blueslover blueslover
6847
BLOG

Panna Pszeniczna Zielonooka

blueslover blueslover Kultura Obserwuj notkę 11

Panno o włosach sypkich jak piasek,
pozwól się sobą zachwycić.
 
Panna Pszeniczna
 
(Music box znajduje się tutaj:theblues-thatjazz.com/pl/box/6113-panna-pszeniczna.html  )
 
Parę dni temu mimo upału przeżyłem naprawdę miłe chwile. Znalazłem się między łanami zboża, konkretnie pszenicy i żyta. Gdzieniegdzie niebieszczyły się chabry i czerwieniły kąkole. (Tych kąkoli to nie jestem całkiem pewien, ale maki to nie były).
Szedłem spacerkiem polną drogą i wyszedłem na skrzyżowanie z inną dróżką. I na tym skrzyżowaniu zobaczyłem kapliczkę z Matką Boską. Bardzo była urokliwa.
 
Popatrzyłem wokół: z każdej strony łany a pośrodku kapliczka na rozstaju polnych dróg. I pomyślałem sobie, że bardzo podobnie mogło to wyglądać kilkaset lat temu. A taka konstatacja zawsze mnie mile nastraja.
 

Kapliczka (gobelin)
 
 
I po chwili przyszła do mnie piosenka. O dziwo nie melodia a słowa, co u mnie jest naprawdę bardzo rzadkie. A skoro tak, to bez wątpienia tekst jest znacznie lepszy od melodii.
Tak właśnie jest w piosence
Panna Pszeniczna.
 
Autorem tekstu do tej piosenki jest Marek Dutkiewicz.
Dutkiewicz urodził się w 1949 roku w Warszawie. Ukończył prawo na Uniwersytecie. Jego zainteresowania i zdolności są jednak tak szerokie, że zajmował się wieloma różnymi rzeczami. Poza pisaniem świetnych tekstów do piosenek pisał scenariusze filmowe. Jest też dziennikarzem i wydawcą.
 
 
 Marek Dutmiewicz i Joanna Dark
 
 
Marek Dutkiewicz zaczynał przygodę z muzyką rozrywkową w Rozgłośni Harcerskiej a potem w Młodzieżowym Studiu Rytm.
W dorobku ma sporo wielkich przebojów. Pisał dla dużej grupy zespołów i piosenkarzy, trudno ich wszystkich wymienić.
 
Melodię do ‘Panny Pszenicznej’ napisała Katarzyna Gaertner.
Katarzyna Gaertner urodziła się w 1942 roku w Myślenicach. Jest kompozytorką płodną. Ma w dorobku mnóstwo piosenek, wśród których jest wiele przebojów.
Ma także w dorobku znane musicale oraz muzykę filmową. W wersji scenicznej musicalu „Pozłacany warkocz” z roku 1980, wystąpił m.in. zespół Dżem z Ryśkiem Riedlem.
 
Katarzyna Gaertner
 
 
Jest również autorką mszy beatowej "Pan przyjacielem moim". Msza ta była w swoim czasie lansowana przez władze komunistyczne jednakże nie udało się wyprzeć nią mszy religijnej, kościelnej.
 
Melodia do Panny Pszenicznej nie należy do najwybitniejszych dokonań Katarzyny Gaertner. Moim zdaniem jest bardzo typowa dla jej twórczości. Ma kilka znacznie lepszych kompozycji, np. ‘Tańczące Eurydyki’ czy ‘Małgośka’.
 
Panna Pszeniczna napisana została na dożynki. Powinienem zatem przedstawić ją później. Robię to dzisiaj bo jestem pod wrażeniem, a za parę tygodni już nie będę o tym pamiętał.
 
Piosenka została pięknie wykonana przez Halinę Frąckowiak  w 1974 roku. Jej interpretacja stała się na długie lata obowiązująca. Dopiero niedawno pojawiły się dwie nowe interpretacje Natalii Kukulskiej i Doroty Osińskiej.
 
Kwitnące Zboże (gobelin)
 
 
PANNA PSZENICZNA                Muz.K.Gartner, Sł. M.Dutkiewicz

1. Panno pszeniczna zielonooka,
nachyl się nad moim życiem.
Panno o włosach sypkich jak piasek,
pozwól się sobą zachwycić.
Panno pszeniczna , miodowa Panno,
dobrej jesieni, kiedyś Ci podarowałam
okryj mnie płaszczem nadziei.

Ref. Ogrzej mi serce w nocy
ogrzej mi myśli w dzień.
Niech echo twoich kroków
rankiem napełni sień.
Zamień smutki w kolędę,
zdejmij z oczu cień.
Ogrzej nam serca w nocy,
ogrzej nam myśli w dzień.

2. Panno świetlista , promienna Panno,
nie pozwól mi długo czekać.
Drogą samotną , kretą i stromą
idę do Ciebie z daleka.
Panno pszeniczna , zielonooka,

Nachyl się nad moim życiem.
Panno o włosach białych jak kreda,
pozwól się Tobą zachwycić.
 

Chabry w Zbożu

blueslover
O mnie blueslover

Muzykę klasyczną można znaleźć na moim drugim blogu, tutaj: CLASSICAL IS WONDERFUL

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura