hephalump hephalump
192
BLOG

Czytajcie pamiętniki

hephalump hephalump Rozmaitości Obserwuj notkę 3

Kiedyś nie pisało się blogów. Była inna forma zapisu własnych przemyśleń i pozostawienia opisu tego co mniej lub bardziej ważne w życiu.

Ta inna forma to pamiętniki.


Wczoraj trafiłem na pamiętnik Bogumiła Hetnarskiego

https://bcpw.bg.pw.edu.pl/dlibra/publication/5882/edition/5702/content

Szukałem metodą na chybił/trafił... Celem miał być ktoś z dawnych mieszkańców powiatu stopnickiego/buskiego w województwie świętokrzyskim.

Tego którego szukałem nie znalazłem... ale w wynikach pojawił się Józef Berak z Piestrzca.

Hmm... Może to ktoś kogo znam. Nazwisko nie jest mi obce. 

A tu niespodzianka.

W pamiętniku na stronach 69-70 pojawia się opis spotkań autora ww pamiętnika z Józefem Berakiem i Bogdanem Żalem. 

I po chwili odkrywam, że ten Bogdan to brat mojego dziadka (ojca mojej matki).

Czytam i oczy przecieram ze zdumienia... Bo to co przy okazji dodano o starszym bracie Bogdana jest dla mnie kompletnym zaskoczeniem.

Cóż... Urodziłem się za późno aby poznać wszystkich braci mojego dziadka.

Kolejne zaskoczenie przychodzi po chwili. 

Autor pamiętnika pisze o życiu w ukryciu podczas okupacji ze względu na pochodzenie matki.

Ale z opisu wynika, że autor kompletnie nie ma pojęcia, że w domu jego przyjaciela Bogdana ukrywa się w tym samym czasie rodzina Ledermanów.

Takiego scenariusza nawet w Hollywood chyba nie wymyślono?

W sumie to obaj żyją w ukryciu.

Obaj są tak samo zagrożeni.

Obaj wiedzą, że jeden donos wystarczy aby przerwać ich życie.

I z opisu wynika, że chyba nigdy później nie dowiedzieli się prawdy o sobie.


Ps

Bogdan Żal to właściwie Antoni Bogdan Żal (1921-2014)

hephalump
O mnie hephalump

w średnim wieku, niezbyt dynamiczny, z małego miasta przeniosłem się do dużego by w końcu uciec na wieś ;) Jeżeli przez jakiś dłuższy czas mnie nie ma to znaczy, że straszę prosiaki w lesie. kmarius[at]poczta.fm

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości