Wojciech Sadurski Wojciech Sadurski
274
BLOG

Pożegnanie

Wojciech Sadurski Wojciech Sadurski Polityka Obserwuj notkę 121

Żegnaj, Panie Prezydencie, żegnaj, mój Kolego od wielu lat, Leszku.

 

Od czasu ponownego nawiązania – z Twojej inicjatywy, za co Ci dziękowałem – naszej znajomości, miałem okazję obserwować Cię jako Prezydenta, a nie jak niegdyś – uczestnika seminarium „privatissimo” u profesora Ehrlicha, o czym cieplo wspominasz, wraz z Jarosławem, w swym wywiadzie-rzece. Jako Prezydenta – ale nie w dostojnych i ważnych momentach urzędowych, lecz w stanie pewnego rozluźnienia, gdy robiłeś to, co chyba ostatnimi laty dawało Ci – obok życia rodzinnego – największą satysfakcję: udział w dyskusji intelektualnej z ludźmi, o których wiedziałeś, że się z Tobą zgadzają i z tymi, którzy się z Tobą w wielu ważnych sprawach nie zgadzali – a jednak szanowałes ich zdanie, bo w przeciwnym razie byś ich przecież nie zapraszał.

 

To tam – w ośrodku prezydenckim w Lucieniu, a także – już w nieco innej konwencji – w Belwederze – mogłem zaobserwować Twoją pasję dyskusji, wymiany opinii, intelektualnej przygody. Nie odrzucając zupełnie prerogatyw „prezydenckich”, uczestniczyłeś w dyskusjach na nieco innych zasadach, niż wszyscy inni, włączając się do dyskusji, gdy uznawałeś, że już zbyt dużo nagromadziło się wątków, które chciałbyś skomentować – a mówiłeś zawsze bez kartki, choć z żelazną strukturą komentarza, i bez besserwisserskiego nadęcia w stylu: „Roma locuta, causa finita”. Myślę, że gdzieś w głębi ducha marzyłeś o tym, że gdy już ukończysz swe prezydenckie kadencje, wszystko jedno: jedną czy dwie, wrócisz właśnie do takiego życia, wypełnionego rozmowami, dyskusjami i koleżeńskimi sporami o rzeczach naprawdę ważnych, o ktorych rozmawialiśmy w Lucieniu: o Polsce, o Europie, o polityce historycznej, o mediach w demokracji...

 

Tak się nie stanie. Dziś nam – Twoim znajomym, kolegom i przyjaciołom ( choć do tej ostatniej kategorii nie mam śmiałości ani powodu się zaliczać) przypadł obowiązek wspomnienia Ciebie – jakim byłeś Człowiekiem. Także – o czym wspominają dziś zarówno polityczni stronnicy jak i oponenci – w sferze bardziej prywatnej, gdy sala konferencyjna zamieniała się w zaimprowizowaną jadalnię i gdy bez skrępowania okazywałeś swoje poczucie humoru, zabawne i nieco szelmowskie. Kiedyś, przechodząc obok mnie, powiedziałeś: „Wojtek, jeśli bedziesz dalej czepiał się mojego brata, to bedziemy musieli odebrać ci obywatelstwo”. „No trudno, odpowiedziałem, tylko proszę, nie zarekwirujcie mi przynajmniej mieszkania w Warszawie”. Już nie pamiętam, czy się roześmiałeś. Ja zresztą chyba też nie.

 

Miarą hołdu i wdzięczności dla Ciebie powinna być dziś powaga i porządek, z jakimi państwo polskie podoła nietypowym i trudnym zadaniom, stworzonym przez tę niewyobrażalną tragedię. Miarą wdzięczności powinna być też powaga i rozwaga nas wszystkich – wyrażona też tym, by jak najmniej było bałwaństw, na wzór internetowych bredni w USA post-9/11, o spiskach, tajnych planach, makiawelicznych operacjach.... Jak na razie, było tego u nas – na szczęście – zaskakująco mało. W jednym tylko blogu, tu w S24, znalazłem ściekowe nagromadzenie podejrzeń i insynuacji: że Rosjanie, że WSI, że Tusk, że to „nie przypadek”... Statystycznie, jest tego chyba bardzo mało i nie bedzie w stanie zatruć atmosfery owego jednoczącego nas smutku. Panstwo musi trwać i funkcjonować dalej, a mądrość, z jaką przejdziemy te najtrudniejsze miesiące, będzie też sposobem oddania hołdu Tobie, Panie Prezydencie, Kolego Leszku.

Moje najlepsze wpisy: 1. Rękopis znaleziony w Kabanossie: "Obraz Salonu: sercem gryzę" 2. Trochę plotkarska opowieść o pewnej Damie (taka jak z Vivy lub T 3. Pawłowi Paliwodzie do sztambucha 4. Opowieść nowojorska 5. Sen 6. Książę, Machiavelli i pistolecik 7. Szatani, Biesy i Inni Demoni Pana Premiera 8. Prolegomenon do blogologii (Wykład Jubileuszowy) 9. Wyznania Salonowca 10. Salon Poprawnych 11. Szanowny Panie Rekontra (czyli druga spowiedź solenna, szczera, 12. Rok Niechęci Do Ludzi (mowa jubileuszowa) 13. Manifest tolerała 14. Spowiedź szczera, solenna, sobotnia 15. Anty-anty-polityka 16. Czynaście 17. Prawo i lewo naturalne 18. Król Maciuś I o Unii Europejskiej 19. O kulturze dyskusji 20. Moje obsesje

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka