Wątpiący2 Wątpiący2
1443
BLOG

Tajemnicza postać Jana Chrzciciela

Wątpiący2 Wątpiący2 Rozmaitości Obserwuj notkę 2

 Jan Chrzciciel, święty KK. Według Ewangelii Jan miał przygotować przyjście Jezusa : „tak, powiadam wam, nawet więcej niż proroka. On jest tym, o którym napisano: Oto ja posyłam mego wysłańca przed Tobą, aby Ci przygotował drogę. Zaprawdę powiadam wam: Między narodzonymi z niewiast nie powstał większy od Jana Chrzciciela „.Łk 7, 24-27

W XVII wieku misjonarze katoliccy na południu Iranu natknęli się na dziwną religię. Wyznawcy jej praktykowali chrzest, ich głównym prorokiem był Jan Chrzciciel a rolę czarnego charakteru pełni Jezus. Ich wierzenia dotyczące relacji  Jana i Jezusa są dokładną antytezą tego co piszą Ewangelie. Obecnie nazywa się ich Mandejczykami. To bardzo stara religia sięgająca czasów Jezusa, a może nawet wcześniejsza ( posługują się nadal aramejskim ). Fakt że przetrwali 2 tysiące lat, nie posiadając nigdy swojego państwa, będąc praktycznie cały czas prześladowani ( bardziej lub mniej w zależności od okresu historycznego ) wskazuje że ta religia ma mocne podstawy. 
Jak to się stało że prorok, który według Ewangelii zapowiadał przyjście Jezusa jako mesjasza został symbolem i według wyznawców założycielem religii która staje w wyraźnej opozycji wobec chrześcijaństwa ? 
Co o Janie, piszą ewangelie:
Jeśli by traktować dosłownie, to Jan w sposób cudowny wiedział kim jest Jezus: „Gdy Elżbieta usłyszała pozdrowienie Maryi, poruszyło się dzieciątko w jej łonie, a Duch Święty napełnił Elżbietę……..poruszyło się z radości dzieciątko w moim łonie. „ Łk 1, 46-47. Wiedzę tą zachował również w życiu dorosłym: «Ja was chrzczę wodą; lecz idzie mocniejszy ode mnie, któremu nie jestem godzien rozwiązać rzemyka u sandałów. On chrzcić was będzie Duchem Świętym i ogniem. 17 Ma On wiejadło w ręku dla oczyszczenia swego omłotu: pszenicę zbierze do spichlerza, a plewy spali w ogniu nieugaszonym». Łk 3, 16-17 oraz „Lecz Jan powstrzymywał Go, mówiąc: «To ja potrzebuję chrztu od Ciebie, a Ty przychodzisz do mnie?” Mt 3, 14 Kropkę nad i postawił sam Bóg Ojciec: „Jan dał takie świadectwo: «Ujrzałem Ducha, który jak gołębica zstępował z nieba i spoczął na Nim. 33 Ja Go przedtem nie znałem, ale Ten, który mnie posłał, abym chrzcił wodą, powiedział do mnie: "Ten, nad którym ujrzysz Ducha zstępującego i spoczywającego nad Nim, jest Tym, który chrzci Duchem Świętym"17. 34 Ja to ujrzałem i daję świadectwo, że On jest Synem Bożym». J 1,32-34
Wydawać by się mogło że wątpliwości nie może być żadnych, a jednak: „Tymczasem Jan, skoro usłyszał w więzieniu o czynach Chrystusa, posłał swoich uczniów 3 z zapytaniem: «Czy Ty jesteś Tym, który ma przyjść, czy też innego mamy oczekiwać?» Mt 11,2-3
To dość dziwny fragment, ewangeliści wkładają nie mało trudu aby pokazać ze Jan nie ma wątpliwości kim jest Jezus, on wie to od samego Boga. Potem jednak zachowuje się tak jakby o niczym nie wiedział – skoro usłyszał…. o czynach Chrystusa – mamy tu wyraźnie napisane że czyny Jezusa podsunęły mu pomysł iż jest on mesjaszem – a jego wcześniejsze deklaracje, a słowa samego Boga ? Dlaczego musiał usłyszeć o jego cudach i dlaczego wysyła poselstwo, wzmagając w ten sposób wątpliwości wśród swoich uczniów. 
Ciekawe jest również za kogo uważał się Jan a za kogo uważał go Jezus. Oto co mówił o sobie Jan: Takie jest świadectwo Jana. Gdy Żydzi12 wysłali do niego z Jerozolimy kapłanów i lewitów z zapytaniem: «Kto ty jesteś?», 20 on wyznał, a nie zaprzeczył, oświadczając: «Ja nie jestem Mesjaszem». 21 Zapytali go: «Cóż zatem? Czy jesteś Eliaszem?»13 Odrzekł: «Nie jestem». J 1, 19-21
Natomiast Jezus mówił: Mt 11, 14 „A jeśli chcecie przyjąć, to on jest Eliaszem, który ma przyjść. „
Był więc Jan, Eliaszem czy nie był ? Dziwny to prorok który nie wie kim tak naprawdę jest.
Jest jeszcze jedna kwestia. Jan po spotkaniu z Jezusem nie zaprzestaje swojej działalności, ma dalej swoich uczniów. Dlaczego ? Przecież co miał zrobić, zrobił. Jezus, rozpoczął już swoja działalność, po w takim razie ta swego rodzaju konkurencja ? Dlaczego, sam nie został jego uczniem ? 
Mandejczycy  twierdzą iż Jezus był uczniem Jana Chrzciciela, ale zdradził go i rozpoczął z częścią jego uczniów działalność na własną rękę. Trudno to dziś zweryfikować ale oficjalna doktryna KK w świetle dokładnego czytania ewangelii oraz istnienia wyznawców Mandejczyków budzi spore wątpliwości. 
Więcej o Mandejczykach tutaj http://www.religie.424.pl/mandejczycy-8211-ostatni-gnostycy,22,article.html
 
Wątpiący2
O mnie Wątpiący2

Chcia�bym a by ludzie wi�cej wiedzieli i wi�cej my�leli. Za dużo emocji, za ma�o faktów.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości