To chyba najbardziej malownicze zdjecie....dźwig z lewej to rozbudowa Teatru Wielkiego Opery i baletu...zdumiewające...
To chyba najbardziej malownicze zdjecie....dźwig z lewej to rozbudowa Teatru Wielkiego Opery i baletu...zdumiewające...
dry dry
950
BLOG

Peteresburg, początek...

dry dry Podróże Obserwuj temat Obserwuj notkę 18

 

Tak się wyjątkowo złożyło, że miałem w Petersburgu trochę więcej czasu niż zwykle. Zdarzyło mi się bowiem wpadać tam tylko na 1 dzień, lub wręcz „przelatywać” przez to niezwykłe miasto podczas przesiadek podczas  podróży w głąb Rosji. Postanowiłem więc wykorzystać te kilka godzin na zwiedzanie miasta. Zebrało mi się więc na wspominki i koniecznie chciałem przejść w te miejsca w których bywałem kiedyś i które zapadły mi najbardziej w pamięć. Przede wszystkim Twierdza Pietropawłowska. Najstarsze miejsce Petersburga i dom Piotra I, gdzie mieszkał na samym początku. Prosty dom z bali, z czasem obłożony cegłą. Stoi po dzień dzisiejszy i kłuje współczesnych polityków w oczy skromnością, szykiem, pokorą…To nie do pomyślenia, żeby Piotr I, zwany przez potomnych  Wielkim żył tu 2 lata, a jednak…

Sama Twierdza, to rzędy skromnych domków w stylu klasycystycznym, gdzie żyli ówcześni dowódcy jednostek i sam komendant. Nieopodal znajduje się cmentarz komendantów twierdzy, a było to wybitnie prestiżowe stanowisko, gdzie wykryłem znajdujące się 2 nagrobki dowódców twierdzy o polsko-brzmiących nazwiskach…przemilczę je taktownie…  Dalej wznosi się sam Sobór Piotra i Pawła ze strzelistą, złoconą  kopułą dzwonnicy zwieńczoną122 m. iglicą widoczną nieomal z całego miasta (cerkiew musiała być wyższa niż najwyższa moskiewska).  Oczywiście architektem był Włoch, Domenico Trezzini, ponieważ carowie sprowadzali rzemieślników i twórców z całej Europy. Okres rozkwitu Rosji wiąże się ze schyłkiem Rzeczpospolitej Obojga Narodów…niestety…A więc ta najstarsza część Piotrogrodu jest taka skromniutka w porównaniu z ówczesnymi rejonami Rezczpospolitej, budowana na chybcika i bez specjalnych ozdób. . W samej twierdzy więzieni byli i nasi bohaterowie historii walk o niepodległość: Tadeusz Kościuszko, ( w domu komendanta, z honorami, a jakże…) , Jan Kiliński, czy Julian Ursyn Niemcewicz. Dziś poza murem Twierdzy, a ciągle na Wyspie Zajęczej znajduje się plaża miejska, z której roztacza się fantastyczny widok na miasto z jego głównymi budowlami, a wiec przede wszystkim Pałacem Zimowym, siedzibie carów i głównymi obiektami architektury sakralnej: Isakievsky Sobor, Sobor Na Krovi, czy Andreevskij Sobor. Każde z tych miejsc wymaga osobnego spojrzenia i osobnej notki…ech..życia mi na to nie starczy i czasu, żeby opisać to wszystko.  Te budowle wznoszone już później powalają rozmachem, ogromem i przepychem. Podkreślają wielkość imperium…łaziłem więc sobie i zastanawiałem się nad kolejami losu tego ogromnego, niezrozumiałego dla nas, zachodu świata i zachodziłem w głowę jak to możliwe, że to państwo nadal jest jednolite i spójne, wielbi władców a poddani nie lubią przestrzegać prawa i nie szanują się nawzajem. Syndromy komunizmu? Może…Dokąd to ich zaprowadzi? Na szczęście to nie mój problem...mamy własne i idą wybory...Pozdrawiam i cdn wkrótce...

 

Zobacz galerię zdjęć:

to tu skromnie żył na początku budowy Piotrogrodu Piotr I...cóż za skromność...
to tu skromnie żył na początku budowy Piotrogrodu Piotr I...cóż za skromność... Sobór Piotra i Pawła Widok z Twierdzy Pietropawłowskiej i w drugą stronę... a to z mostu Błągowoeszczeńskiego - mijając Twierdze z prawej strony...Projekt Stanisław Kierbedź 1850r z daleka... carska Akademia Morska. Założyciel - oczywiście Piotr I nie cierpię tego zabytku....wklejam go specjalnie dla Grzegorza N... Ulubione kolory miejskie... Peryferie starego miasta z okna samochodu... Wszędzie zabytki, tablice pamiątkowe na ścianach domów. Z każdą kamienicą wiąże się jakaś historia związana z jej mieszkańcami Tu tablica poświecona ...Adamowi Mickiewiczowi, który żył w tym domu ponad rok przed wyjazdem na Krym kanał Gribojedowa, tuz koło mojego hotelu... i w drugą stronę... i w drugą stronę perspektywa... a tu z mostku nad kanałem w końcu to Wenecja Północy... Widok naprzeciw kanału Gribojedowa... Cerkiew "Na Krowi" wzniesiona na miejscu zamordowania cara, ale teraz o tym sza...będzie w kolejnej częsci... pogoda zmienia sie tu gwałtownie... trochę zaskakujących scen... Był to kościół Ewangelicki niemieckiej gminy, przebudowany w 30tych. Spasibo Matan ale mam oko-coś było mi z tym domem nie tak. pomnik Piotra I na Niebiereżnej nieopodal  Pałacu Zimowego. Z lewa - giełda (carska). Na prawo - admiralicja Petersburg jest taki juicy... dobranoc...
dry
O mnie dry

"Nothing in the World is so powerful as an idea. A good idea never dies and never causes changing its form of life". Frank Lloyd Wright.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości