cogito48 cogito48
236
BLOG

ZA ZIELONĄ GRANICĄ WSTYDU

cogito48 cogito48 Rozmaitości Obserwuj notkę 7
W czasach zamierzchłych, kiedy studenci oglądali jeszcze filmy na dużym ekranie, po powrocie z kina prowadzili zażarte nieraz dyskusje. Gdy dyskusja stawała się nazbyt zażarta, mój przyjaciel mówił czasem: „Ja filmu nie widziałem, więc mam najbardziej obiektywne zdanie”.

Ja mam podobnie obiektywne zdanie na temat najnowszego filmu Naszej Eksportowej Pani Reżyser (mam nadzieję, że feministki mi wybaczą, ale dla mnie reżyserka to nadal pomieszczenie techniczne w teatrze, rozgłośni radiowej czy telewizyjnej). Tworząc swe ostatnie (mam nadzieję) dzieło, NEPR zachowała ten sam poziom obiektywizmu – na opisywanej przez siebie granicy nie była, z okolicznymi mieszkańcami nie rozmawiała, z przedstawicielami Straży Granicznej czy też innych służb też nie, czyli obiektywizm stuprocentowy.

W ogóle odnoszę wrażenie, że NEPR coraz bardziej zmierza w stronę tego, co w czasach jeszcze bardziej zamierzchłych nazywano produkcyjniakiem. Wtedy dzieło miało sławić nowy ustrój i zyskać uznanie komunistycznej władzy. Dzisiaj ma zadowolić lewicowe elity opiniotwórcze, przede wszystkim zagraniczne, bo wtedy są nagrody, medale i kasa na dalsze produkcje – oczywiście też poruszające aktualnie ‘słuszne’ tematy. Wartość artystyczna z natury rzeczy schodzi w ten sposób na dalszy plan.

Może jest to więc sygnał dla NEPR, że pora na emeryturę, by w pamięci widzów pozostać jednak jako autorka wcześniej zrobionych wartościowych filmów, a nie późniejszych filmów propagandowych.

Jest taki zwyczaj, że zasłużoną osobę odchodzącą na emeryturę honoruje się jakąś nagrodą czy odznaczeniem. Proponuję więc powołanie w tym celu specjalnej kapituły. W jej skład  wchodziliby znani aktorzy (tatuś i syn z Krakowa, dyrektor warszawskiego teatru który za długo był zagranicą i z polszczyzny zapamiętał jedynie słowa niecenzuralne), dziennikarze (koniecznie z TVN-u, bo ich szacunek dla kobiet jest powszechnie znany) i oczywiście odpowiednio dobrane przedstawicielki show-biznesu.

Utworzona według takiego klucza kapituła mogłaby uhonorować przechodzącą na emeryturę Naszą Eksportową Panią Reżyser specjalnie utworzoną Nagrodą im. Posła Pułkownika Janusza Przymanowskiego.

cogito48
O mnie cogito48

Cogito ergo sum - dlatego nie przepadam za salonami

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości