zupełnie wyjątkowo wykonywane są na rzecz armatora(właściciela statku). Zazwyczaj podmiotem zlecającym świadczenie tych usług jest bowiem gestor ładunku a czasami czarterujący statek(to nie armator). Ograniczanie stosowania stawki 0% tylko do usług świadczonych na rzecz armatora jest zatem nonsensowne.

My niżej podpisani, wielokrotnie podejmowaliśmy działania zmierzające do zmiany stanu prawnego, także poprzez wydanie wiążącej interpretacji przez Ministra Finansów, dotyczącej innych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, która to interpretacja pozwoliłaby na stosowanie stawki 0% w szerszym zakresie.

Środowisko nasze przekazywało już kilkukrotnie dowody rzeczowe – czyli faktury za poszczególne usługi portowe z różnych krajów – Belgii, Holandii czy Niemiec wystawiane zarówno na klientów krajowych jak i zagranicznych dla dostawców. Wszędzie było VAT 0% - był zarówno w 2008 i 2009 oraz jest w 2010.

Niestety działania te nie przyniosły rezultatu. W piśmie z dnia 14 czerwca 2010 r. Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów stwierdził, że zmiana ustawy o podatku od towarów i usług nie jest możliwa ze względu na orzeczenie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, które dokonuje wiążącej wykładni art. 148 lit. d) dyrektywy Rady nr 2006/112/WE. Stanowisko wyrażone w tym piśmie jest nietrafne. Orzeczenie zostało wydane, w konkretnym, szczególnym stanie faktycznym i dotyczyło usług świadczonych na rzecz jednostki pływającej a nie jej ładunku.

Stosowanie stawki 22% w Polsce i 0% w innych krajach unijnych powoduje to, że Polskie porty morskie stają się niekonkurencyjne wobec swoich europejskich konkurentów. Nasze porty pracują jedynie na poziomie od 30 do 50% swojej mocy.

Ile dodatkowych miejsc pracy czy złotówek z podatków CIT i PIT mogło by przybyć gdybyśmy mieli jednakowe warunki pracy jak np. w portach Niemieckich?

Czy to normalne że do Gdańska czy do Szczecina wpływa statek z odprawionym celnie towarem w Antwerpii czy Hamburgu?

Wszak ładunek zawsze przemieszcza się zgodnie ze świętą dla niego maksymą – idzie gdzie taniej, szybciej i lepiej.

Aby polskie porty morskie mogły konkurować z portami z innych państw Unii Europejskiej, konieczna jest zatem zmiana przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Opodatkowanie omawianych usług podatkiem od towarów i usług według stawki 22% stawia polskie porty morskie w niewspółmiernie gorszej sytuacji w stosunku do unijnej konkurencji. Podkreślić trzeba, że zmiana prawa w tym zakresie jest nie tylko istotna dla gospodarki morskiej naszego kraju, ale dla całej polskiej gospodarki.

Od roku 1989, czasu słynnych przemian, obserwujemy że Państwo Polskie odwraca się systematycznie plecami do morza. Nie ma Polityki Morskiej naszego Państwa, nie ma już żadnych statków we flocie handlowej pływających po morzach i oceanach pod polską banderą. Skasowaliśmy nasze rybołówstwo dalekomorskie, w tej chwili likwidujemy skutecznie przemysł stoczniowy. Czy teraz kolej na Polskie Porty Morskie? Naprawdę, to porty Niemieckie mają być głównymi portami dla polskich ładunków?

Panie Premierze!

Jest Pan człowiekiem z Trójmiasta. Kto inny jak Pan może wiedzieć, że w tym względzie nie ma kompromisów. Apelujemy do Pana, a za Pana pośrednictwem do całej polskiej klasy politycznej by nie odwracać się plecami do Polskiego Morza, o które z tak wielkim trudem i poświęceniem walczyły poprzednie i dzisiejsze pokolenia Polaków, od morza, które żywiło zawsze wszystkie nadmorskie narody, od morza, które dziś tak łatwo my Polacy tracimy…

Z poważaniem:

Rada Interesantów Portu Szczecin, Jan Stasiak Rafał Zahorski
Rada Interesantów Portu Świnoujście, Tadeusz Stryjewski
Zarząd Morskiego Portu Police, Tomasz Melan
Rada Interesantów Portu Kołobrzeg, Joannis Fourkiotis
Rada Interesantów Portu Gdynia, Jerzy Czartowski
Rada Interesantów Portu Gdańsk, Ryszard Zdeb – w zastępstwie
Krajowa Izba Gospodarki Morskiej, Cezary Sylwestrzak
Związek Armatorów Polskich, Adolf Wysocki
Biuro Promocji Żeglugi Morskiej Bliskiego Zasięgu, Piotr Waszczenko
Polskie Wrota – Polskie Porty, Janusz Świeczkowski
Związek Miast i Gmin Morskich, Piotr Jania

Eugeniusz Kwiatkowski Archiwum Morskie Eugeniusza Kwiatkowskiego O E.Kwiatkowskim » Przypomnienie: 1888-1974 ► 121 Urodziny ► Kręgosłup północ-południe (D.Filar) ► Kwiatkowski, de Gaulle... (J.Steinhoff) ► Wolne Miasto Gdańsk - sierpień 1939 ► 28-29 sierpnia 1939 (dziennik) ► 25-27 sierpnia 1939 (dziennik) ► 23 sierpnia 1939 - Spotkanie na Zamku ► 22 sierpnia 1939 (dziennik) ► Gospodarka Wolnej Polski 1919-1939 - 1989-2009 Katalog 2x20 » KATALOG GŁÓWNY Polska tyłem do Bałtyku ► Organizacje pozarządowe ► Bezpieczeństwo energetyczne Polski ► Korupcja - jesteśmy za? ► Cztery reformy rządu Jerzego Buzka ► Polska wieś odmieniona ► Polski hydraulik ► Podatki ► Kuroniówki, sławojki, orliki, schetynówki ► EURO 2012 ► Autostrady ► Polska - Rosja - Ameryka ► Polska w Unii Europejskiej ► Plan Balcerowicza ► "Ustawa Wilczka" ► Denominacja i niezależność NBP ► Giełda Papierów Wartościowych ► Niezależni ekonomiści i ośrodki opinii (think tanki) ► Zanik roli związków zawodowych ► Prywatyzacja ► Polska prywatna przedsiębiorczość ► Denacjonalizacja - śmierć sektora państwowego ► Pracodawcy, przedsiębiorcy, samorząd gospodarczy ► SKOK ► Zapraszamy do kontaktu biuro@kwiatkowski.edu.pl

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka