Robert.Kujawski Robert.Kujawski
2000
BLOG

Załoga podawała wysokość barometryczną – do końca cz.2

Robert.Kujawski Robert.Kujawski Polityka Obserwuj notkę 23

 W poprzednim poście (http://r.kujawski.salon24.pl/330560,zaloga-podawala-wysokosc-barometryczna-do-konca-cz-1) analizowałem raport Millera pod kątem niezgodności tezy postawionej przez komisji Millera (nawigator i załoga TU-154M, w końcowej fazie lotu korzystała z radiowysokościomierza zamiast z wysokościomierza barometrycznego) z treścią raportu.

 Teraz przyszedł czas na porównanie „Raportu Millera” i „Raportu MAK” (wraz ze stenogramem) i wskazanie jakie zapisy w tych dokumentach uprawdopodabniają tezę, że nawigator TU-154M prawidłowo odczytywał wysokość, na której leciał samolot z wysokościomierza barometrycznego.
 
Komisja Millera pomimo zapewnień samego ministra Jerzego Millera nie dołączyła do raportu załącznika ze stenogramem rozmów z kabiny pilotów TU-154M. W raporcie mamy podane tylko niektóre wypowiedzi opatrzone godziną (dziwnym trafem komisja Millera nie podała kiedy dokładnie padają komendy nawigatora po przekroczeniu wysokości 100 metrów).
 
 
Komisja Millera ustaliła, że „o godz. 6:36:48,5 w kabinie załogi pojawił się Dowódca Sił Powietrznych, najprawdopodobniej po rozmowie z Dyrektorem Protokółu” (strona 212 z 328), który:
 - „o 6:40:26,5 Dowódca Sił Powietrznych powiedział: „Dwieście pięćdziesiąt metrów” (strona 214 z 328),
- „O godz. 6:40:44,5 (98 m nad poziomem lotniska, 113 m wg RW, w odległości 2291 m od progu DS 26) Dowódca Sił Powietrznych powiedział: „100 metrów”. (Strona 215 z 328),
- „O godz. 6:40:50,5 Dowódca Sił Powietrznych powiedział: „Nic nie widać”. (Strona 215 z 328).
 
W stenogramach MAK z nagrań z kabiny pilotów wypowiedzi gen. Błasika ( „Dwieście pięćdziesiąt metrów” i „100 metrów”) określone są jako wypowiedzi osoby anonimowej (A). Z wysokim prawdopodobieństwem można przyjąć, że od godz. 10:36:48,5 wypowiedzi określone w stenogramie przez MAK jako anonimowe wypowiedział gen. Błasik.
 
Warto pamiętać, że MAK dziwnym trafem nie odczytał około 20 sek. rozmów w kabinie pilotów akurat w momencie pojawienia się w niej gen. Błasika (szerzej http://r.kujawski.salon24.pl/331036,o-czym-rozmawial-gen-blasik-z-pilotami-tu-154).
 
Poniżej tabela, w której umieściłem wypowiedzi ze stenogramów MAK oraz odpowiadające im wypowiedzi z „Raportu Millera”. W tabeli wpisałem gdzie w mojej ocenie prawdopodobnie padły wypowiedzi gen. Błasika dotyczące wysokości lotu. Analizując tabelę proszę zwrócić uwagę, że MAK podaje początek i koniec wypowiedzi a Raport Millera podaje tylko jedną godzinę, która może być początkiem, środkiem lub końcem wypowiedzi (w zależności jak komisji Millera pasuje ).  W tabeli ująłem także wypowiedzi nawigatora dotyczące wysokości lotu poniżej 100 metrów, po których ani śladu w „Raporcie Millera” (za wyjątkiem załącznika do raportu), oraz inne ważne fragmenty.
 

 

Wypowiedzi w stenogramie MAK
Wypowiedzi w Raporcie Millera ( kursywa – wnioski autora)
Początek
koniec
Treść
Osoba
Godzina
Osoba
Os.wg.autora
10:39:57,1
10:39:59,3
400 metrów
Anonim
6:40:00,5
Nawigator
 
10:40:02,6
10:40:15,6
Niezr.
Anonim
Brak
Brak
Gen. Błasik,
10:40:18,6
10:40:20,1
Niezr.
Anonim
Brak
Brak
Gen. Błasik
10:40:19,6
10:40:21,1
300
Nawigator
Brak
Brak
Nawigator
10:40:22,8
10:40:25,6
250 metrów
Anonim
6:40:26,5
Gen. Błasik
 
10:40:24,6
10:40:26,7
250
Nawigator
6:40:28
Nawigator
 
10:40:32,4
10:40:33,5
TERRAIN AHEAD
TAWS
6:40:34,5
TAWS
Gen. Błasik
10:40:32,9
10:40:33,6
200
Nawigator
6:40:36
Nawigator
 
10:40:37,1
10:40:38,1
150
Nawigator
6:40:40
Nawigator
 
10:40:41,3
10:40:42,6
100 metrów
Anonim
6:40:44,5
Gen. Błasik
 
10:40:42,6
10:40:42,7
100
Nawigator
6:40:45,5
Nawigator
 
10:40:46,6
10:40:49,2
TERRAIN AHEAD
TAWS
6:40:50,5
Gen. Błasik „Nic nie widać”
 
10:40:48,7
10:40:49,4
100
Nawigator
6:40:51,5
Nawigator
 
10:40:49,2
10:40:49,6
W normie
II pilot
6:40:52,
I pilot – odchodzimy…
 
10:40:49,6
10:40:50,1
90
Nawigator
Brak
Brak
 
10:40:50,0
10:40:51,3
80
Nawigator
Brak
Brak
 
10:40:50,5
10:40:51,2
Odchodzimy
II pilot
6:40:53
II pilot
 
10:40:51,5
10:40:58,0
Sygnał F=400
RW – wysokość niebezpieczna
6:40:54
RW – wysokość niebezpieczna
 
10:40:51,8
10:40:52,4
60
Nawigator
Brak
Brak
 
10:40:52,3
10:40:53,1
50
Nawigator
Brak
Brak
 
10:40:52,4
10:40:53,4
Horyzont 101
Wieża
6:40:55
KSL
 
10:40:53
10:40:53,6
40
Nawigator
Brak
Brak
 
10:40:54,5
10:40:55,2
30
Nawigator
Brak
Brak
 
10:40:54,7
10:40:56,4
K.W.horyzont
Wieża
6:40:57,5
KSL
 
10:40:55,2
10:40:56
20
Nawigator
Brak
Brak
 
10:40:56
10:40:58,1
Sygnał F-800
Bliższa prowadząca
6:40:58,5
Bliższa prowadząca
 
10:40:59,3
10:41:04,6
Odgłos zderzenia z drzewami
6:41:02,8
samolot zderzył się lewym skrzydłem z brzozą
10:41:00,3
10:41:01,4
Kurwa mać
II pilot
Brak
Brak
 
10:41:02,0
10:41:03,4
Odejście na drugi krąg
Wieża
6:41:05
KL
 
10:41:02,7
10:41:04,6
Kurwaaaa
Anonim
Brak
Brak
 
10:41:05,4
KONIEC ZAPISU
6:41:07,5
nastąpiło zderzenie samolotu z ziemią
 
W dalszej części notki będę używał dwóch skrótów dla oznaczenia pochodzenia wartości czasu:
- skrót KM – czas w raporcie komisji Millera,
- skrót MAK – czas w stenogramie MAK.
 
Gen. Błasik wszedł do kabiny pilotów o godz. 6:36:48,5 (KM).
O godz. 6:40:00,5 (KM), (10:39:57,1 - 10:39:59,3 MAK) - nawigator odczytuje wysokość lotu z samolotu  z wysokościomierza barometrycznego – 400, w tym momencie gen. Błasik przebywa w kabinie pilotów już od około 3 minut 12 sekund. Prawdopodobne jest, że w tym czasie gen. Błasik ustalił z załogą samolotu a zwłaszcza z pierwszym pilotem jaka będzie rola gen. Błasika w kabinie pilotów. Warto zwrócić uwagę, że w stenogramach MAK, po wypowiedzi nawigatora jest 13 sekundowa nieodczytana wypowiedź, którą mógł wypowiedzieć gen. Błasik. W tej wypowiedzi gen. Błasik mógł także potwierdzić wysokość 400 metrów (10:40:02,6 - 10:40:15,6 MAK).
W stenogramie MAK o godz. 10:40:19,6-10:40:21,1 (MAK) pada „300” wypowiadane przez nawigator, w „Raporcie Millera” nie ma tych danych. 1 sekundę wcześniej wg. stenogramu MAK pada krótka, niezrozumiała wypowiedź anonimowej osoby (10:40:18,6 - 10:40:20,1 MAK), o której „Raport Millera” też milczy.  Z prawdopodobieństwem graniczącym z pewnością sądzę,  że anonimową osobą był gen. Błasik, a nieodczytana wypowiedź to „300 metrów”. Świadczy o tym korelacja czasowa wypowiedzi oraz ustalenia Komisji Millera, że osobą anonimową był gen. Błasik.
O godz. 6:40:36 KM (10:40:32,9 - 10:40:33,6 MAK) pada „200” wypowiadane przez nawigatora. Według komisji Millera 1,5 sekundy wcześniej o 6:40:34,5 KM (10:40:32,4 - 10:40:33,5 MAK). Według nastąpiła aktywacja ostrzeżeń systemu TAWS  W mojej ocenie aktywacja ostrzeżeń systemu TAWS „przykryła” wypowiedź gen. Błasika „ 200 metrów”. Tą teza uprawdopodabniają - korelacja czasowa pomiędzy wypowiedzą nawigatora a aktywacją ostrzeżeń systemu TAWS w stenogramie MAK, które są praktycznie na siebie nałożone oraz przesunięcie czasowe padania wypowiedzi nawigatora i aktywacji ostrzeżeń systemu TAWS pomiędzy „Raportem Millera” a stenogramem MAK ( przesunięcie wypowiedzi nawigatora  wynosi 3,1 sek. -  2,4 sek., przesunięcie aktywacji ostrzeżeń systemu TAWS 2,1 sek. – 1,0 sek.).
 
O godz. 6:40:51,5 KM (10:40:48,7 - 10:40:49,4 MAK) pada „100”wypowiadane przez nawigatora. Według komisji Millera 1 sekundy wcześniej o godz.  6:40:50,5 KM gen. Błasik wypowiedział słowa „Nic nie widać”. W stenogramie MAK w tym czasie (10:40:46,6 - 10:40:49,2 MAK) nastąpiła trwająca 2,6 sekundy aktywacja ostrzeżeń systemu TAWS (w „Raporcie Millera” nie ma wzmianki o aktywacji ostrzeżeń systemu TAWS). W mojej ocenie gen. Błasik w tym czasie powiedział „100 (metrów),nic nie widać”. W mojej ocenia za taką tezą przemawiają:  aktywacja ostrzeżeń systemu TAWS w stenogramie MAK, która „przykrywa” wypowiedź gen. Błasika a której brak w „Raporcie Millera, przesunięcie czasowe padania wypowiedzi nawigatora i ( przesunięcie wypowiedzi nawigatora  wynosi 2,8 sek. -  2,1 sek.,) oraz korelacja czasowa wypowiedzi gen. Błasik i aktywacji ostrzeżeń systemu TAWS (różnica pomiędzy czasem padania wypowiedzi gen. Błasika z „Raportu Mak” a aktywacją ostrzeżeń systemu TAWS ze stenogramu MAK wynosi: 3,9 sek. – 1,3 sek.).
 
W mojej ocenie na podstawie po zestawieniu danych ze stenogramu MAK oraz „Raportu Millera” jest wysoce prawdopodobne, że załoga TU-154M korzystała prawidłowo z wysokościomierza barometrycznego współpracując w tym zakresie z gen. Błasikiem, który dodatkowo kontrolował wysokość, na której leciał samolot.

 

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka