Jaworzyna Śląska to niewielka miejscowość położona nieopodal Świdnicy, przy drodze wojewódzkiej nr 382: Strzegom - Świdnica. W 1853 roku zbudowano tutaj linię kolejową z Wałbrzycha przez Jaworzynę do Legnicy. A w 1863 roku linię taką zbudowano z Nysy, przez Świdnicę do Legnicy. Jaworzyna stała się jednym z większych węzłów kolejowych na Dolnym Śląsku. Obecnie też kojarzona jest z kolejnictwem dzięki prywatnemu muzeum, które rozpoczęło swoją działalność 1 sierpnia 2004 roku na terenie historycznej lokomotywowni.
Tabor kolejowy
W muzeum można zobaczyć zabytkowy tabor kolejowy normalnotorowy z lat 1890 - 1970. Na kolekcję składa się ponad 50 lokomotyw (produkcji polskiej, niemieckiej, austriackiej, angielskiej oraz amerykańskiej), około 50 wagonów, żuraw kolejowy czy pług odśnieżający. Muzeum to także zbiory urządzeń, przyborów i dokumentów kolejowych oraz kolekcja elementów do budowy torów kolejowych.
W dwóch historycznych pociągach jest ekspozycja poświęcona roli kolei w przesiedleniach po II wojnie światowej.
Ze zlikwidowanego Zespołu Szkół Kolejowych muzeum przejęło zasoby ikonograficzne, biblioteczne oraz wiele eksponatów związanych z kolejnictwem i jego otoczeniem z zakresu łączności i zabezpieczenia ruchu kolejowego. Atrakcją jest makieta kolejowa HO sterowana automatycznymi urządzeniami zabezpieczenia ruchu kolejowego (ulubiona zabawa dużych chłopców, i nie tylko).
Rekonstrukcję lokomotyw i wagonów wykonują pracownicy muzeum (jest tutaj własny warsztat naprawczy).
Harley-Davidson i ...
Ponadto w muzeum znajduje się największy w Polsce zbiór zabytkowych motocykli Harley-Davidson. Modele z lat 1924-1978 są pieczołowicie odrestaurowane i sprawne technicznie. Uzupełnieniem tej kolekcji są motocykle rodzimej produkcji, w tym legendarny Sokół 1000 - wg zapewnień oprowadzającego wart podobno ponad 1,2 mln zł.
Są też maszyny i urządzenia przemysłowe, w tym: komputer Odra z 1974r., stacjonarne maszyny parowe, maszyny poligraficzne, maszyny rolnicze, ciągnik gąsienicowy dla rolnictwa firmy Famo. W sierpniu 2007 roku dział historii komunikacji powiększył się o wystawę starych odbiorników radiowych, central telefonicznych i dalekopisu. W muzeum jest też ekspozycja zabawkarstwa samochodowego, która cieszy się zainteresowaniem głównie osób dorosłych (tatusiów i dziadków). - Dzieci i młodzież te stare zabawki w ogóle nie interesują - podsumował tę część zbiorów oprowadzający mnie młody człowiek.
Po zwiedzaniu muzeum można udać się na posiłek do leżącej nieopodal, nad brzegiem zbiornika wodnego Żwirownia, restauracji – opis tutaj: Restauracja Magnolia Rast