Olgierd Jedlina Olgierd Jedlina
205
BLOG

ZBS: Flirt budżetowy

Olgierd Jedlina Olgierd Jedlina Gospodarka Obserwuj notkę 0

Jak księgowymi zabiegami z elektrycznymi zespołami trakcyjnymi Flirt obniżono wskaźnik zadłużenia województwa mazowieckiego.

 

Dziesięć elektrycznych zespołów trakcyjnych Flirt obsługujących połączenia Kolei Mazowieckich w relacji Warszawa – Siedlce zmieniło właściciela. Samorząd województwa mazowieckiego – do którego Flirty należały od momentu ich dostawy przez koncern Stadler w 2008 r. – sprzedał składy spółce Koleje Mazowieckie.

Transakcja odbyła się bez przetargu – samorząd tłumaczył to „wystąpieniem pilnej konieczności spowodowanej wydarzeniami, których instytucja zamawiająca nie mogła przewidzieć”. Umowa sprzedaży taboru została podpisana pod koniec 2010 r., ale pieniądze od Kolei Mazowieckich zasiliły budżet województwa na 2011 r.

Pytanie, jaki był sens sprzedaży majątku samorządu województwa spółce, w której 100-procentowy pakiet udziałów należy do samorządu województwa? Zwłaszcza, że tabor – mimo całej transakcji – obsługuje wciąż te same połączenia.

Transakcja miała na celu wzmocnienie spółki, która w ten sposób stała się właścicielem taboru, a nie dzierżawcą – tłumaczyła portalowi „Rynek Kolejowy” Marta Milewska, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego.

Jako że mamy do czynienia z typowym zabiegiem księgowym, wiele wskazuje na to, że priorytetem całej transakcji wcale nie było wzmocnienie spółki, lecz wzmocnienie finansów samorządu województwa mazowieckiego, które wymagają pilnych działań na rzecz ograniczenia wskaźnika zadłużenia względem poziomu dochodów.

Regionalna Izba Obrachunkowa w Warszawie w uchwale z 29 września 2011 r. ostrzegła bowiem mazowiecki samorząd, że na koniec roku może przekroczyć dopuszczalny wskaźnik zadłużenia (dług nie może przekroczyć poziomu 60% dochodów): „Gdyby przyjąć założenie, że stopień wykonania planu dochodów w drugim półroczu 2011 r. będzie przebiegał według wskaźnika wykonania planu dochodów w pierwszym półroczu 2011 r., to wykonane dochody budżetowe 2011 r. mogą wynieść ok. 2,2 mld zł. A wówczas prognozowany na koniec 2011 r. dług województwa – 1,49 mld zł w relacji do takiego wykonania dochodów stanowiłby około 68%. Oznacza to, że przekroczyłby limit” – czytamy w uchwale RIO.

Tymczasem sprzedaż Flirtów zasiliła dochody województwa o 90 mln 290 tys. zł. Wartość tej transakcji stanowi 12% dochodów majątkowych samorządu oraz 3% dochodów ogólnych, jest więc zauważalnym zasileniem wojewódzkiej kasy. Gdyby nie transakcja sprzedaży samorządowych Flirtów Kolejom Mazowieckim, prognozowany wskaźnik zadłużenia województwa wynosiłby 71%.

 

Karol Trammer,"Z biegiem szyn", 6(56)/2011


 

Wnajnownszym numerze również o: zapaści w kolejowym ruchu transgranicznym, kolejowej mocy i niemocy PSL-u oraz nienagłaśnianych kwestiach związanych z szybką koleją.

»... Jednym z Polokoktowców jest Olgierd Jedlina, redaktor pisma "Pasikonik", żyjący spokojnie w swoim poukładanym świecie z narzeczoną Ewą. Jego spokój burzy schwytanie jego przyjaciela Adasia przez agentów Kilkujadka. Adasiowi udało się samodzielnie stworzyć formułę Kingsajzu, co może przynieść Polokoktowcom trwałe bezpieczeństwo, jednak dla Adasia staje się przyczyną zguby...« (http://www.zgapa.pl/zgapedia/Kingsajz.html)

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka