Forum Ekonomiczne Krynica Forum Ekonomiczne Krynica
325
BLOG

Zwierzęce instynkty w biznesie

Forum Ekonomiczne Krynica Forum Ekonomiczne Krynica Gospodarka Obserwuj notkę 1

Naszym pomysłem jest pokazanie, że decyzje w biznesie są tylko na pozór racjonalne.  Nasze ruchy bazują także na instynktach, tych samych, które znajdziemy u zwierząt – przekonywali autorzy książki „Natura przedsiębiorczości” podczas jej prezentacji na XXI Forum Ekonomicznym w Krynicy.

 Autorzy wykorzystali dane naukowców, którzy wyselekcjonowali u zwierząt wzorce zachowań podobne do ludzkich. Tak jak zwierzęta automatycznie reagujemy na pewne impulsy, mamy mechanizmy obronne, uprzedzenia. To, czy zbudujemy zaufanie, zależy, zdaniem Sławomira Turka, od wiedzy na temat ludzkiej natury. Coraz częściej przekonujemy się, że metody, które tej natury nie analizują, są mylne i niewystarczające.

Jednym z przykładów jest zachowanie owadów społecznych. Kiedy mrówki wspólnie przenoszą jakiś ciężki przedmiot i napotykają na przeszkodę, reagują dynamicznie. Tak samo musimy postępować w biznesie – twierdziła Iwona Kossmann. Trzeba elastycznie podchodzić do planowania. Wielokrotnie spotykałam ludzi, którzy mieli świetne plany, ale nie potrafili ich zrealizować. Zespoły projektowe muszą reagować na każdą zmianę w procesach realizacji planów – kontynuowała.

Janusz Moroz nawiązał do postępowania afrykańskich antylop gnu. Te, gdy zmieniają swoją pozycję w stadzie, wykazuje większą skłonność do inicjatyw. Władza zmienia ich z tchórzy w aktywnych przywódców. Ludzie awansowani na stanowiska menedżerskie też zmieniają się pozytywnie. Nagle „ja” staje się „zespołem”. Dlatego nie należy bać się awansowania tych, którzy nie mają niewystarczającego doświadczenia – skomentował Moroz.

Zwierzęta potrafią też świetnie udawać tych, którymi nie są, np. podczas zdobywania pokarmu – zauważył Turek. Celebryci w naszych reklamach też udają. Nie wolno jednak zapominać o wiarygodności  - osobowość gwiazdy musi pasować do reklamowanego produktu. Dlatego tak dobrze wypadł Adam Małysz promujący jedną z marek napojów energetycznych. Bo był wiarygodny – zaznaczyła Kossmann.

Małe firmy próbują osiągać sukcesy na rynku, czasem wygrywając nawet z wielkimi korporacjami. W świecie zwierząt też zdarzają się takie przypadki, kiedy słabsi radzą sobie z pozornie trudniejszymi przeciwnikami. Kluczem do sukcesu są unikalne cechy, coś, co przebija konkurentów – powiedziała Kossmann. Potrzebny jest pomysł, który diametralnie zmienia sposób myślenia – jak Facebook.

Zdaniem autorów dzisiejsze metody zarządzania są często mylne lub niewystarczające. Dlatego należy analizować także tę sferę naszej psychologii.

 

 

 

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka