Leszek Sołyga
Teorie powstania prehistorii biblijnej (1)
Księga Rodzaju była jedną z pierwszych ksiąg, które doświadczyły nowożytnej krytyki biblijnej. W Podręcznej encyklopedii biblijnej została nazwana najważniejszą księgą biblijną pod względem doktrynalnym. [1] Przyjęcie bowiem określonej pozycji, z jakiej będziemy spoglądać na pierwsze jej rozdziały, określa nasze spojrzenie na całe Pismo Święte. Jeżeli bowiem będziemy traktować opisy znajdujące się w pierwszych rozdziałach Księgi Rodzaju jako opisy wydarzeń mitycznych, a nie historycznych, wówczas powstaje problem, w jaki sposób odczytywać te wydarzenia. Jeżeli opowiadanie o Adamie i Ewie przyjmiemy jako mit, wówczas upadek w grzech jest czymś nieokreślonym, potop jest jedynie sumeryjskim mitem włączonym przez Babilończyków, a następnie przez Hebrajczyków do swojego zbioru opowiadań. Opisy stworzenia w Księdze Rodzaju są jedynie próbą przekazu ogólnej prawdy o Bogu Stworzycielu przybranej w mityczne opowiadania, z jakimi Hebrajczycy stykali się w niewoli. Natura biblijnego natchnienia jest traktowana nie jako dokładny i ścisły przekaz historycznej treści, ale jako przekaz jedynie ogólnych prawd i twierdzeń. Nic dziwnego, że księga ta ma olbrzymie znaczenie w spojrzeniu na całe Pismo Święte.
Rozdział ten przedstawia ogólne wiadomości o Księdze Rodzaju, prehistorii biblijnej, i historyczności Księgi. Następnie zostaną krótko omówione współczesne hipotezy dotyczących powstania prehistorii biblijnej oraz znaczenie, jakie mają dla interpretacji dwóch pierwszych rozdziałów tej biblijnej księgi.
A. Wprowadzenie do prehistorii biblijnej (Rdz 1-11)
Księga Rodzaju w Biblii hebrajskiej nosi nazwę Bereszit, od jej pierwszych słów „Na początku...”. [2] W księdze tej, a szczególnie w prehistorii, jest mowa o początkach różnych występujących w niej zjawisk – świata, grzechu, narodów i Izraela. Wydaje się, że o wiele lepiej oddaje treść księgi określenie Księga Początków. [3] Natomiast Talmud nazywa ją Księgą Stworzenia Świata. [4] W Septuagincie księga ta nosi nazwę Genesis, co trafnie zostało przetłumaczone na język polski jako „Księga Rodzaju”. Grecka nazwa księgi wiąże się ze słowem „geneza”, czyli „początek” i oznacza: „pochodzenie, źródło czy narodziny”. [5] Termin Genesiszostał zaczerpnięty z hebrajskiego rzeczownika toledot. Jest to ważny termin, dzieli on bowiem całą strukturę Księgi Rodzaju na dziesięć części, czyli „[…] na dziesięć historii rodowych. Omawiają one w różnych rozmiarach i różnym sposobem ważniejsze rody od Adama do Jakuba”. [6] Powstanie Księgi Rodzaju ma związek z różnymi teoriami dotyczącymi kształtowania się Pięcioksięgu, które zostaną omówione w następnym podrozdziale.
Cała Księga Rodzaju składa się z 50 rozdziałów i odznacza się „jednością planu i celu”. [7] Dzieli się wyraźnie na dwie części. Pierwsza część zawiera rozdziały od 1-11 zwane prehistorią, a druga część rozdziały od 12-50 i zawiera historię Patriarchów. W każdej części słowo toledotwystępuje po pięć razy. [8] Prehistoria biblijna obejmuje w Genesis okres od stworzenia świata do pojawienia się Abrahama. Poza dwoma opisami powstania świata i pojawienia się człowieka prehistoria biblijna opisuje i wyjaśnia wiele zjawisk, zwyczajów, instytucji, ukazuje zróżnicowanie etniczne, językowe i kulturowe. Przedstawia pojawienie się zła na świecie i jego skutki (Rdz 3,1-4,26), zawiera opis potopu (Rdz 6,9-9,17) i opisuje czasy po potopie (Rdz 11,1-9). Dwa opisy stworzenia świata (Rdz 1,1-2-2,4a; 2,4b-2,25) stanowią zatem integralną część prehistorii, którą można potraktować jako odrębną całość. Zdaniem Stanisława Wypycha „część pierwsza Księgi Początków (1-11) rożni się znacznie od drugiej, stanowi pewną całość i może być rozpatrywana oddzielnie”. [9] Przejściem do drugiej części, historycznej, jest genealogia Semitów (11,10-27), z których wywodzi się Abraham. Treścią rozdziałów 12-50 są dzieje rodu Abrahama, uważanego przez Izraelitów za przodka całego narodu. Na pierwszy plan wysuwają się tu, poza samym Abrahamem (12-25) i jego synem Izaakiem (26,1), zwłaszcza wnuk Abrahama, Jakub (27-35) i jeden z dwunastu jego synów, Józef (37-50). Ci ostatni jednak stanowią wyraźnie uzasadnienie przyjętego podziału Izraela na dwanaście pokoleń.
B) Przegląd hipotez dotyczących powstania dwóch opisów stworzenia
Teorie dotyczące powstania Pięcioksięgu, miały i mają olbrzymi wpływ na interpretację całej Księgi Rodzaju włącznie z całą prehistorią. To bowiem jak teolodzy podchodzą do opisów stworzenia z Księgi Rodzaju jest zdeterminowane przez teorie dotyczące powstania i autorstwa samej księgi. Potrzebne jest więc choćby krótkie spojrzenie na niektóre z ważniejszych hipotez dotyczących powstania tej biblijnej księgi.
(c.d.n.)
Za tydzień: Przegląd hipotez dotyczących powstania dwóch opisów stworzenia
[1] Hasło: „Księga Rodzaju”, w: Podręczna Encyklopedia Biblijna, Poznań 1959, s. 441.
[2] W Biblii Hebrajskiej księgi noszą nazwy od wzięte od pierwszych słów – „Bereszit”(Na początku), „Szemot”(Imiona), „Wajjiqra”(I nazwał), „Bemidbar”(Na pustyni), „Elle haddewarim”(Te są słowa).
[3] Zob. S. Wypych, Wprowadzenie w myśl i wezwanie ksiąg biblijnych, tom I – Pięcioksiąg, Warszawa 1987, ss. 46-47.
[4] Zob. Łyko, Wstęp do Pisma Świętego..., s. 182.
[5] Zob. I. Baron, „Kwestia potopu sumeryjskiego w świetle przekazu biblijnego”, Signa Temporis 2006, nr 10, s. 77.
[6] S. Łach, Księga Rodzaju, Poznań 1962, s. 133.
[8] W prehistorii toledotwystępuje w: 2,4a; 5,1; 6,9; 10,1; 11,10, a w pozostałej części w: 11,27; 25,12; 25,19; 36,1; 37,2.
[9] Wypych, Wprowadzenie..., s. 46.