vulgarte vulgarte
205
BLOG

Użytkownicy - Jacy są użytkownicy przeglądający naszą witrynę?!

vulgarte vulgarte Technologie Obserwuj notkę 4

Jeśli chcemy mieć ciekawą i interesującą witrynę należy pamiętać, że waznym jej elementem są teksty i artykuły, bo to one właśnie przyciągną potencjalnych użytkowników. Projektując serwis powinniśmy pamiętać o ich preferencjach, oczekiwaniach oraz zachowaniach związanych z przeglądaniem i odczytywniem treści z internetu. Dużo o tym pisał jeden z guru usbility Steven Krug w swojej książce "Nie każ mi myśleć". Zdobyta wiedzę można podzielić na 7 głównych prawd doskonale określających przeciętnych użytkowników sieci:

1 - Użytkownicy Internetu są bardzo niecierpliwi

Niestety tak właśnie jest. Użytkownicy internetu są bardzo niecierpliwi w przegladaniu witryn internetowych i poszukiwaniu potrzebnych informacji. Często jest tak, że potencjalny użytkownik nie ma za wiele czasu (bądz chce go zaoszczędzić) i dlatego przebywając na naszej stronie chce jak najszybciej dotrzeć do informacji których potrzebuje i które w pełni go zasytasfakcjonują. Warto zrobić wszystko aby takiego uzytkownika zatrzymać u nas jak najdłużej. Konkurencja nie spi i czuwa. Pamietajmy, ze przejście uzytkownika na strone naszej konkurencji trawa kilka sekund, a często nawet jedno kliknięcie. Dlatego takie ważne staje się zrozumienie motywów odwiedzin naszego portalu.

2 - Użytkownicy nie lubią się uczyć nowych rzeczy

Użytkownicy ogólnie są bardzo leniwi raczej nie mają ani chęci ani ochoty na naukę obsługi naszego serwisu. Jeśli napotkają na jakiś problem, omijają szerokim łukiem wszelkie działy z pomocą czy podstrony serwisu na których mogliby znaleźć materiały z omówieniem i ewentualnym rozwiązaniem danego problemu. Mówiąc inaczej dział pomocy czy dział z regulaminem jest ignorowany i rzadko czytany lub choćby tylko przeglądany. Dlatego nie warto tworzyć zbyt okazałego i nieprzejrzystego działu z jakąkolwiek pomocą, bo potencjalny użytkownik z racji swojej niechęci do nauki, opuści nasz portal raz na zawsze i... przeniesie sie do konkurencji, czyli tam gdzie uczyć się nie musi.

3. Użytkownicy nie szukają optymalnych, a jedynie zadowalających rozwiązań

Internet to jeden wielki pośpiech, tutaj wszyscy gdzieś pędzą i za czymś gonią, dlatego użytkownicy nie szukają optymalnych rowiązań, bo po prostu wolą zaspokoić się rozwiązaniem zadawalającym. Jeśli muszą wybrać jakieś rozwiązanie, zadowola się pierwszym lepszym skutecznym rozwiązaniem. Nie zadadzą sobie trudu aby rozważać wszystkich mozliwych opcji aby później wybrać optymalne. Dlatego aby zatrzymać na dłużej uzytkowników w naszym serwisie powinniśmy zadbać o jego prawidłową i intuicyjną strukturę. Wszystko musi być na tyle intuicyjne abyśmy mogli przewidzieć zachowanie przeciętnego użytkownika i stworzyć taką strukturę z opcjami optymalnymi, które będą właśnie tymi pierwszymi rozwiązaniami problemu.

4. Użytkownicy przeglądają strony internetowe, a nie czytają je

Jest tyle tekstów i informacji w internecie, że czytanie wszystkiego jest praktycznie niemożliwe. Czytanie treści na monitorze komputera jest wielkim wysiłkiem dla oczu i wzroku, dlatego trzeba mówić raczej o przeglądaniu treści niż ich czytaniu. Nie od dziś wiadomo, że im dłuższy jest tekst tym niejsza jego część zostanie przeczytana. Dlatego na potrzeby internetu trzeba przygotować tekst według zasady "odwrówconej piramidy" czyli, najpierw nagłowek, potem przekazać w skróconej formie streszczenie przekazu, tak aby zachęcić użytkownika do dalszego czytania artykułu, a dopiero na koniec główną treść tekstu. Użytkownicy podczas przeglądania serwisu raczej nie czytają całej zawartości  podstron. Poszukuja oni raczej nagłówków czy fragmentów tekstów z informacjami które ich interesują.

5. Użytkownicy szukają linków

Wszem i wobec wiadomo, że główną i zasadniczą rolę w projektowaniu serwisu ma odpowiednia hierarchia i struktura linków. Użytkownicy którzy pierwszy raz odwiedzaja nasz serwis zapewne będą szukali klikalnych części portalu i linków właśnie. Im więcej kliknięć użytkownik musi zrobić aby dostać się do szukanych informacji tym mniejsze prawdopodobieństwo że je odnajdzie. Już pisałem wcześniej o prawie "trzech kliknięć", bo maksymalnie tyle powinien zrobić uzytkownik aby odnaleźć szukaną informację.

6. Użytkownicy kochają konwencje

Jeśli projektujemy serwis internetowy musimy trzymac się pewnych konwencj i zasad ogólnie panujących w necie. Są standardy których powinniśmy się trzymać i nasz serwis budować w oparciu o te właśnie standardy. Np. takie logo powinno znajdowac się z lewej strony ekranu i koniecznie być klikalne, czyli odsyłać do strony głównej naszego portalu. Jeśli bedziemy zbyt innowacyjni i za bardzo kreatywni podczas projektowania elementów serwisu możemy doprowadzić do katastrofalnych w skutkach błędach ze szkodą dla naszego serwisu.

7. Użytkownicy potrzebują nawigacji i wyszukiwania

Istnieją dwie grupy użytkowników poszukujących informacji w internecie. Jedni szukają ich przez wyszukiwarkę, drudzy przeszukują serwis w poszukiwaniu potrzebnych informacji.

Dla tych użytkowników, którzy przeszukują witrynę w poszukiwaniu inforamacji, należy stworzyć odpowiednio zhierarchizowaną i intuicyjną inawigację, w której:

- wyróżnione będzie wszystko to co jest najważniejsze, np. przez powiększenie czy zmianę koloru
- rzeczy w twn czy w inny sposób powiązane ze sobą będą powiązane ze sobą w układzie strony
- rzeczy nadrzędne i bardziej ważne będzie się łatwo odróżniać od rzeczy podrzędnych i mniej ważnych.

Dla tycy uzytkowinków którzy preferuja wyszukiwanie informacji projektujemy wyszukiwarkę, kóra umieszczamy w widocznym miejscu serwisu. Im prostrzą zaprojektujemy wyszukiwarkę tym lepiej. Dzięki temu będzie ona bardziej użyteczna ponieważ z zaawansowanych opcji wyszukiwarki korzysta raczej niewielka część użytkowników.

Podczas projektowania serwisu internetowego musimy brać pod uwagę przede wszystkim użytkownika, jego preferencje i zachowania. Jego potrzeby powinny być głównym punktem odniesienia. Powinniśmy tak projektować naszą stronę internetową aby zachować szacunek dla potrzeb użytkownika i przy okazji zachować naszą kreaktywność. Nie wstawiajmy na siłę elementów, które nie będą miały odwzorowania w zachowaniach i potrzebach użytkownika. Po prostu najlepiej odpuśćmy je sobie.
 

vulgarte
O mnie vulgarte

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie