2x20 Rzeczpospolita Morska 2x20 Rzeczpospolita Morska
500
BLOG

Białoruś i Kataryna

2x20 Rzeczpospolita Morska 2x20 Rzeczpospolita Morska Gospodarka Obserwuj notkę 4

Notka o Białorusi na blogu "Rzeczpospolita Morska"?! Ano...

"Katarina" (Катарына) - takie imię nosi pierwszy statek narodowego operatora białoruskiego "Biełmarfłot" (Белмарфлот). Kolejne statki mają nazywać się "Караліна" (Karolina, 35 tys. t), "Ханна" (Hanna, 40 tys. t) і "Дзіна" (Dina?, 27 tys. t). W pierwszej kolejności statki obsługiwać będą połączenia latynoamerykańskie (Brazylia, Wenezuela, Argentyna, Kuba). W drugiej połowie 2011 planuje się rozwój floty o statki powyżej 50 tys. t, dla obsługi połączeń z Chinami.

Statki będą służyć przewozom ładunków masowych (soja, nawozy, rudy metali, cukier itp.). Dzięki dobrej współpracy z krajami UE oraz dogodnej infrastrukturze drogowej i kolejowej portem dla floty będzie Kłajpeda.
Flota powstaje w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, w którym Republika Białorusi inspiruje, a prywatny kapitał inwestuje własne pieniądze. Inwestorem (70%) jest serbski biznesmen Philip Zepter (Milan Janković), znany w Polsce jako producent garnków. Statki są dzierżawione od Chorwacji.

Firma została zarejestrowana 23 listopada, a pierwszy statek przypłynął do Kłajpedy 19 grudnia.


Informacje dodatkowe:

31 grudnia 2010 Aleksander Łukaszenka podpisał "dyrektywę nr 4", której celem jest rozwój "inicjatywy w biznesie i stworzenie sprzyjających warunków dla dynamicznego i trwałego rozwoju Białorusi". Postanowienia dyrektywy traktują o "likwidacji zbędnych barier administracyjnych we współpracy organów państwa, osób prawnych i obywateli", unikaniu "zbędnego regulowania rynku pracy". Dyrektywa nr 4 ma być początkiem(!) liberalizacji gospodarki białoruskiej (pod względem wolności gospodarczej od jakiegoś czasu notowanej wyżej, niż Polska).  

W czerwcu 2010 wyrejestrowała się z Polski firma Euroafrica, dawniej część Polskich Linii Oceanicznych. To drugi co do wielkości armator krajowy (po Polskiej Żegludze Morskiej). Przesłanką wyrejestrowania się z Polski była potrzeba zapewnienia firmie korzystnych warunków działania. 

Zlokalizowane w Polsce porty notują najniższy na Bałtyku przyrost obrotów, zaś największym polskim portem (pod względem przeładowywanej masy ladunkowej z lub do Polski) jest Hamburg.

Plany rządu nie przewidują budowy dróg łączących polskie porty z Białorusią (ani z Białymstokiem).

Eugeniusz Kwiatkowski Archiwum Morskie Eugeniusza Kwiatkowskiego O E.Kwiatkowskim » Przypomnienie: 1888-1974 ► 121 Urodziny ► Kręgosłup północ-południe (D.Filar) ► Kwiatkowski, de Gaulle... (J.Steinhoff) ► Wolne Miasto Gdańsk - sierpień 1939 ► 28-29 sierpnia 1939 (dziennik) ► 25-27 sierpnia 1939 (dziennik) ► 23 sierpnia 1939 - Spotkanie na Zamku ► 22 sierpnia 1939 (dziennik) ► Gospodarka Wolnej Polski 1919-1939 - 1989-2009 Katalog 2x20 » KATALOG GŁÓWNY Polska tyłem do Bałtyku ► Organizacje pozarządowe ► Bezpieczeństwo energetyczne Polski ► Korupcja - jesteśmy za? ► Cztery reformy rządu Jerzego Buzka ► Polska wieś odmieniona ► Polski hydraulik ► Podatki ► Kuroniówki, sławojki, orliki, schetynówki ► EURO 2012 ► Autostrady ► Polska - Rosja - Ameryka ► Polska w Unii Europejskiej ► Plan Balcerowicza ► "Ustawa Wilczka" ► Denominacja i niezależność NBP ► Giełda Papierów Wartościowych ► Niezależni ekonomiści i ośrodki opinii (think tanki) ► Zanik roli związków zawodowych ► Prywatyzacja ► Polska prywatna przedsiębiorczość ► Denacjonalizacja - śmierć sektora państwowego ► Pracodawcy, przedsiębiorcy, samorząd gospodarczy ► SKOK ► Zapraszamy do kontaktu biuro@kwiatkowski.edu.pl

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka