Stefan Hambura Stefan Hambura
1108
BLOG

Prokurator Generalny Seremet - zawiadomienie (Bogdan Klich)

Stefan Hambura Stefan Hambura Polityka Obserwuj notkę 8

 

Prokurator Generalny

Andrzej Seremet

ul. Barska 28/30

 

02-315 Warszawa

Polen

 

 

 

 

 

 

wysłano faksem i listem                                                         Berlin, 09.06.2012 r.

 

 

2924/10                                                                   

Katastrofa w ruchu powietrznym w dniu 10.04.2010 r.

 

Szanowny Panie Prokuratorze Generalny,

 

jako pełnomocnik rodzin Anny Walentynowicz i Stefana Melaka składam następujące zawiadomienie na Pana ręce:

 

 

 

Z A W I A D O M I E N I E

O UZASADNIONYM PODEJRZENIU POPEŁNIENIA PRZESTĘPSTWA

przez Bogdana Klicha wraz z wnioskiem o skierowanie do Trybunału Konstytucyjnego rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 27 kwietnia 2010 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie organizacji oraz zasad funkcjonowania Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego

 

Działając zgodnie z art. 304 § 1 Kodeksu postępowania karnego, zawiadamiam o uzasadnionym podejrzeniu popełnienia przestępstwa świadomego przekroczenia uprawnień przez Bogdana Klicha (ur. 8 maja 1960 roku w Krakowie), który działając jako Minister Obrony Narodowej, w dniu 27 kwietnia 2010 roku podpisał rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji oraz zasad funkcjonowania Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego, a które to w sposób oczywisty jest sprzeczne z art. 140 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze tj. dopuścił się czynu zabronionego opisanego w art. 231 § 1 Kodeksu karnego.

           Mając na względzie fakt, iż Bogdan Klich wydał rozporządzenie, którego treść jest niezgodna z ustawą, wnoszę ponadto – na podstawie art. 191 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 188 pkt 3 Konstytucji RP – o skierowanie do Trybunały Konstytucyjnego wniosku o sprawdzenie zgodności § 2 ust. 2a i § 14a rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 26 maja 2004 r. zart. 7, art. 92 ust. 1 Konstytucji RP w związku z art. 140 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze.

 

 

 

U Z A S A D N I E N I E

 

Zgodnie z art. 140 ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (Dz.U. z 2006 r. nr 100, poz. 696 ze zm.), badanie wypadków i poważnych incydentów lotniczych w lotnictwie państwowym prowadzi Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego powoływana przez Ministra Obrony Narodowej w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych.

Delegacja ustawowa do wydania rozporządzenia w sprawie organizacji oraz szczegółowych zasad funkcjonowania Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego, liczby jej członków, ich kwalifikacji oraz trybu powoływania i odwoływania, a także szczegółowych zasady wynagradzania ekspertów zawarta została w art. 140 ust. 4 Prawa lotniczego.

W dniu 27 kwietnia 2010 roku Minister Obrony Narodowej Bogdan Klich podpisał rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji oraz zasad funkcjonowania Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego. Na jego mocy, do rozporządzenia z 26 maja 2004 roku dodano następujące zapisy:

1.              w § 2 dodano ust. 2a. o treści: „W przypadku badania przez Komisję wypadku lub poważnego incydentu lotniczego zaistniałego z udziałem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałka Sejmu, Marszałka Senatu lub Prezesa Rady Ministrów, a także w innej szczególnej sytuacji, powołanie przewodniczącego i członków Komisji, o których mowa w ust. 2, następuje w uzgodnieniu z Prezesem Rady Ministrów.”

2.              po § 14 dodano § 14a. o treści: „W przypadku, o którym mowa w § 2 ust. 2a:

1)              przewodniczący Komisji w swych pracach jest niezależny i podlega bezpośrednio Prezesowi Rady Ministrów;

2)              protokół wraz z całością materiałów zebranych przez Komisję przewodniczący przedstawia do zatwierdzenia Prezesowi Rady Ministrów i informuje o tym Ministra Obrony Narodowej;

3)              Prezes Rady Ministrów podejmuje decyzję o wznowieniu badania i ewentualnej zmianie orzeczenia w sytuacji, gdy:

a)    wyjdą na jaw nowe okoliczności lub dowody istotne dla sprawy,

b)    dowody istniejące w dniu wydania orzeczenia nie były mu znane;

4)              Prezes Rady Ministrów podejmuje decyzje w przedmiocie udzielania informacji o przebiegu i rezultatach badań prowadzonych przez Komisję."

Tym samym, Bogdan Klich wprowadził, w sposób całkowicie nieuprawniony, wyjątki od dotychczasowych uregulowań zawartych w następujących przepisach:

-      w § 8 ust. 1 rozporządzenia: przewodniczący Komisji w swych pracach jest niezależny i podlega bezpośrednio Ministrowi Obrony Narodowej;

-      w § 13 ust. 1 rozporządzenia: protokół wraz z całością materiałów zebranych przez Komisję przewodniczący przedstawia do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej poprzez Szefa Sztabu Generalnego;

-      w § 14 rozporządzenia: Minister Obrony Narodowej podejmuje decyzję o wznowieniu badania i ewentualnej zmianie orzeczenia w sytuacji, gdy:

1)    wyjdą na jaw nowe okoliczności lub dowody istotne dla sprawy;

2)    dowody istniejące w dniu wydania orzeczenia nie były mu znane;

-      w § 10 zd. 2 rozporządzenia: do udzielania informacji o przebiegu i rezultatach prowadzonych badań jest upoważniony wyłącznie przewodniczący Komisji lub rzecznik prasowy Ministra Obrony Narodowej.

Paragraf 2 ust. 2a rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej w sprawie organizacji oraz zasad funkcjonowania Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego, w zakresie w jakim nakazuje uzgodnienie wyboru członków Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego z Prezesem Rady Ministrów oraz §14a w zakresie w jakim przyznaje Prezesowi Rady Ministrów uprawnienia zarezerwowane wyłącznie dla Ministra Obrony Narodowej, są niezgodne z art. 140 ustawy Prawo lotnicze, a więc zostały wydane w wyniku przestępstwa z art. 231 § 1 Kodeksu karnego.

 

Mając powyższe na względzie wnoszę o:

 

1.    Wszczęcie postępowania karnego w sprawie objętej niniejszym zawiadomieniem i doprowadzenie do ukarania Bogdana Klicha.

2.    Poinformowanie mnie o wszczęciu postępowanie karnego, bądź o podjęciu decyzji odmownej w niniejszej sprawie.

3.    Przeprowadzenie dowodu z całości dokumentacji (opinie, projekty, emaile etc.) powstałej w wyniku procesu legislacyjnego rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 27 kwietnia 2010 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie organizacji oraz zasad funkcjonowania Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego znajdujących się w MON, MSW, KPRM, RCL, na okoliczność ustalenia kto konkretnie forsował niezgodne z prawem zapisy, a także czy wskazywano na ich niezgodność z ustawą prawo lotnicze.

4.    Przeprowadzenie dowodu zopiniiPawła Kościelnego eksperta ds. legislacji w Biurze Analiz Sejmowychpt. „Opinia prawna dotycząca oceny legalności powołania Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego w świetle nowelizacji rozporządzenia w sprawie organizacji oraz zasad funkcjonowania tej komisji”, przygotowanej w lipcu 2010 r. na zlecenie posła Jerzego Polaczka, na okoliczność stwierdzenia, że w ocenie ekspertów władzy ustawodawczej, podniesione w niniejszym zawiadomieniu zarzuty mają poparcie w stanie prawnym i faktyczny.

5.    Przeprowadzenie dowodu z opinii biegłych z zakresu prawa konstytucyjnego na okoliczność potwierdzenia zasadności podniesionych w niniejszym zawiadomieniu zarzutów natury legislacyjnej.

6.    Skierowanie do Trybunału Konstytucyjnegona podstawie art. 191 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 188 pkt 3 Konstytucji RP wniosku o sprawdzenie zgodności § 2 ust. 2a i § 14a rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 26 maja 2004r. zart. 7, art. 92 ust. 1 Konstytucji RP w związku z art. 140 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze.

 

 

Z wyrazami szacunku

 

 

Stefan Hambura

Rechtsanwalt

zajmuje się stosunkami polsko-niemieckimi oraz prawem wspólnotowo-unijnym tzw. prawem europejskim

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka