Istnieją różne rodzaje i odmiany liberalizmu, począwszy od liberalizmu klasycznego, przez liberalizm konserwatywny i socjalizm, po nowy liberalizm i neoliberalizm, a także ordoliberalizm. Nie będę zresztą starał się wymieniać wszystkich odmian liberalizmu, a tym bardziej wszystkich jego przedstawicieli, bo jest ich, co nie miara.
I tak liberałowie mogą pokłócić się.
O politykę gospodarczą: 1. Jeden z nich mówi, ze najlepszy jest wolny rynek i tylko on. 2. Drugi mówi, że państwo musi interweniować, aby jednostka była rzeczywiście wolna, żeby miała za co rozwijać swą wolność, samorealizować się. 3. Trzeci mówi zaś ze mamy wybór i jednostki mogą dokonać wyboru w postaci różnych ustrojów i modeli gospodarczych poprzez realizację prawa głosu i wpływu na politykę. Mogą wybrać nawet socjalizm marksistowski. Ta opcja streszcza się w zdaniu: liberalizm to forma, którą wypełnić mozna różnorodną treścią.
O politykę zagraniczną: 1.Kazdy naród, podobnie jak jednostka, ma prawo do całkowitej niezależności i może nawet izolować się, jeśli chce. 2. Jeżeli naród, poprzez wybór polityczny, wskazuję na chęć integracji z innymi państwami, a nawet na roztopienie kraju w jakimś większym tworze - to jest to tylko konsekwencją naszych wyborów, choć moze też wynikać z liberalnej otwartości na innych.
O kwestie obyczajowe: 1. Wazniejsza jest tolerancja niż neutralność i państwo powinno wspierać grupy mniejszościowe i dyskryminowane. 2. Ważniejsza jest neutralność niż tolerancja i państwo powinno neutralnie podchodzić do różnych grup, lecz żadnej z nich nie powinno szczególnie wspierać (i oczywiście) dyskryminować.
O rolę mniejszości:1. Według jednych ważna jest globalizacja i uniwersalizacja tego, co dzieje się w świecie. Należy więc wszystkim narodom oferować idee wolności, pokoju i postępu oraz znosić między nimi bariery. 2. Według innych wazniejsze jest to, aby kazda grupa mogła cieszyć się autonomią pośród wielu istniejących grup. Nalezy upowszechniać multikulturalizm, natomiast sprzeciwić się uniwersalnym prądom, które za pomoca biurokracji, torują sobie wpływ na życie niezależnych grup czy jednostki, wywierając na nie, niemal totalitarne piętno.