Motto festiwalowe, znalezione w sieci:
Pierre Thuiller zamieścił w wydanej w 1996 książce „ The Great Implosion: a report on the collapse of the West 1999 – 2002” (Wielka implozja - raport na temat upadku Zachodu w latach 1999 – 2002) fantastyczne sprawozdanie grupy historyków, humanistów i poetów ( bez udziału przedstawicieli nauk ścisłych i ekonomistów ) z roku 2081 na temat warunków, które leżały u podstaw przewrotu w społeczeństwach Zachodu na początku nowego tysiąclecia. Pytają oni: dlaczego elity tamtych czasów nie dostrzegły napisu na ścianie ?
„Wydaje się, że ludzie nie byli zdolni zmierzyć się z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi sensu ludzkiego życia, a jednocześnie poświęcali mnóstwo czasu i wysiłku na zajmowanie się sprawami materialnymi.
Zachód upadł, ponieważ nie miał już żadnej kultury i stracił wyczucie poezji, a społeczeństwo nie jest prawdziwym społeczeństwem, jeżeli nie jest w stanie tworzyć koncepcji idealnych i mitów, które mobilizują energie jednostek i wiążą razem ludzkie dusze”.
Szanowni Państwo -
czytelnicy literatury, miłośnicy poezji i innych sztuk, wielbiciele awangardy i nowoczesnych form sieci.
Mam niezwykłą przyjemność otworzyć II edycję pierwszego w świecie wirtualnego festiwalu poezji.
Wirtualny – gdyż odbywa się w języku Wirtualu, Sieci.
Akcentuje nową awangardę – utwory poetyckie i inne oparte o sieć. Sieciującą Poezję i inne Surfujące Kompozycje. Nowy Język Sztuki.
Demonstruje też inne uprawiane formy sztuki, eseistyki i dziennikarstwa. Poeci, artyści, tłumacze, naukowcy, dziennikarze, blogerzy pokazują utwory, noty, dokumentację, posty poświęcone sztuce. Wykorzystując techniki blogerskie jakie daje
*edytor tekstu:
.tekst z jego modyfikacjami: czcionka, kolor
.clipy muzyczne i filmowe
.fotografie
.grafiki
.linki dynamiczne
.linki martwe
.linki
* video-blog
* technologia tworzenia i redagowania czasopism dostępna na Salon24.pl.
Trudno tutaj nie docenić znakomitego pomysłu Redakcji Salon24.pl z roku 2010 - udostępnienia agregatu do redagowania czasopism. Dzięki temu możliwa jest strona festiwalowa. Redaktorowi Igorowi Janke należy złożyć serdeczne podziękowania. Wraz z życzeniami aby po znanym doktoracie napisanym na Uniwersytecie Warszawskim o historii polskiej blogosfery z Salon24.pl jako głównym bohaterem – powstał kolejny doktorat na temat czasopism internetowych w Salon24.pl.
Festiwal jest darmowy, pro publico bono, czynny cały rok, autorzy za darmo udostępniają swoje utwory.
2014
W tej edycji zobaczycie Państwo festiwal Dialogu Sztuk, Kultur, Języków i opowieści o sztuce wytworzone metodą blogerską, mający edukacyjne i praktyczne zastosowanie.
Służą temu głównie dwa Warsztaty: translatorski i poetycki.
‘Warsztaty’ te zgromadziły również narzędzia poetyckie, edukacyjne, do studiowania poezji, literatury pięknej o charakterze dokumentacyjnym i encyklopedycznym:
NiNa-teka
GIMcBart Krzysztofa Bartnickiego
Finneganowizje Marcina Szmandry
Encyklopedia książek
iPtak
Projekt Gutenberg
Libri Vox Org
Greatest Audio Books
Poetry Foundation, i kilka innych.
Zbiór wszystkich utworów, tekstów, notek pomimo sprzężenia z siecią nieraz na trwałe /Poezja i Formy Sieciujące/ nie ma jednak hybrydalnego charakteru: człowiek i jego sztuka, idee, zmysł estetyczny, wyczucie formy, proporcji, rytmu lub arytmii – dominuje nad techniką. Pomimo posłużenia się jej algorytmem i wsłuchania w jej język. Język Algorytmu.
„Program” tegoroczny, który zobaczycie Szanowni Państwo po tym „Wstępie”, zwalnia organizatora od wymieniania wszystkich bohaterów festiwalu – Języków poszczególnych dyscyplin sztuki czy publicystyki. Dodajmy jednak do ich katalogu tego cichego bohatera festiwalu: Język Algorytmu.
Autorzy
Na uwagę zasługuje fakt, że duża część Autorów festiwalu jest wielo-dyscyplinarna. Są nie tylko poetami ale i tłumaczami lub eseistami, lub mają dodatkowe inne umiejętności jak dorobek naukowy, dwujęzyczność, etc. I odwrotnie: naukowcy prezentują swoje teksty nawiązujące do sztuki. Część Autorów ze względu na miejsce pobytu jest dwujęzyczna, a więc posiada znajomość kilku kultur. Wszyscy jednocześnie prezentują swobodę w poruszaniu się po sieci i korzystaniu z techniki blogerskiej XXI wieku.
Dało to w efekcie wspomniany już Dialog Kultur, Języków, Dialog Dyscyplin, Dialog Sztuk.
Wzajemne Towarzystwo, kooperacja, współdziałanie, Multi-Dyscyplinarna Polifonia: tekstów, pieśni, instrumentów, obrazów i technologicznych sztuczek XXI stulecia.
Zobaczymy zachodzenie na siebie języków, sztuk i kultur.
Wspólnota artystów
Festiwal sygnalizuje – zachowując odpowiednie proporcje – funkcjonowanie w nowoczesnym świecie wspólnot artystycznych stanowiących swoiste laboratorium sztuk. Wspólnota taka kończy festiwalowe rozważania i dialogi – jest nią francuski „ Théâtre du Soleil” i jego spektakl „Agamemnon”. W tyglu prób i doświadczeń powstał fascynujący obraz łączący w sobie elementy tańca kathakali, marszów orkiestr reprezentacyjnych, tradycji teatru francuskiego, techniki zachodniego teatru, sceny w formie klasycznej greckiej agory, amfiteatru i awangardową muzykę.
Forma festiwalu została zaakceptowana
Również zachowując odpowiednie proporcje można powiedzieć, że forma festiwalu poetyckiego – wirtualna i czynna cały rok – została zaakceptowana. Od pierwszej edycji w dniu 6 kwietnia 2013 do kwietnia 2014 festiwal miał około 4.500 odsłon. Piszący te słowa nie wchodził na stronę festiwalu prawie pół roku /w miesiącach zimowych/ i w tym czasie przybyło ponad 1000 wejść. Czyli bez technicznych wejść festiwal jest oglądany. I statystyka nie jest myląca w tym przypadku. Festiwal jest czytany.
Niedogodnością, o której należy wspomnieć był w fazie przygotowań kryzys ukraiński, który skupił uwagę bardzo wiele osób w Polsce oraz Polonii. Z tego względu termin festiwalu w tym roku został celowo przesunięty na 21 maja. W przyszłym roku festiwal wróci znów do 6 kwietnia – systematyczność kalendarza ma swoje zalety.
Podziękowania
Należy przede wszystkim podziękować Autorom festiwalu z różnych stron świata i Polski za wyrażenie zgody na udział w festiwalu i udostępnienie swoich utworów i tekstów publiczności. Dzięki czemu możemy poznać nowe obszary sztuki, eseistyki, publicystyki, nauki.
Gościem Specjalnym Festiwalu w tej edycji jest nowojorski poeta piszący zarówno w języku polskim i angielskim, malarz i tłumacz Jacek Gulla.
Ciężar krytyki jak w roku ubiegłym bierze na siebie moja skromna osoba – blogera „publicysty” – pokazująca jako pierwszy w kolejności swoje utwory.
Do szczególnie akcentowanych w poprzednim roku form - poematy, tłumaczenia, eseje – w tej edycji przybywa inna ciężka formalnie kategoria „Tomy poezji”.
Zapraszam do lektury
Link do strony festiwalu↓
http://lubczasopismo.salon24.pl/poeci/