Piotr Frączak Piotr Frączak
198
BLOG

Organizacje a zdrowie (1)

Piotr Frączak Piotr Frączak Zdrowie Obserwuj temat Obserwuj notkę 0

Organizacje pozarządowe w systemie koordynacji interwencji z Funduszy Europejskich w sektorze zdrowia (1)

Minister zdrowia prof. Zembala – na pierwszym posiedzeniu Komitetu Sterującego (KS)  – podkreślił, że w perspektywie finansowej na lata 2014-2020 Polska uzyskała ok. 12 mld zł na realizację inwestycji w obszarze ochrony zdrowia. To blisko trzykrotnie więcej niż w latach 2007-2013”. Oznacza to spore środki? Kto będzie odpowiadał za ich wydanie? Oczywiście rząd, to nie ulega watpliwości. Ale czy – gdyby (oczywiście tylko hipotetycznie) środki te zostały źle wykorzystane – będziemy mogli powiedzieć, że nic nie mogliśmy na to poradzić? Nie, jeśli nie spróbujemy wykorzystać narzędzi, które mamy, aby monitorować (a czasem nawet więcej) działania rządu (i regionalnych samorządów jako Instytucji Zarządzających).

Warto więc zajrzeć do dokumentu „Krajowe ramy strategiczne. Policy paper dla ochrony zdrowia na lata 2014-2020”  .

W kwestii operacyjnej (technicznej) głównym podmiotem będzie Komitet Sterujący (KS), którego rola polega na „koordynacji interwencji” (wiele różnych działań) i „monitoringu realizacji działań”. Jednak najwazniejszy jest udział KS w procesie wyboru projektów. W dokumecie schemat jest prosty. KS rekomenduje kryteria wyboru projektów (na pierwszym posiedzeniu takie kryteria zostały zaproponowane i przyjęte, ale – patrz poniżej – nie są one jakość szczególnie dopracowane (rzekłbym - tymczasowe, bo na ich podstawie nic koordynować sie nie da). Kryteria te są przyjęte przez Komitety Monitorujące (KM) poszczególnych programów (POIŚ, POWER, poszczególne RPO) i na tej podstawie Instytucja Zarządzająca (lub Pośrednicząca) IZ/IP zgłasza propozycje interwencji do planu działań, które są przedmiotem obrad KS. Następnie wpisuje się kryteria wyboru do planu działań i na tej podstawie dokonuje się ostatecznych wyborów. Niby wszystko jasne, ale jak to będzie wygladało, "wyjdzie w praniu”.

Tu warto dodać, że KS – choć formalnie jest podkomitetem Komitetu ds. Umowy Partnerstwa, (KUP) ma z nim dość luźny zwiazek. Nawet jeśli chodzi o organizacje, to Rada Działalności Pożytku Publicznego (ta, która wydelegowała przedstawicieli organizacji do KUP) będzie prowadziła wybór trzech członków KS (na razie zastepuje ich dwóch pozarządowych członków KUP i jedna osoba wskazana przez Ministerstwo). Jedyne, co udało sie wywalczyć w regulaminie KUP, to konieczność przedstawiania na posiedzeniach KUP sprawozdania z działania KS.

Tak więc w dużej mierze kwestie dotyczące interwencji w obszarze zdrowia (jeśli mówimy o organizacjach pozarządowych) mogą być kontrolowane na poziomie poszczególnych KM i na poziomie KS. Czy oznacza to, że możliwa jest tu współpraca? Zobaczymy. Formalnie, o ile mi wiadomo, tylko w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój mamy w składzie KM przedstawiciela organizacji pozarządowej działającej w obszarze ochrony zdrowia (Pan Arkadiusz Gawrych jakoczłonek komitetu orazPani Anna Łapińska jako zastępca członka komitetu).

Oczywiście współpraca przedstawicieli organizacji pozarządowych działających w tym obszarze nie zamyka się jedynie do relacji członkowie KUP, członkowie KS i członkowie KM, ale to są podstawowe elementy układanki. O innych kiedy indziej.


Chciałem załączyć uchwałę KS (na razie nie widać jej na stronie Ministerstwa Zdrowia), bo być może organizacjom w regionach by się przydała, ale z powodów technicznych (tabelka) nie chce się dobrze wkleić. Gdyby ktoś potrzebował, to służę...
 

Załącznik do uchwałyNr 4/2015 Komitetu Sterującego do spraw koordynacji interwencji EFSI w sektorze zdrowia z dnia 20 lipca 2015 r. w sprawie kryteriów wyboru projektów rekomendowanych przez Komitet Sterujący do spraw koordynacji interwencji EFSI w sektorze zdrowia

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości