Na zdjęciu autor idei budowy pomnika Kazimierz Goluch (po prawej) i jeden z działaczy wspierających projekt Bolesław Padło w mundurach Związku Piłsudczyków . fot. autor
Na zdjęciu autor idei budowy pomnika Kazimierz Goluch (po prawej) i jeden z działaczy wspierających projekt Bolesław Padło w mundurach Związku Piłsudczyków . fot. autor
Wespazjan Wielohorski Wespazjan Wielohorski
229
BLOG

Pomnik w Czesławicach uczci pamięć bohaterów 1920 r [Upamiętnienie pod Nałęczowem]

Wespazjan Wielohorski Wespazjan Wielohorski Kultura Obserwuj notkę 0
Zbliżająca się 103 rocznica zwycięstwa w przełomowej bitwie wojny polsko – bolszewickiej przywodzi na myśl kwestię godnego upamiętnienia tego wydarzenia i żołnierzy którzy polegli broniąc odrodzonej Polski przed nawałą bolszewicką. Zdarza się, że to co liberalno- lewicowe władze dużych miast uważają za “trudne” lub “niemożliwe” realizowane jest na poziomie lokalnych społeczności przez pasjonatów historii i działaczy patriotycznych.

W taki własnie sposób dzięki uporowi Kazimierza Golucha, działacza Związku Piłsudczyków RP w podnałęczowskich Czesławicach postał pomnik upamiętniający polskie zwycięstwo w 1920 r oraz pochodzących z tej miejscowości żołnierzy, którzy polegli podczas zmagań z sowietami.

Pomysł budowy pomnika związany jest z lokalną historią.

- Dwóch mieszkańców Czesławic zostało po wybuchu I wojny światowej powołanych do armii carskiej. Nie chcąc służyć zaborcom opuścili jej szeregi i przyłączyli się do legionów Piłsudskiego – usłyszałem o tym od rodziców, kiedy byłem uczniem szkoły podstawowej, utkwiło mi to w pamięci - opowiada pan Kazimierz.

- Odkąd sześć lat temu wstąpiłem do Związku Piłsudczyków, brałem udział w patriotycznych uroczystościach na Lubelszczyźnie oraz poza nią. Wówczas zrodziła się myśl: dlaczego by nie upamiętnić naszych rodaków z Czesławic. Wystąpiłem z zapytaniem o tych legionistów do IPN. Otrzymałem potwierdzenie ich udziału w walkach o niepodległość oraz w wojnie polsko-bolszewickiej i o tym, gdzie polegli. Wtedy wpadłem na pomysł uczczenia ich w formie kamiennego obelisku (Sprawdziłem wymogi prawne - projekt był możliwy do wykonania).

 Zbieg okoliczności związany z modernizacją linii kolejowej dał mi okazję do zmiany koncepcji. W mojej okolicy został rozebrany stary tunel zbudowany z bloków granitowych. Udało mi się pozyskać część tych bloków jako rekompensatę kolei za korzystanie z mojej działki w czasie przebudowy linii (zamiast obelisku powstał granitowy krzyż). Był rok 2019. Liczyłem, że uda się ukończyć pomnik na setną rocznicę Bitwy Warszawskiej. Niestety, pandemia oraz problemy finansowe to uniemożliwiły. Mimo wszystko kontynuowałem pracę. Wykonałem fundament i z pomocą syna posadowiłem głazy według własnego projektu.

Aby ukończyć prace, zacząłem szukać zewnętrznych źródeł finansowania (ja sam i rodzina nie byliśmy w stanie sfinalizować takiego zamierzenia). Wraz z kolegami założyliśmy stowarzyszenie, bo tylko taki podmiot miał szansę na dofinansowanie monumentu. Dzięki wsparciu zarówno osób prywatnych jak i lokalnych instytucji możemy odsłonić pomnik w obecnym kształcie – podsumowuje Kazimierz Goluch.

 Pomogło m.in. Starostwo Powiatowe w Puławach, Nałęczowskie Stowarzyszenie Promocji i Rozwoju, Urząd Miejski w Nałęczowie, Bank Spółdzielczy w Nałęczowie, a także osoby prywatne. Dzięki temu wsparciu było możliwe pokrycie kosztów wykonaia napisu „BÓG HONOR OJCZYZNA” na pomniku, zamieszczenie orła i tablic z treścią a także ułożenie kostki brukowej oraz zamontowanie łańcuchów i stojaka na flagi.

Pomnik zostanie odsłonięty 3.08.2023 r

Honorowy imienny patronat nad wydarzeniem objął Marszałek Województwa Lubelskiego Jarosław Stawiarski.

Na zdjęciu autor idei budowy pomnika Kazimierz Goluch (po prawej) i jeden z działaczy wspierających projekt Bolesław Padło w mundurach Związku Piłsudczyków .

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura