jakubowski jakubowski
147
BLOG

Dawid Jakubowski- Głos Feliksa Dzierżyńskiego przeciwko dyktatur

jakubowski jakubowski Historia Obserwuj temat Obserwuj notkę 6

Dawid Jakubowski- Głos Feliksa Dzierżyńskiego przeciwko dyktaturze Stalina i biurokracji partyjnej

 

Replika F.Dzierżyńskiego w marcu 1921 : „Nasza rewolucja wstąpiła w tragiczny okres (...)

przychodzi karać nie tylko wrogów klasowych, ale i robotników i chłopów w Kronsztadzie, w Guberni Tambowskiej (...). Ale ja nie mogę, zrozumcie, nie mogę”.

 

Ostatnie zdjęcie Feliksa Dzierżyńskiego

Ostatnie zdjęcie Feliksa Dzierżyńskiego

Cytowany tu dokument niekiedy przytaczany był w literaturze przedmiotu w postaci wyrywkowego cytatu, mówiącego o dostrzeżeniu i zdemaskowaniu zła, związanego z pojawieniem się groźby dyktatury Stalina. Obecnie publikuję go w całości. Nie sposób opublikować tu całej krytycznej zarówno wobec opozycji jak i trzymających ster partii

polityków korespondencji politycznej Dzierżyńskiego.

 

W lipcu 1926 Dzierżyński napisał do ówczesnego szefa Rady Komisarzy Ludowych Aleksieja Rykowa list z prośbą o zwolnienie go z obowiązków przewodniczącego Najwyższej Rady Gospodarki Narodowej ( WSNCH ). Wówczas Kujbyszew zaproponował że odstąpi Dzierżyńskiemu swoje stanowisko ludowego komisarza inspekcji robotniczo-chłopskiej.

 

„Inicjatywy ma dużo- pisał Kujbyszew- znacznie więcej niż ja... Sytuacja wygląda na tyle poważnie ( wszak w ostatnich słowach jednoznacznie wspominał o samobójstwie ), że moje względy ambicjonalne powinny zejść na drugi plan.”.

 

Rykow zareagował własną propozycją: „ A może mianować go przewodniczącym Rady Pracy i Obrony i odnowić tradycję dwóch rządów?”. Kujbyszew nie wyraził jednak zgody , na co Rykow odpisał: „ Obawiam się, że jego nerwowość i ekspansywność mogą doprowadzić do nieszczęścia, jeśli nie podejmiemy jakichś zdecydowanych kroków.

 

Przytoczony tu w całości dokument odzwierciedla całkowite poczucie niemożności pozytywnych działań na rzecz budowy komunizmu- oprócz rozrostu biurokracji i wszechobecnego chaosu, oprócz szkodliwych działań opozycji wewnątrzpartyjnej, wybija się tu wyraźnie przestroga przed dyktatorem przebranym w czerwone pióra, lecz wykorzystującym ideę do utworzenia systemu totalitarnego. Tym kimś był Józef Stalin.

 

Publikując dzisiaj ten tekst , spełniam swe marzenie od lat.

 

Niech żyje niezafałszowana historia! Tak jak odpisał pewien komentator Lechowi Kaczyńskiemu który wezwał swoich ludzi do pisania własnej historii, odpowiadam- pisać to można bajki, zaś historię się przedstawia

Dawid Jakubowski

 

 

 

F.Dzierżyński

List do W.Kujbyszewa 03 lipca 1926

 

t. Kujbyszewowi

Drogi Walerianie! Oto moje myśli i propozycje co do systemu zarządzania. Istniejący system – przeżytek. U nas są już obecnie ludzie, na których można złożyć odpowiedzialność. Oni teraz topią się w uzgodnieniach, odczytach, papierach, komisjach. Kapitaliści, każdy z nich, miał swoje środki i ponosił odpowiedzialność. U nas obecnie za wszystko odpowiada STO P/biuro. Tak konkurować z przedsiębiorcą i kapitalizmem, i z wrogami nie należy. U nas nie robota a kompletna męka [tortura]. Funkcjonujące komisariaty z ich kompetencjami – to paraliż życia i życie czynownika [urzędnika] – biurokraty. I my z tego paraliżu się nie wyrwiemy bez chirurgii, bez odwagi, bez szybkości. Wszyscy oczekują tej chirurgii. To będzie to słowo i dzieło, którego wszyscy oczekują. I dla naszej wewnętrznej, partyjnej sytuacji to będzie odrodzenie. Opozycja zostanie rozbita tymi zadaniami, które postawi partia. Obecnie my w błocie. Niezadowolenie i oczekiwanie wszędzie wokoło. Nasze zewnętrzne położenie bardzo ciężkie. Anglia coraz więcej i więcej nas okrąża stalowymi sieciami. Rewolucja tam jeszcze nieprędko. My musimy za wszelką cenę, zjednoczyć wszystkie siły wokół partii. Działacze gospodarczy odgrywają także wielką rolę. Oni obecnie w smutku i rozterce. Ja osobiście i moi przyjaciele z pracy także „zmęczyliśmy się” niewypowiedzianie przez to położenie. Całkowita bezsilność. Sami niczego nie zdziałamy. Wszystko w rękach pracowników funkcjonalnych – Szejmana i Frumkina. Tak być nie może. Wszyscy piszemy, piszemy, piszemy. Nie można tak. A ponadto przed nami jeszcze większe problemy, dla nich brak u nas czasu i sił. Mussolini wprowadza dziewięciogodzinny dzień pracy, mówiąc: „Ja znam moich Włochów. Jeśli im rozkażę będą pracować dziesięć godzin”. A u nas my znamy naszych robotników- przy ośmiogodzinnym dniu będą pracować 5-6. Bumelować będą do 30 % [ czasu pracy]. I nasze komitety związkowe śpią. Nie znajdujemy wspólnego języka. Przyzwalamy. Jakże można będzie bić się i przygotowywać się do obrony.

 

Nasza spółdzielczość [kooperacja] – zapewniamy i przekonujemy o jej socjalizmie, a ona w całości na szelkach, uderza konsumenta, uderza przemysł, nie daje poważnie postawić i rozwiązać kwestii prywatnego przedsiębiorcy, który wciąż [rośnie i rośnie] bogaci się, wszystko gromadzi. Kooperacja odrzuca moje środki przeciw spekulacji i planowego zaopatrywania prywatnego przedsiębiorcy, żeby on, obniżając swoje ceny, nie zmusił do tego samego także spółdzielczości.

 

Wśród spraw zarządzania musimy poważnie, nie tak, jak dotychczas, postawić i rozwiązać kwestie

dyscypliny pracy

kooperacji

prywatnego przedsiębiorcy i spekulacji

partykularyzmu środowiskowego.

 

U nas obecnie nie ma jednej linii i twardej władzy. Każdy komisariat, każdy zastępca, każdy członek w ludowych komisariatach – swoja linia. Brak szybkości, aktualności i prawidłowości rozwiązań.

 

Ja całą duszą protestuję przeciwko temu, co się dzieje. Ja ze wszystkimi walczę. Na próżno. Ponieważ wiem, że tylko partia, jej jedność – mogą rozwiązać sprawę, ponieważ zdaję sobie sprawę, że moje wystąpienia mogą wzmocnić tych, którzy z pewnością doprowadzą i partię i kraj do zguby, to jest Trockiego, Zinowiewa, Piatakowa, Szlapnikowa. Cóż mam jednak czynić. Mam pełne przekonanie, że poradzimy sobie ze wszystkimi wrogami, jeśli znajdziemy i przyjmiemy prawidłową linię w kierowaniu krajem i gospodarką, jeśli przyjmiemy utracone tempo, obecnie odstające od potrzeb życia. Jeśli nie znajdziemy takiej linii i tempa – opozycja nasza będzie rosnąć i kraj wówczas znajdzie swego dyktatora – grabarza rewolucji – jakiekolwiek by czerwone pióra nie były na jego ubiorze. Wszyscy bez mała dyktatorzy -byli czerwoni -Mussolini, Piłsudski.

 

Ja także zmęczyłem się tymi przeciwnościami.

 

Ja tyle razy podawałem się do dymisji. Powinniście szybciej zdecydować. Ja nie mogę być przewodniczącym WSNCH – przy takich moich myślach i mękach. Wszak one emanują i zarażają. Czyż ty tego nie dostrzegasz.

Twój F. Dzierżyński

 

(tekst według F.E.Dzierżinskij przewodniczący WczK-OGPU 1917-1926, przygotowali A.A.Plechanow, A.M.Plechanow, Moskwa 2007, s..659-660 , tłum. Dawid Jakubowski)

 

STO = Sowiet Truda i Oborony (na czele Lew Kamieniew) Coś w rodz. komitetu obrony kraju, miało charakter cywilny

 

jakubowski
O mnie jakubowski

Ktoś nazwał mój blog: "Dawid Jakubowski - o komunizmie, ale nie tylko" i to byłaby najwłaściwsza definicja. Jestem rewolucyjnym demokratą, który czuje, mówi i myśli po polsku. Boli mnie to co dzieje się ze świadomością społeczną, co dzieje się z moim krajem. Jednocześnie mam poglądy internacjonalistyczne na zasadzie równości nie zaś podległości. Chcę by dla każdego czytelnika tego bloga jedno stało się wreszcie jasne. Jestem przeciwnikiem wszelkich zdegenerowanych totalitarnych organizmów państwowych i nie zamierzam bronić ani żadnej instytucji ani większości aktorów procesów dziejowych, bo gdy krew się leje,ponoszą za to winę obie strony-jednak jednostkom które powstrzymują te procesy, niezależnie od tego jak niewielu ludzi o tym wie i jak ponurą sławę niesłusznie przypisuje im większość, należy się cześć. Moim celem jest pokazywanie prawdy o człowieku-niekiedy optymistycznej, w innych przypadkach niezwykle przygnębiającej. Jestem wrażliwym człowiekiem który bez niczyich rad odkrył w sobie potrzebę działania razem z konsekwentnymi marksistami. Jestem historykiem analizującym dokładnie związki przyczynowo-skutkowe, autorem opublikowanej monografii Juliana Marchlewskiego.Wbrew temu co niektórzy myślą jestem całkowicie pozbawiony cech indoktrynera.[video:http://www.narod.tv/?vid=71660]  [video:http://video.google.pl/videoplay?docid=-4097157661877160660&ei=XN8fSbnFKaf22QKDuM39Bg&q=nazarewicz]WYWIAD Z PROF.RYSZARDEM NAZAREWICZEM WYBITNYM POLSKIM HISTORYKIEM I WETERANEM AL 

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura