Przemysław Mandela Przemysław Mandela
1084
BLOG

"Rossija, Rossija maja, takaja mała Polsza, a pobiediła tiebia..

Przemysław Mandela Przemysław Mandela Historia Obserwuj temat Obserwuj notkę 5

(...)Mam wrażenie ogólne, że cała akcja rozwija się bardzo korzystnie i że właśnie co do czasu mamy korzystne warunki, tak jak je p. Komendant przewidział. Dotychczas obawiałem się, że nas bolszewicy nie zaatakują dość serjo, aby móc liczyć na wydatne uderzenie z flanki.

Tymczasem wypadki pod Radzyminem widocznie ich zachęciły a umyślne ociąganie się Sikorskiego również ośmieliło. Mieliśmy zatem od wczoraj nie tylko zmienne warunki walki z 3-ma do 4-rech dyw. sowieckich pod Radzyminem, lecz i zacięte ataki nocne na Dembe oraz dzienne na przyczółki pod Wkrą, Borkowo i Zatokę. Również na cały front wschodni przyczółka Warszawy przypuścili bolszewicy tej nocy silniejsze ataki, które z dużych dla nich stratami odparto.(...)

Uderzenie głównej siły Pana Komendanta trafi więc doskonale, a lepiej, że dopiero jutro rano ten atak wyruszy, byle był party silnie naprzód wypoczętymi siłami.(...)

Uzgodnienie akcji 4-tej armii 1-szą armią doskonale p. Komendant przygotował i proszę liczyć na to, że pozostając w ścisłym kontakcie, wszystko przyśpieszę tak, abyśmy do 17-tego rano byli tu gotowi do współdziałania (...)

List Szefa Sztabu Wojska Polskiego gen. Tadeusza Rozwadowskiego do Naczelnego Wodza, Józefa Piłsudskiego, Warszawa 15 sierpnia 1920 roku.

*Popularna na początku lat dwudziestych w Związku Radzieckim czastuszka.

Bogowie, dajcie mi cierpliwość, bym pogodził się z tym, czego zmienić nie jestem w stanie. Dajcie mi siłę, bym zmieniał to co zmienić mogę. I dajcie mi mądrość, bym odróżnił jedno od drugiego. - Marek Aureliusz

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura