londoncity londoncity
496
BLOG

Moje prognozy geopolityczne sprzed dwóch lat. Sprawdza się czarny scenariusz

londoncity londoncity Polityka Obserwuj notkę 25

Dwa lata temu w 2022 opublikowałem swoje prognozy polityczne na następnych pięć lat  :

https://www.salon24.pl/u/polaidrogi/1221752,geopolityczne-prognozy-na-5-lat-2022-2027


Przypominam , że pisałem to wtedy gdy większość Salonowców była przekonana o całkowitej przewadze Zachodu nad biedną Rosją. Twierdzono, że samo zablokowanie Swift-u spowoduje ekonomiczny upadek Rosji i że państwa NATO  dadzą takie uzbrojenie Ukrainie które zniszczy rosyjskiego okupanta.

Co się udało, a co nie udało przewidzieć ?

Przede wszystkim popełniłem błąd i nie doceniłem Ukraińców. Sądziłem, że  poddadzą się już w pierwszym roku wojny. Minęło ponad  dwa lata i Ukraina jakoś się trzyma. Owszem ponosi straty i jest praktycznie na kroplówce z Zachodu ale jednak walczy. To jest mój największy błąd w prognozach. Chociaż praktycznie ostatni rok to wojna pozycyjna z przewagą Rosji.

Co przewidziałem ?

Przewidziałem powolny upadek ekonomiczny Zachodu spowodowany m.innymi utrzymywaniem państwa- bankruta Ukrainy ( opisałem ją jako "walizkę bez rączki" która jest niewygodna i sprawia tylko kłopoty) i jednocześnie przestawienie się Rosji na gospodarkę wojenną i jej wzmocnienie ekonomiczne . Przewidziałem wstąpienie Szwecji i Finlandii do NATO . Przewidziałem falę niechęci do uciekinierów z Ukrainy w Polsce ( kiedy pisałem prognozy dominowała powszechna sympatia i bezgraniczna pomoc dla Ukraińców) . Przewidziałem też wzmocnienie militarne i współpracę bloku : Rosja , Chiny i Iran ( nie przewidziałem, że ważnym uczestnikiem tego bloku będzie też Korea Płn. ) . Przewidziałem  zagrożenie militarne dla państw bałtyckich ( dodałem jeszcze Arktykę , ale sądzę, że słusznie) .

Jakie prognozy z przed dwóch lat dotyczą jeszcze przyszłości ( czyli co jeszcze będzie nas czekało) ? 

Jeszcze w 2024 przewidziałem rozszerzenie się gorącego konfliktu Rosja-Zachód. Wojnę w Estonii , Łowie i Litwie. Na razie konflikt rzeczywiście narasta ( wypowiedzi Macrona i problem Mołdawia- Naddniestrze itd). Zobaczymy wkrótce czy ta prognoza się sprawdzi. 

- W dalszej kolejności : wystąpienie z NATO Turcji. Dalsze osłabienie ekonomiczne Zachodu , zmianę prezydenta W USA. Wojnę jądrową w Europie ( gdzieś w 2027) i przegraną Zachodu. Cała wschodnia Polska zniszczona i w rękach Rosji. USA izoluje się od europejskiego NATO. Dolar przestaje być atrakcyjną walutą do rozliczeń międzynarodowych.  

Za trzy lata ( jeśli będę jeszcze mógł) to  zrobię następne podsumowanie sprawdzenia prognoz. 


londoncity
O mnie londoncity

znany

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka