bezmetki bezmetki
78
BLOG

"Człowiek nie ma lotów" ? - Nadeszła era myśliwców pilotowanych przez SI

bezmetki bezmetki Technologie Obserwuj notkę 1

Przed naszymi oczami trwa przebiegunowanie świata.

Dotychczasowy hegemon wciąż jeszcze siłą grawitacji elit do „wczoraj”, przywarł do imperialnych pretensji.

A rzeczywistość skrzeczy.

Zaświadcza to nawet licencjonowane  i ugruntowane  w polskiej estymie „źródło prawdy” czasu zimnej wojny - „Voice of America”.
„Według nowej analizy Gallupa, zaufanie społeczeństwa do amerykańskiego rządu, sądownictwa i wojska gwałtownie spadło, lokując kraj za większością innych krajów Grupy Siedmiu (G7).
Około 68% Amerykanów nie ma zaufania do swojego rządu.
Zaufanie do sądownictwa jest na niskim poziomie 42%.
Nawet wojsko amerykańskie, tradycyjnie popularna instytucja, odnotowało spadek zaufania publicznego z 90% w 2021 r. do 81% w ubiegłym roku.”

https://www.voanews.com/a/gallup-confidence-in-us-institutions-continues-to-decline/7573289.html

Amerykanie nie chcą już walczyć za swój kraj !
„Americans Don't Want to Fight For Their Country Anymore”
https://www.newsweek.com/american-military-recruitment-problems-public-apathy-1842449

 Konstatując smutne realia ale wciąż nie pogodzone z trwającym upadkiem mocarstwa i kontroli nad światem,  amerykańskie elity władzy starają się powstrzymać i odwrócić proces przez „ucieczkę do przodu”, w szczególności przez militarne wdrożenie  sztucznej inteligencji.

Oczywiście w tej sytuacji Chiny nie mogą nie wziąć udziału w narzuconym wyścigu technologiczym „o wszystko”.

Dzisiaj przeczytałem i polecam artykuł na temat zastosowania sztucznej inteligencji w lotnictwie myśliwskim jako przykład  dominującego trendu w militariach.

Na tym tle zachęcam do refleksji na temat polskiej obronności.

Czy dzisiaj zbroimy się na "wczorajszą wojnę"?

------------------------

Samolot testowy Sił Powietrznych USA X-62 kierowany sztuczną inteligencją wziął udział w pierwszej w historii walce powietrznej z załogowym myśliwcem F-16.

W scenie jak z futurystycznego filmu science fiction, amerykański myśliwiec pilotowany przez sztuczną inteligencję właśnie wziął udział w walce powietrznej z myśliwcem pilotowanym prze człowieka, zapowiadając autonomiczną przyszłość walki powietrznej.
W tym miesiącu serwis The Warzone
https://www.twz.com/air/ai-is-now-dogfighting-with-fighter-pilots-in-the-air

doniósł, że testowy odrzutowiec X-62, będący zmodyfikowanym F-16, z powodzeniem przeprowadził pierwszą w swoim rodzaju walkę powietrzną z załogowym F-16.

Lot testowy, w którym pilot znajdował się w kokpicie jako zabezpieczenie przed awarią, był częścią programu Air Combat Evolution (ACE) amerykańskiej Agencji Zaawansowanych Projektów Badawczych Obrony (DARPA), czytamy w raporcie The Warzone.
X-62A, znany również jako VISTA (Variable-stability In-flight Simulator Test Aircraft), może naśladować systemy lotnicze, co czyni go idealną platformą do wspierania prac takich jak ACE.
X-62A wykonał 21 lotów testowych wspierających ACE między grudniem 2022 r. a wrześniem 2023 r., z niemal codziennym przeprogramowywaniem ".

 DARPA i Siły Powietrzne USA podkreślają, że cel programu wykracza poza pojedynek powietrzny i ma na celu unowocześnienie floty samolotów poprzez zapewnienie najlepszego programu pilotażu AI w danym momencie.
Program ACE analizuje dane historyczne przy użyciu uczenia maszynowego, aby decydować o bieżących i przyszłych sytuacjach.

Chociaż istnieją wyzwania związane ze zrozumieniem i weryfikacją wykorzystania sztucznej inteligencji w systemach krytycznych dla lotu, funkcje bezpieczeństwa X-62A odegrały kluczową rolę w umożliwieniu wykorzystania agentów uczenia maszynowego w rzeczywistych warunkach.

Program ACE, który ma zostać przetestowany jeszcze w tym roku przez Sekretarza Sił Powietrznych USA Frank Kendall’a w kokpicie, jest częścią programu dronów Collaborative Combat Aircraft (CCA), którego celem jest pozyskanie tanich dronów o wysokiej autonomii.

Technologia opracowywana w ramach ACE może mieć szerokie zastosowanie, a potencjalni przeciwnicy i globalni konkurenci, tacy jak Chiny, aktywnie dążą do rozwoju w tej rozwijającej się dziedzinie.

Pojedynek myśliwski jest jednym z najtrudniejszych aspektów walki powietrznej, ale postępy w sztucznej inteligencji mogą ją zrewolucjonizować. Rozprzestrzenianie się coraz bardziej niewidzialnych myśliwców oznacza, że przeciwne strony raczej nie wykryją się nawzajem na odległościach poza zasięgiem wzroku (BVR), zwiększając szanse na walkę powietrzną na bliskim dystansie.

W 2020 r. sztuczna inteligencja opracowana przez amerykańską firmę Heron Systems pokonała wojskowego pilota z nalotem ponad 2000 godzin na F-16,
https://www.airandspaceforces.com/artificial-intelligence-easily-beats-human-fighter-pilot-in-darpa-trial/

wygrywając po rząd 5-0, używając tylko działka pokładowego w symulowanej walce powietrznej!

Doświadczony pilot i  SI Heron System walczyli w pięciu podstawowych scenariuszach manewrów, przy czym sztuczna inteligencja działała w granicach manewrów F-16.

Nadludzka celność AI pozwoliła jej “zabijać”, celując z pozornie niemożliwych kątów. Zdolność ta oznacza, że myśliwiec sterowany przez SI może zdziesiątkować załogową flotę myśliwców przy użyciu ograniczonej ilości amunicji, a więc i przy marginalnych kosztach.


Samoloty sterowane przez SI nie podlegają ludzkim ograniczeniom; mogą latać szybciej, manewrować szybciej i strzelać lepiej - dzięki stale ulepszanym czujnikom, procesorom i oprogramowaniu.
 Przewaga autonomicznego pilotażu AI w walkach powietrznych wywołała pytania o to, czy w przyszłości w walkach powietrznych nadal potrzebni będą  piloci.


Należy dodać że jak dotychczas, sztuczna inteligencja dobrze radzi sobie z określonymi zadaniami, ale brakuje jej ogólnej inteligencji i osądu  pilota-człowieka.

Połączenie precyzji AI z ludzkim procesem decyzyjnym może być zatem najlepszym podejściem do integracji AI w przyszłych walkach powietrznych.
W artykule ze stycznia 2022 roku dla The New Yorker,
https://www.newyorker.com/magazine/2022/01/24/the-rise-of-ai-fighter-pilots

Sue Halpern argumentowała, że sztuczna inteligencja zmieni role  pilotów-ludzi i tylko częściowo ich zastąpi.
Halpern przewiduje, że myśliwce pilotowane przez sztuczną inteligencję będą latać obok myśliwców załogowych, a fizyczni piloci będą kierować oddziałami bezzałogowych samolotów. Zauważa również, że program ACE jest częścią bardziej znaczących wysiłków na rzecz "dekompozycji" jednostek myśliwców na mniejsze, tańsze jednostki, ponieważ Stany Zjednoczone mogą nie być w stanie wyprodukować takiej liczby załogowych myśliwców i wyszkolić pilotów potrzebnych do konfliktu wielkiego mocarstwa z Chinami.
https://asiatimes.com/2024/02/us-air-force-urgently-reoptimizing-to-compete-with-china/

Halpern zwraca jednak uwagę, że zaufanie do sztucznej inteligencji jest istotną kwestią, wskazując, że głównym wyzwaniem jest to, jak sprawić, by ludzie zaufali swoim odpowiednikom AI. Brak zaufania może prowadzić do tego, że ci pierwsi będą stale obserwować tych drugich, łamiąc logikę priorytetu stosowania autonomicznych pilotów AI w pierwszej kolejności.

Tim McFarland zauważa w artykule z 2022 roku w recenzowanym czasopiśmie International Journal of Law and Information Technology,
https://academic.oup.com/ijlit/article/30/4/472/7080465?login=false

że w kontekście wojskowym zaufanie do sztucznej inteligencji można uznać za pewność, że będzie ona działać zgodnie z oczekiwaniami bez stałego nadzoru.
McFarland wyjaśnia, że ludzie mają tendencję do polegania na sztucznej inteligencji w sytuacjach, które wiążą się z ryzykiem i niepewnością, takich jak nawigacja pojazdu lub identyfikacja celów wojskowych, ponieważ wcześniejsze doświadczenia pokazały, że sztuczna inteligencja jest godna zaufania. Zauważa, że budowanie zaufania do sztucznej inteligencji jest niezbędne do ustalenia jasnych oczekiwań, podobnych do umowy.
McFarland mówi, że na przykład system AI może być zobowiązany do wykonywania określonych funkcji w określonych warunkach, takich jak identyfikacja celów w operacji wojskowej, a jego niezawodność w spełnianiu tych oczekiwań jest krytycznym czynnikiem decydującym o jego wiarygodności.

McFarland podkreśla, że w scenariuszach wysokiego ryzyka, w których operatorzy mogą nie mieć bezpośredniej kontroli lub komunikacji z systemami AI, zwłaszcza w środowiskach o dużym natężeniu wojny elektronicznej (EW), kluczowe znaczenie ma opracowanie niezawodnych systemów AI, którym można zaufać na podstawie ich wydajności.


Caitlin Lee i inni zauważają w artykule Aerospace America z maja 2023 r.,
https://aerospaceamerica.aiaa.org/departments/analysis-rise-of-the-ai-fighter-pilots/

że sama ilość danych potrzebnych do wyszkolenia pilota AI, w połączeniu z trudnościami w szkoleniu AI w symulowanym środowisku, może nie odzwierciedlać rzeczywistych warunków bojowych i złożoności walk powietrznych.

Chiny przeprowadziły własne symulacje walk powietrznych, w których AI zmierzyła się z ludźmi, aby uniknąć pozostania w tyle w wyścigu autonomicznego pilotażu myśliwców AI.
W marcu 2023 r. South China Morning Post (SCMP) doniósł,
https://www.scmp.com/news/china/science/article/3211976/chinese-military-researchers-report-ai-pilot-beats-human-landmark-real-life-dogfight
że

"chińscy naukowcy wojskowi przeprowadzili walkę powietrzną między dwoma małymi bezzałogowymi stałopłatami - jednym z pilotem AI na pokładzie, a drugim sterowanym zdalnie przez  pilota-człowieka na ziemi. SCMP zauważa, że samolot sterowany przez sztuczną inteligencję był zawsze lepszy w walkach na bliskim dystansie.
Na początku wspomnianej walki powietrznej ludzki pilot wykonał pierwszy manewr, aby uzyskać przewagę, ale sztuczna inteligencja przewidziała jego zamiary, wykonała kontratak i usytuowała się tuż za nim.
W raporcie SCMP wspomniano, że ludzki pilot próbował zwabić sztuczną inteligencję do zderzenia z ziemią, ale sztuczna inteligencja  wyczekała, aż pilotowany z ziemi samolot wyrówna lot. Pilotujący człowiek wykonał manewr "toczących się nożyc" (“rolling scissors” maneuver ), mając nadzieję, że SI go przeoczy, ale nie był w stanie umknąć od przeciwnika, zmuszając zespół naukowy do przerwania symulacji po 90 sekundach.

SCMP wspomina, że podczas gdy Stany Zjednoczone były pionierem badań nad pilotami AI 60 lat temu, Chiny szybko nadrobiły zaległości, a ich technologia wykorzystuje zaledwie ułamek zasobów obliczeniowych wykorzystywanych przez projekty amerykańskie.

Mówi się również, że chiński projekt pilotażowy AI został zaprojektowany do działania na prawie każdym myśliwcu Sił Powietrznych Armii Ludowo-Wyzwoleńczej."
-----------------

YouTube:

The U.S. Air Force and DARPA are creating 'AI' Fighter Pilots



https://asiatimes.com/2024/04/the-ai-piloted-fighter-age-has-arrived/

"The AI-piloted fighter age has arrived "
Gabriel Honrada

18 kwietnia 2024 r.

wybór, tłumaczenie i opracowanie: bezmetki
Rozpowszechnianie treści przetłumaczonych
materiałów: zezwalam wyłącznie na darmowych
platformach elektronicznych, ze wskazaniem adresu
tekstu źródłowego i pseudonimu autora tłumaczenia









bezmetki
O mnie bezmetki

"Dożywotnio" usunięty z Neon24.pl za tłumaczenia i "widzimisie", wyrażające opinie niezgodne z zadaną tam pro-kremlowską poprawnością. Przyjrzałem się również z odrazą, na "ich blogach" ,  praktykom pdgrzewaczy "patriotyzmu"; równie sprzedajnym, jak Neon24, -   tylko z przeciwnym wektorem i "dla ubogich". "Lewoskrętny".

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie