dunajec dunajec
1055
BLOG

Siedem ostatnich słów Jezusa na krzyżu według Heinricha Schütz-a

dunajec dunajec Kultura Obserwuj notkę 7

Za wiki: "Siedem mów stało się częścią chrześcijańskiej medytacji; są one najczęściej używane podczas wielkiego postuWielkiego Tygodnia oraz Wielkiego Piątku.

Tradycyjna kolejność mów jest następująca:

  • Ojcze, przebacz im, bo nie wiedzą, co czynią. (Łk 23, 34);
  • Zaprawdę, powiadam ci, jeszcze dziś będziesz ze mną w raju. (Łk 23, 43);
  • Niewiasto, oto twój syn; oto twoja matka. (J 19, 26-27);
  • Eli, Eli, lama sabachthani? ("Boże mój, Boże mój, czemuś mnie opuścił?", Mt 27, 46 oraz Mk 15, 34);
  • Pragnę. (J 19, 28);
  • Wykonało się. (J 19, 30);
  • Ojcze, w ręce Twoje oddaję ducha mojego. (Łk 23, 46).

 Niezwykłą wizją muzyczną ostatnich chwil Jezusa na krzyżu jest kompozycja żyjącego na przełomie XVI i XVII wieku Heinricha Schutza- "Siedem ostatnich słów Jezusa na krzyżu", która powstała około 1662 roku.

 Trudno o coś piękniejszego i bardziej przejmującego. Wyraźnie czujemy, że kompozytor dotyka , albo może zbliża się do wielkiej tajemnicy.

 

 

dunajec
O mnie dunajec

Pisanie na blogu ma swój cel doraźny, a i kontekst sytuacyjny. Może wynikać z potrzeby refleksji lub chęci dzielenia się informacją, ale ja traktuję to również jako formę autoterapii (czasem zabawną).

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura