Na zdjęciu projekt budowy tzw. lotniska centralnego i Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds CPK, fot. CPK/gov.pl
Na zdjęciu projekt budowy tzw. lotniska centralnego i Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds CPK, fot. CPK/gov.pl

Co dalej z CPK? Nowe deklaracje Laska. Ale wciąż nie ma jednoznacznej

Redakcja Redakcja Centralny Port Komunikacyjny Obserwuj temat Obserwuj notkę 142
Trwa zażarta dyskusja, czy Centralny Projekt Komunikacyjny powinien powstać. Pełnomocnik rządu ds. CPK w rozmowie z "Rzeczpospolitą" powiedział: "nasi poprzednicy próbowali zrobić wszystko, by nie można się było z tego projektu wycofać". – Jeśli zostanie wybudowane lotnisko w Baranowie, dalsza eksploatacja Lotniska Chopina nie ma sensu – dodał. Oznacza to w praktyce, że Lasek chciałby likwidacji projektu CPK, ale wprost tego nie mówi.

Naprawianie błędów PiS 

W opublikowanym w poniedziałek wywiadzie w "Rzeczpospolitej" pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek zadeklarował tworzenie "nowych rozwiązań komunikacyjnych dla Polski". Jego zdaniem konieczna jest jednak modyfikacja planów z czasów rządów PiS.

– Błąd popełniono na początku. Wymyślono nowy, sztuczny system komunikacyjny w Polsce, a potem na siłę próbowano znaleźć dla niego uzasadnienie. Polska ma policentryczny system transportowy – duże ośrodki miejskie stanowią lokalne centra komunikacyjne. Te centra powinny być ze sobą połączone – transportem drogowym czy też szybkim kolejowym. Natomiast pisowska wizja CPK to połączenie wszystkich większych miast z jednym punktem: lotniskiem w Baranowie. Błędnie założono, że każdy pasażer jadący KDP, np. z Krakowa do Poznania, musiałby przejechać przez Baranów, mimo iż niewielu pasażerów chciałaby tam wysiąść – powiedział.


Lotnisko Chopina nie przetrwa CPK

Pełnomocnik rządu zapowiedział przegląd inwestycji, by w przyszłym roku zaproponować plan rozwoju sieci kolejowych w Polsce. –Tak jak przygotowano plan rozwoju sieci drogowej, dzięki któremu można kontynuować inwestycje niezależnie od tego, kto rządzi. Bo potrzebny jest nie na jedną, ale na kilka kadencji do przodu. Tego nam w Polsce dzisiaj brakuje: ciągłości inwestycji infrastrukturalnych – stwierdził.

Maciej Lasek został zapytany również o przyszłość lotniska Chopina w Warszawie. – Jeżeli zostanie wybudowane lotnisko w Baranowie, to dalsza eksploatacja Lotniska Chopina nie ma sensu. Gdyby było inaczej, to na pewno znalazłoby się wielu operatorów, którzy woleliby latać z Warszawy niż z Baranowa, nawet więcej płacąc. W rezultacie jeszcze trudniej byłoby ten pasażerski model spiąć. Oczywiście możliwa jest alternatywa, w postaci dwóch współpracujących ze sobą lotnisk: lotniska Chopina i lotniska w Modlinie, które można zaplanować nie tylko dla linii niskokosztowych, ale również tradycyjnych linii sieciowych, takich jak PLL LOT. (...) Ale na razie na stole jest projekt lotniska w Baranowie, dla którego komplementarnym niskokosztowym lotniskiem byłby Modlin. A Okęcie, niestety, musiałoby zostać pogrzebane przez pomysł z CPK – powiedział.  

"Gadanie herezji" 

Na odpowiedź ze strony niegdyś szefa komponentu kolejowego w Zespole Doradczym Pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego nie trzeba było czekać. - Pan Lasek mógłby zapoznać się z koncepcją CPK i koncentryczno-radialnym układem skomunikowań jaki ona zakłada. Pozwoliłoby to uniknąć mu gadania herezji o tym że podróż KRA-Poznań musiałaby się odbywać przez Węzeł #CPK(a nie Łódź po liniach CPK) - ripostował Patryk Wild. 

Zmiany w CPK

19 stycznia br. rada nadzorcza CPK odwołała Mikołaja Wilda z funkcji prezesa spółki i Radosława Kantaka, członka zarządu ds. inwestycji kolejowych. Jednocześnie przewodniczący rady nadzorczej Filip Czernicki został oddelegowany na trzy miesiące do pełnienia funkcji prezesa. W zarządzie pozostał Andrzej Alot, który odpowiada za sprawy finansowe. Na początku lutego rada nadzorcza CPK powołała do zarządu Dariusza Kusia. Jednocześnie pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek powołał do rady nadzorczej Zbigniewa Szafrańskiego.

Spółka Centralny Port Komunikacyjny została powołana do przygotowania i realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego, obejmującego m.in. budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz inwestycji towarzyszących - m.in. linii kolejowych, dróg ekspresowych i autostrad.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów ma być wybudowany port lotniczy. W skład CPK mają wejść też inwestycje kolejowe: węzeł przy porcie lotniczym i połączenia na terenie kraju, które powinny umożliwić przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

CPK jest w 100-proc. własnością Skarbu Państwa. 

MP

Na zdjęciu projekt budowy tzw. lotniska centralnego i Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds CPK, fot. CPK/gov.pl

Czytaj dalej:

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka