Ars Legis Ars Legis
311
BLOG

Ślubowania wszystkich prawników z odwołaniem do Boga?

Ars Legis Ars Legis Prawo Obserwuj temat Obserwuj notkę 4

Prawnicy od starożytności należeli do trzech klasycznych tzw. professiones, czyli zawodów, przed których rozpoczęciem składało się publiczną przysięgę (oprócz nich byli to duchowni i lekarze). Przysięga ta miała stać na straży wartości przyświecających zawodowi. Łaciński termin profesja pochodzi właśnie od składanej przysięgi zawodowej.

W przeszłości ślubowanie prawnicze zawsze miało charakter religijny (treść przysięgi różniła się w zależności od wyznania, tj. nieco inną składał prawnik wyznający katolicyzm, a inny – wyznania mojżeszowego lub mahometańskiego), jednak w okresie PRL jakiekolwiek przejawy religijnych odniesień zostały skasowane. I mimo uchwalenia nowej Konstytucji, która wprowadza wolność prezentowania przekonań religijnych, sytuacja ta nie została zmieniona w ustawach korporacyjnych.

W obecnym systemie prawnym ślubowania zakończone słowami "Tak mi dopomóż Bóg" mogą składać sędziowie, prokuratorzy, referendarze i asesorzy, jednak zdecydowana większość prawników (adwokaci, radcowie prawni, komornicy i notariusze) jest tej możliwości pozbawiona.

Chcąc zmienić tą sytuację stowarzyszenie Ars Legis im. św. Ivo Helory - Patrona Prawników wystosowało do władz Rzeczpospolitej petycję o zmianę ustaw o tych zawodach i możliwości dodania słów "Tak mi dopomóż Bóg" w formule ślubowania zawodowego.

"Nikogo nie zmuszamy do odwołania do Boga w trakcie ślubowania, chcemy tylko, żeby ci adepci sztuki prawniczej, dla których religia jest ważna, mieli możliwość podkreślenia tego w najbardziej doniosłym momencie życia zawodowego" - mówi mec. Roman Sygulski, prezes Stowarzyszenia.

A Maciej Drogoń, radca prawny dodaje: "Składałem ślubowanie radcowskie w minionym roku i pomimo szczerej chęci nie mogłem go zakończyć formułą <Tak mi dopomóż Bóg>. Po prostu nie było takiej możliwości. Nie dociera do mnie argument, że mogłem zakończyć w ten sposób: cicho, pod nosem, kiedy wszyscy siadali. Chciałbym, żeby moje koleżanki i moi koledzy, którzy będą składać swoje ślubowania w przyszłości, podobnie jak sędziowie i parlamentarzyści mogli przywołać Pana Boga na świadka swojego przyrzeczenia pełnym głosem".

Serdecznie zachęcamy wszystkich prawników i studentów prawa do podpisywania petycji na stronie www.petycja.arslegis.org.pl

Ars Legis
O mnie Ars Legis

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka