Ronin. Ronin.
439
BLOG

Urodzony 4 Lipca ...

Ronin. Ronin. Podróże Obserwuj temat Obserwuj notkę 14

 

Żonie Marynarza ... Waderze dedykuję.
 
 
"Urodzony 4 Lipca" ...
A dokładnie 04 lipca 1982 roku …
Urodzony z potrzeby serca i tęsknoty za morzem …
O kim mowa ?
O nim …
Trzymasztowa fregata zbudowana została w Stoczni Gdańskiej. Uroczyste podniesienie bandery odbyło się 4 lipca 1982r. Matką chrzestną została żona wielce zasłużonego komendanta „Daru Pomorza" kpt. ż.w. Kazimierza Jurkiewicza - Helena Jurkiewicz. 22 lipca 1983r. wypłynął na zlot żaglowców szkolnych z okazji 400 lecia zamku w Osace. Pod dowództwem kpt. ż.w. Tadeusza Olechnowicza. „Dar Młodzieży" zabrał na pokład 119 studentów Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni, którzy spędzili na morzu pełny semestr nauki. Zmienne warunki wietrzne mocno utrudniały statkowi manewrowanie pod żaglami. Na ostatnim odcinku udało się jednak postawić wszystkie żagle i fregata majestatycznie wpłynęła do wewnętrznego portu w Osace, witana owacyjnie przez zgromadzone tłumy na nabrzeżu. Przez 12 dni pobytu w Osace przewinęło się przez pokład ponad 200 000 gości. Podróż trwała 217 dni, żaglowiec przebył 28 065 mil morskich i odwiedził 13 portów.
 
 
Kolejnym wielkim rejsem był udział w Operacji Żagiel '84. „Dar Młodzieży" wypłynął 31 marca 1984r., zabierając na pokład studentów z Wyższej Szkoły Morskiej w Szczecinie. Oficjalny start nastapił 18 kwietnia z Brestu. Pierwszy etap rozegrano na Bermudach, drugi wzdłuż wybrzeży Ameryki Płn. do portu Halifax. Na tym etapie „Dar Młodzieży" zwyciężył z takimi konkurentami jak amerykański „Eagle" i boliwijski „Simon Boliwar". Był to duży sukces statku i jego załogi pod dowództwem kpt. ż.w. Tadeusza Olechnowicza. Wspólna żegluga wszystkich żaglowców prowadziła do portu Gaspe u ujścia rzeki Św. Wawrzyńca, a następnie do Quebeck, które było głównym gospodarzem Operacji Żagiel '84 w „450. rocznicę” odkrycia drogi rzeką Św. Wawrzyńca przez francuskiego żeglarza Jaquuesa Cartiera.
10 lipca 1986r. „Dar Młodzieży" pod dowództwem kpt.ż.w. Leszka Wiktorowicza wyruszył z Gdyni na kolejne regaty: Operacja Żagiel '86 do Newcastle. Przez 4 dni postoju w porcie przez pokład „Daru Młodzieży" przewinęło się mnóstwo zwiedzających, a statek został uznany za najpiękniejszy żaglowiec Operation Sail '86. Podczas wyścigu nie sprzyjały naszemu żaglowcu wiatry, nie pomogła mordercza praca studentów i załogi, pierwszy na mecie zjawił się „Kruzensztern". W 1987r. „Dar Młodzieży" odbył swą najdłuższą podróż do Australii, przepływając 32 352 mil morskich w ciągu 274 dni i dokonując najdłuższego nieprzerwanego przelotu pod żaglami, wynoszącego 1241 mil morskich za co otrzymał nagrodę tzw. „Boston Tea Pot". W latach 1987 - 1988 „Dar Młodzieży" odbywał krótkie rejsy szkoleniowe po Bałtyku z członkami Ligi Morskiej i innych organizacji młodzieżowych związanych z morzem. 1992 udział w regatach „Columbus '95" organizowanych z okazji 500-lecia Ameryki. Fregata zajęła III miejsce w klasie A.
Do końca 2006 r. „Dar Młodzieży" odbył 125 podróży szkoleniowych, odwiedzając 357 portów Europy, Azji, Australii i obu Ameryk, przepłynął ponad 388 000 mil morskich. Przeszkolił 12 024 studentów morskich uczelni z Gdyni i Szczecina oraz średnich szkół morskich. W pierwszej połowie 1997r. (28.12.96 - 20.08.97) „Dar Młodzieży" odbył kolejną wielką wyprawę. Celem podróży był udział w regatach „Osaka Sail '97" i w uroczystościach 100-lecia portu Osaka. W regatach w pokonanym polu pozostawił wiele sławnych żaglowców i zajął I miejsce w klasie A.
W 2007 r. żaglowiec wziął udział w regatach Word Cup Pokal na trasie z Travemünde to Warnemünde, Tall Ships' Races na trasie Aarhus - Kotka- Stockholm - Szczecin, Sail de Ruyter startując z holenderskiego Vlissingen i Cuxhaven Sail. Na jego pokładzie gościli przedstawiciele młodzieży w ramach szczytu J8, spotkania zorganizowanego przy udziale organizacji UNICEF. Zrealizowane zostały, przy współpracy z IMO, praktyki marynarskie dla 50 studentów afrykańskich akademii morskich. W 2008 r., po raz pierwszy w historii żaglowca, przeprowadzone zostały, trwające trzy tygodnie, praktyki 150 uczniów z belgijskiej szkoły morskiej Hogere Zeevaartschool. Przedsięwzięcie odniosło sukces i zaowocowało współpracą w kolejnym roku. W czerwcu żaglowiec uczestniczył w obchodach Dni Morza w Szczecinie, na jego pokładzie spotkali się przedstawiciele władz miasta i zaproszeni przez nich goście z różnych branż przemysłu morskiego. Podczas pierwszego etapu regat Tall Ships' Races "Dar Młodzieży" zajął III miejsce. Pamiętnymi wydarzeniami stały się regaty L'Armada Rouen, Hanse Sail Rostock i Lütte Sail Bremerhaven 2008.
Niebawem skończy 30 lat … Piękny wiek dla Fregaty :)
Będzie się działo …
Nocny pokaz stawianiażagli, msza święta odprawiona na gdyńskim nabrzeżu i zwiedzanie statku zaplanowano w ramach obchodów 30-lecia "Daru Młodzieży" - należącej do Akademii Morskiej w Gdyni trzymasztowej fregaty służącej głównie jako statek szkoleniowy.

Uroczystości odbędą się w sobotę na Nabrzeżu Pomorskim w Gdyni, gdzie na co dzień cumuje żaglowiec.
O godz. 8.00 na fregacie zostanie podniesiona bandera.
- Będzie to rzadko używana 30-letnia flaga wykonana na wzór bandery "Daru Pomorza" - poprzednika "Daru Młodzieży" - poinformowała PAP Anna Tocha z Akademii Morskiej, dodając, że flaga zostanie potem opuszczona o zachodzie słońca - punktualnie o godz. 21.02.

Na godz. 10.00 zaplanowano mszę św., którą celebrować będzie abp senior archidiecezji gdańskiej Tadeusz Gocłowski. Po oficjalnej części, w ramach której zostaną m.in. wręczone odznaczenia państwowe i resortowe oraz okolicznościowe medale wybite specjalnie z
okazjirocznicy, zaplanowano promocję książki Miry Urbaniak pt. "Gdynia-żeglarska stolica Polski".

W godz. 15-20 statek zostanie udostępniony dla zwiedzających, a na wieczór zaplanowano koncerty i parady orkiestr wojskowych, które gościć będą w Gdyni przy okazji Festiwalu Orkiestr Wojskowych. Na około pół godziny przed północą odbędzie się pokaz stawiania żagli na "Darze Młodzieży".
- Żaglowiec będzie w tym czasie podświetlony różnokolorowymi lampami - wyjaśniła Tocha.

"Dar Młodzieży" to symbol polskiego żeglarstwa. Zbudowano go w Stoczni Gdańskiej, w dużej części ze składek społeczeństwa. Uroczyste podniesienie bandery odbyło się 4 lipca 1982 r. Od 30 lat, niezależnie od rejsów szkoleniowych organizowanych dla studentów szkół morskich, fregata uczestniczy w zlotach żaglowców, m.in. w 1983 i 1997 r. w Japonii, w 1987 r. w Australii, w 2000 r. w USA i Kanadzie. W latach 1987-1988 "Dar Młodzieży" okrążył świat, opływając słynny przylądek Horn.

W ramach rejsów szkoleniowych do końca 20011 r. żaglowiec odbył 166 podróży trwających w sumie prawie 5,5 tys. dni, w czasie których przepłynął prawie 485 tys. mil morskich. Na jego pokładzie przeszkolono ponad 14 tys. studentów morskich uczelni z Gdyni i Szczecina oraz średnich szkół morskich. Żaglowiec pływa też w rejsach czarterowych.

"Dar Młodzieży" był przez ostatnich kilka lat przedmiotem sporu pomiędzy Skarbem Państwa a Akademią Morską w Gdyni. Ten pierwszy figurował w rejestrze okrętowym (to swoista księga wieczysta dla statków) jako właściciel żaglowca, Akademia z kolei użytkowała jednostkę od 1982 roku. Spór został zakończony ugodą zawartą przed sądem w kwietniu br. Właścicielem, zarządcą i armatorem żaglowca "Dar Młodzieży" została ostatecznie Akademia Morska. Zgodnie z umową uczelnia ma też - dla celów morskiego szkolenia młodzieży szkolnej i akademickiej - udostępniać jednostkę m.in. Wyższej Szkole Morskiej w Szczecinie.
 
Z okazji urodzin … Załodze i jednostce kolejnych 30 lat na morzach i oceanach świata … ucząc sztuki żeglarskiej kolejne pokolenia polskich marynarzy … i rozsławiając biało-czerwoną banderę …
 
Stopy wody …
 
 
 
 
Dane techniczne

 

Typ statku
Żaglowiec szkolny
Fregata trzy masztowa
Bandera
Polska
Port macierzysty
Gdynia
Rok, miejsce i symbol budowy
1982, Stocznia Gdańska, B95/1
Znak wywoławczy:
SQLZ
Klasa PRS
KM 1 A 16 sp
Długość całkowita z bukszprytem
108,815 m
Długość między pionami
79,4 m
Szerokość na wręgach
14,0 m
Zanurzenie
6,6 m
Wysokość do pokładu głównego
7,815 m
Wysokość do pokładu górnego
10,05 m
Powierzchnia ożaglowania podstawowego
3015 m kw.
Wysokość masztów
49,5m; 49,5m; 46,5m
BRT
2384,85 t
NRT
335,37 t
Wyporność
2946 t
Prędkość pod żaglami
największy dzienny przebieg: 264.7 Nm (średnia prędkość 11.29 węzłów),
największy przebieg na wachcie: 56.1 Nm (średnia prędkość 14.2 węzłów),
maksymalna prędkość chwilowa: 16.5 węzłów
Silnik główny
Cegielski - Sulzer typ 8 AL 20/24, 2 * 750 PS (552 kW)
Prędkość pod silnikiem
prędkość ekonomiczna: 9 węzłów
prędkość maksymalna: 12 węzłów
Załoga stała
40
Praktykanci
136
Woda pitna
na 15 dni
Paliwo do silnika głównego
na 45 dni
Prowiant
dla 165 osób na 15 tygodni
 
Ronin.
O mnie Ronin.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości