wolny-rynek wolny-rynek
168
BLOG

Po 170 latach historii koleje są rozbierane, mimo iż zabytkowe

wolny-rynek wolny-rynek Historia Obserwuj temat Obserwuj notkę 0

W roku 1845 po raz pierwszy ruszyła w Polsce publiczna, komercyjna kolej pasażerska. Zatrzymajmy się więc na chwilę, aby zadziwić się "postępem", który- nie zawsze idzie "do przodu", jak pokazuje przykład czasów przejazdu na wspomnianych pierwszych liniach kolei- po 170 lat od ich powstania. Zresztą- już od 2010 roku wprowadzono - wg części ocen najbardziej w całej UE- restrykcyjne prawo antykonkurencyjne na torach. Na tory, celem konkurowania o pasażerów, nie może wejść kolej komercyjna, chyba że konkurencyjny przewoźnik udowodni, że nie odbierze pasażerów przewoźnikowi już obsługującemu trasę...

Wszyscy znawcy tematu myślą o linii Warszawa- Wiedeń, ale - to nie ona została uruchomiona najszybciej. W listopadzie tego roku ukończono pierwszy odcinek linii z Warszawy do Pruszkowa. 28 listopada 1844 roku przejechał nim pierwszy pociąg wiozący namiestnika Królestwa i zaproszonych gości. Podróż trwała 26 minut, a powrotna 20 minut. 14 czerwca 1845 roku ukończono odcinek do Grodziska Mazowieckiego i wówczas otwarto kolej do użytku. Uruchomiona została wówczas pierwsza publiczna linia kolejowa na ziemiach ówczesnego Królestwa Polskiego.

 Szyny sprowadzano z Anglii drogą morską do Gdańska, a stamtąd Wisłą do Warszawy. 14 czerwca 1845 roku nastąpiła inauguracja ruchu na odcinku z Warszawy do Grodziska, poprzedzona paradą wszystkich 10 ustrojonych kwiatami parowozów. Pierwszy skład liczył 15 wagonów z 200 pasażerami i orkiestrą wojskową. Następny pociąg, z 24 wagonami i ponad 600 gośćmi, dotarł na uroczysty piknik w Grodzisku godzinę później.

http://www.kolejnictwo-polskie.pl/historia-kolei-w-polsce/pod-zaborami/zab%C3%B3r-rosyjski/

Z tej okazji wydawnictwo, które prowadzę, , o ile to możliwe, planuje zorganizowanie powtórki wydarzeń sprzed lat, ale jest to trudne prawnie,  i wydało szereg fascynujących magazynów - dodatków do tradycyjnych papierowych wydań miejskich, poświęcone artykułom o lokalnych nieczynnych kolejach, które są rozbierane- nawet mimo tego że często są zabytkowe. Przedstawię tylko kilka wydań z serii- często krytykowanej co prawda.

Nowy Sącz

https://drive.google.com/file/d/0B3EXKQI3nh_iemhuZVM0UHBLVWdfelctZnNuQkEtenZkSm5J/view?usp=sharing

Kielce

https://drive.google.com/file/d/0B3EXKQI3nh_iLThicVprb2VyalR2ZlR0aHV5S2F4TFNybXNZ/view?usp=sharing

Rzeszów

https://drive.google.com/file/d/0B3EXKQI3nh_idk1sSnpDT0xrZGc/view?usp=sharing

Bydgoszcz

https://drive.google.com/file/d/0B3EXKQI3nh_iM0MtMU81ZGNoanliMmxUdHdaM1hUZC0wdTJ3/view?usp=sharing

wolny-rynek
O mnie wolny-rynek

Absolwent Universite de Metz i Viadrina University, ekonomista. Specjalizuje się w infrastrukturze. Zawodowo jednak zajmuje się branżą e-commerce, ostatnio tworząc np. portal poselska.pl czy ie.org.pl. Interesuje się historią i muzyką. Uprawia sporty: capoeirę, downhill i snowboard. Interesuje się też ochroną zabytków i środowiska naturalnego. Poglądy gospodarcze: ordoliberał, wyznanie: Rastafari/Baha'i. Email: phooli(małpa)gmail.com Czasopismo Gazeta Poselska Promote your Page too

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura