blueslover blueslover
529
BLOG

And I Love Her (w wydaniu kobiecym And I Love Him)

blueslover blueslover Kultura Obserwuj notkę 4

O Beatlesach pisałem dotąd mało. Niedawno dostałem w prezencie trochę ich muzyki w różnych aranżacjach wykonywanych przez różnych wokalistów i zespoły. Niektóre interpretacje bardzo mi się podobają i to skłoniło mnie do napisania czegoś o tym genialnym zespole. Wybrałem piosenkę
 
And I Love Her.
 
Jako autorzy występują John Lennon i Paul McCartney, podobnie jak w większości utworów Beatlesów.
Właściwym autorem jest jednak sam Paul McCartney. Była to pierwsza jego ballada, którą „… wyobraziłem sobie sam. Jasne są świecące gwiazdy na tle ciemnego nieba… Bardzo lubiłem takie rozgwieżdżone niebo. To była piosenka o miłości. I tytuł ‘And I Love Her’ jest bardzo ważny. To tak jakbyś wracał z pola i za minutę miał usłyszeć ukochaną. I wtedy myślisz – ‘I Ja Ją Kocham’.” Tak McCartney wypowiadał się w książce Barry Milesa pod tytułem „Many Years From Now.”
 
Utwór powstał w domu państwa Asher, w którym był jeden pokój zwany muzycznym. Paul napisał ją dla Jane Asher, swojej dziewczyny. Od 1963 roku McCartney mieszkał w tym domu. Z Jane byli bardzo blisko – na Święta Bożego Narodzenia 1967 planowali ślub. Niedługo przedtem Jane zastała Paula w łóżku z inną dziewczyną. Tego nie mogła Paulowi wybaczyć i do ślubu nie doszło. Jane Asher miała istotny wpływ na twórczość Beatlesów. Paul napisał dla niej kilka innych piosenek.
 
And I Love Her
Jane Asher & Paul Mc Cartney
 
John Lennon w wywiadzie dla Playboya w 1980 roku tak ocenił tę piosenkę: „And I Love Her to znowu Paul. To była jego pierwsza Yesterday. No wiecie, wielka ballada. Wierzę, że miałem swój udział w postaci środkowej ósemki.”
Ta ‘środkowa ósemka’ to osiem taktów po głównej zwrotce, która stworzyła formę A-A-B-A, czyli część B. McCartney poddawał autorstwo Lennona w wątpliwość: „Nie sądzę by John w ogóle pracował nad tym. Środkowa ósemka jest moja. Mógłbym powiedzieć, że John trochę mi pomógł, lecz nie może on twierdzić, że jest jej autorem.”
 
Beatlesi rozpoczęli nagrywanie 25 lutego 1964 roku. Nagrali dwie aranżacje z mocnym elektrycznym brzmieniem. To nie było to. (Druga wersja została wydana na albumie Anthology 1.) Następnego dnia nagrali piosenkę 16 razy. Aranżacja została mocno zmieniona. Nie byli zachwyceni rezultatem, ale kolejnego dnia wykonali już tylko dwie próby i zakończyli nagranie.
 
Wydawca muzyczny Dick James wspominał to tak: „To była prosta melodia i powtarzana. Georg Martin i ja spojrzeliśmy na siebie i w tym samym momencie przyszła nam do głowy ta sama myśl. Piosenka była piękna, lecz czegoś jej brakowało. Martin powiedział chłopcom – ‘Obaj z Dickiem czujemy, że coś powinno być w środku. Zwrotki są powtarzane i uważamy, że powinno być coś przerywającego ten schemat.’ Wydaje mi się, że to John rzekł ‘Ok., zróbmy przerwę na herbatę.’ John i Paul poszli do fortepianu i podczas gdy Mel Evans przygotowywał herbatę i trochę kanapek, chłopcy pracowali. Po pół godzinie, na naszych oczach, napisali bardzo istotną część, która uczyniła z piosenki przebój. Mimo, że jest krótka to jednak ta część przerwała tę monotoniczną powtarzalność melodii i stworzyła nową jakość.”
 
Ścieżkę wokalną Paul McCartney nagrał podwójnie. W wydaniu amerykańskim zostawiono tylko jedną ścieżkę głosową.
 Poza nowością jaką był tytuł, który w tekście pojawia się dopiero w drugiej zwrotce, zespół zastosował jeszcze jedną – podstawowa tonacja cis-moll ma odpowiadająca jej tonację durową E. Dlatego dosyć niespodziewanie brzmi solo gitary w tonacji F. Harrison zagrał je na gitarze flamenco, co bardzo podobało się Paulowi.
 
File:HardDayUK.jpg
Okładka albumu A Hard Day's Night
 
Piosenka wyszła na albumie A Hard Day's Night 10 lipca 1964 roku. Był to szczyt Beatlemanii. And I Love Her nie był lokomotywą tego albumu. Najpopularniejszymi piosenkami były: tytułowa A Hard Day's Night oraz Tell Me Why i Can't Buy Me Love. Ten ostatni hit osiągnął pierwsze miejsca na listach przebojów po obu stronach Atlantyku.
 
W Ameryce album wyszedł dopiero 26 lipca. Tydzień wcześniej ukazał się singel And I Love Her z If I Fell na stronie B. 8 sierpnia piosenka weszła na listę Billboard Hot 40 i przebywała na niej przez siedem tygodni. Najwyżej była na 12 pozycji.
 
Beatlesi nigdy nie zagrali jej na koncercie. Jedyny raz poza nagraniem studyjnym to występ w tv show BBC Top Gear, 14 lipca 1964 roku.
 
“And I Love Her” cover Okładka singla And I Love Her
 
Mimo iż And I Love Her trudno zaliczyć do dużej liczby największych przebojów Beatlesów, ten akurat utwór doczekał się naprawdę wielu coverów, często jak wspomniałem na początku w odmiennych od Beatlesów stylach. Pierwszym coverem była instrumentalna wersja na edycji amerykańskiej soundtracku A Hard Day's Night dokonana przez producenta Beatlesów Georga Martina. Utwór w wolniejszym tempie trwał o minutę dłużej niż oryginał.
Instrumentalną aranżację zaprezentował też duet gitarowy Santo & Johnny. Nagranie z 1965 roku było w Meksyku wielkim hitem, znacznie większym od wersji wokalnej.
 
Z 1965 roku pochodzi nagranie Ester Philips. Mało ją znałem do tej pory ale spróbuję poznać bliżej, gdyż podoba mi się jej styl. Jest świetna interpretacja Diany Krall, aż trudno uwierzyć, że nie jest to piosenka jazzowa gdy się ją słyszy.
Inne ciekawe covery popełnili między innymi Bob Marley, Rita Lee, Bobby Womack, Sara Vaughan, Smokey Robinson. And I Love Her nagrywana jest ciągle, w ostatnich latach pojawiło się kilka nowych wersji.
 
 
 
And I Love Her, lyrics
 
I give her all my love
That's all I do
And if you saw my love
You'd love her too
I love her

She gives me ev'rything
And tenderly
The kiss my lover brings
She brings to me
And I love her

A love like ours
Could never die
As long as I
Have you near me

Bright are the stars that shine
Dark is the sky
I know this love of mine
Will never die
And I love her

Bright are the stars that shine
Dark is the sky
I know this love of mine
Will never die
And I love her
 
 
 
I Ja Ją Kocham – tłumaczenie internauty o nicku scamp
 
Ofiarowuję jej całą moją miłość, to wszystko co robię,
gdybyś ja ujrzał, pokochałbyś ją także,
kocham ją,

Ona daje mi wszystko, jest przy tym czuła,
i kiedy całuje - całuje właśnie mnie,
i ja ją kocham,

Miłość taka jak nasza nigdy się nie skończy,
tak długo jak mam cię przy sobie,

Jasno świecą gwiazdy na ciemnym niebie,
wiem, że nasza miłość nigdy się nie skończy,
i ja ją kocham
 
 
The Beatles in 1964.Top: John Lennon, Paul McCartneyBottom: George Harrison, Ringo Starr

The Beatles w 1964 roku

blueslover
O mnie blueslover

Muzykę klasyczną można znaleźć na moim drugim blogu, tutaj: CLASSICAL IS WONDERFUL

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura