TURIA TURIA
1414
BLOG

KARTKA z KALENDARZA PIEŚŃ o OJCZYŹNIE

TURIA TURIA Rozmaitości Obserwuj notkę 2

Przegladając stare zapomniane szpargały , znalazłem przypadkowo kartkę ze zrywanego kalendarza z datą 22 lipca1975 , a na odwrocie  wiersz Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, który zamieszczam w całosci, choć wiem że ostatnie dwie linijki mogą być dzisiaj kontrowersyjne. Nie ja jestem autorem i ingerować w tekst nie mam prawa.
Przy okazji nasunęla mi się refleksja natury patriotyczno-sentymentalnej.
Czy  poezja musi być  oceniana zawsze w kontekscie czasow w jakich powstala ?
A może być ona powinna ponadczasowa ?
Dlaczego w ostatnim dwudziestopięcioleniu , rzekomo demokratycznych stosunków społeczno-politycznych,tak malo jest  literatury patiotycznej napawającej optymizmem i pobudzającej  spoleczeństwo do twórczego niepokoju  i  wysiłku , w słuzbie Ojczyźnie ?
Gdzie leży tego przyczyna, że poza krytykowaniem , nie bardzo wiemy, chcemy i potrafimy, wspólnie
"zakasać rękawy" i zrobić  wiele pożytecznych rzeczy, jak przystalo na społeceństwo obywatelskie ?
Może ktoś zechce rozwiać moje rozterki i wątpliwości ? 
Miotam się ,  ze swoimi sprzecznymi odczuciami i mam coraz więcej wątpliwosci, nie tylko w tej kwestii.

 

PIEŚŃ   O   OJCZYŹNIE

 

Ty jestes, Ojczyzno, jak płomień wysoki,

jak dzień, co ludowi zabłysnął:

to morze szumiące, te górskie potoki,

to niebo  -  to tyś jest , Ojczyzno.


Tyś metal gorący, heroizm górniczy,

robota i taniec wesoły,

I wioski srebrzyste  od lamp elektrycznych,

i dzieci idące do szkoły.


To twoje na drogę padają promienie,

to twój głos słyszymy po nocy.

Kto idzie przez zycie z Ojczyzny imieniem,

w zwycięstwo ten idzie i w słońce.

 

Tyś mosty Wrocławia i wiosna w Szczecinie,

i srebrne warszawskie gołębie.

My ciebie, Ojczyzno, w swych pieśniach sławimy,

i w walce, i w pracy codziennej.


Nam dzień się jak okno szeroko otwiera,

nad Wisłą i Odrą, i Nysą.

Ojczyzno Szopena, Ojczyzno Waltera,

waleczna, ludowa  Ojczyzno.



KONSTANTY  ILDEFONS  GAŁCZYŃSKI

 

TURIA
O mnie TURIA

Bezpartyjny humanista z chorym sercem, ale zawsze wrażliwym na los innych! Nie znoszącym bufonady, zarozumialców,klakierów,kłamców i nieudaczników we władzach państwowych i samorządowych ! Domagam się szybkiej wymiany pokoleniowej rządzących na nasze dzieci i wnuki - dobrze wychowanych i wykształconych!

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości