Infidel. Infidel.
53
BLOG

Kuchnia fotografa - Część I

Infidel. Infidel. Kultura Obserwuj notkę 46

Kuchnia fotografa.

Potrawa:        zdjęcie.

Składniki:       aparat cyfrowy, karta pamięci, naładowana bateria, dłonie i palce do ugniatania przycisków, gustownie ubrana modelka.

Minęły już czasy, kiedy z niecierpliwością i przyspieszonym biciem serca odbieraliśmy kliszę i odbitki z zakładu fotograficznego, by w kilkanaście sekund przejrzeć wszystkie zdjęcia. Gościło nam wtedy zadowolonie na twarzy, lub zmartwienie.

Fotografia cyfrowa, niczym USG kobiety przy nadziei, pozbawiła nas dreszczyku emocji, co z tego będzie. Możemy od razu sprawdzić jak wyszło zrobione przed chwilą zdjęcie i jest to niewątpliwa zaleta fotografii cyfrowej. Drugą zaletą jest możliwość nauczenia się podstaw fotografowania w ciągu paru dni, jeśli nie paru godzin. Potrzebujemy do tego aparatu, ale nie takiego jak na zdjęciu poniżej:

 

 

Jaki aparat wybrać? Odpowiedź jest bardzo prosta, i jeśli nie ma to być aparat do damskiej torebki, bo wtedy wystarczy model w telefonie komórkowym, ale przydatny aparat na wycieczki i wyjazdy, nie wystarczy nawet najprostszy kompakt, którego autofocus zostaje oszukany zbyt często, by mówić, że oprócz udanej wycieczki, udały się też zdjęcia. Najlepszym aparatem dla osoby, która pragnie nauczyć się fotografować, nie będzie lustrzanka, ale zaawansowany kompakt, który charakteryzuje się następującymi parametrami:-           oprócz trybu automatycznego i programów tematycznych, tryby A, S, M, czyli Aperture priority, Speed priority, i Manual (niektóre firmy oznaczają te tryby Av, Tv, M odpowiednio) – ta cecha odróżnia prosty kompakt od zaawansowanego;-           Zapis plików w formacie RAW lub NEF, oraz jpg - zapis w formacie RAW lub NEF odróżnia prosty kompakt od zaawansowanego;-          Odpowiednik ISO od min. 100 do 800, najlepiej od 50-64 do 800;-          Obiektyw o jasności 2.8-4 (max 4.5);-          Zoom optyczny (nie cyfrowy, bo zoom cyfrowy to nie jest w ogóle zoom) o zmiennej ogniskowej (focal length - „f”) od ok. 28 mm do ok. 80-135 mm (odpowiednik dla aparatów 35mm).-          Obracany ekran LCD;-          Live view, do wyboru albo na ekranie LCD, albo w wizjerze.-          Tryb makro od kilku centymetrów. 1.         Przesłona (Aperture) – tak samo często używa się słowa „przysłona”.Jest to mechanizm, który przypomina działanie oka, czyli źrenica może się powiększać lub zmniejszać, zmieniając ilość wpuszczanego światła. Przesłonę podajemy w liczbach od 2.8 do 18 (lub więcej), przy czym im mniejsza liczba, tym większy otwór2.            Czas naświetlania (shutter speed).Przesłona w aparacie jest otwarta przez pewnien, zwykle krótki, czas, w trakcie którego dochodzi do naświetlenia elementu światłoczułego, odwzorującego to, co widzi obiektyw. Rejestracja może odbywać się, jak w przeszłości na kliszy światłoczułej, lub na matrycy CCD, CMOS, lub innej. Migawka (shutter) otwiera i zamyka dopływ światła poprzez przesłonę do elementu światłoczułego. Migawkę uruchamiamy naciskając przycisk spustu migawki (shutter release button).Czas otwarcia migawki podajemy w sekundach, przy czym w lepszych modelach ten czas wynosi od 1/8000 s do 30 s, plus czas B (bulb time), czyli tyle, ile trzymamy wciśnięty przycisk spustu migawki.3.            Głębia ostrości (depth of field)Głębia ostrości wynika z wielkości otworu przesłony. Im większy otwór, czyli mniejsza liczba, tym płytsza głębia ostrości. Głębia ostrości decyduje, co jest ostre na zdjęciu, a co jest nieostre (rozmyte) Jeśli chcemy, aby ostry był motyw główny, jak np. fotografowana osoba na rozmytym tle, wówczas należy ustawić jak najniższą liczbę przesłony, by tło było rozmyte. Jeśli natomiast chcemy, aby cały kadr znajdował się w jednej głębi ostrości, czyli były tak samo ostre detale motywu głównego i tła, należy ustawić możliwie dużą liczbę przesłony.Istnieje współzależność pomiędzy przesłoną a czasem naświetlania. Im mniejsza przesłona liczbowo musimy ustawić odpowiednio króciutki czas naświetlania, aby zdjęcie nie było prześwietlone (overexposed), lecz prawidłowo naświetlone. Im większa liczbowo przesłona, a tym samym mniejszy otwór, przez który wpada mniej światła, koniecznie należy nastawić odpowiednio długi czas naświetlania, aby zdjęcie nie było niedoświetlone (underexposed), lecz prawidłowo naświetlone,Istnieje granica, której nie można przekroczyć przy przesłonie dużej liczbowo. Skoro wymaga ona dłuższego czasu naświetlania, można łatwo „poruszyć” zdjęcie, jeśli czas naświetlania jest dłuższy, niż ok. 1/30 s, szczególnie jeśli mamy manierę fotografowania, trzymając aparat jedną ręka. Z tego powodu najlepszy jest aparat z live view w wizjerze (lub lustrzanka), ponieważ w takim przypadku są trzy punkty oparcia – dwa w dłoniach i trzeci okularem wizjera, co gwarantuje stabilność aparatu podczas naświetlania, lub musimy zamocować aparat na statywie.  Część II wkrótce, o ile Część I okaże się interesująca.

 

Dopisek: nie jestem fotografem, ale żyję z aparatem i nie ważne, co sobie czytelnik teraz skojarzy. 

 

 

Dobra strona, jeśli chcemy porównać i wybrać aparat:

http://www.imaging-resource.com/

 

Infidel.
O mnie Infidel.

W internecie nikogo nie szukam i nie szukałem. Sam chciałbym się dowiedzieć co tu robię.   tu możesz do mnie napisać<>mailto:infidel.sa@gmail.com  

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura