Dlaczego warto się ubezpieczać. Fot. PAP
Dlaczego warto się ubezpieczać. Fot. PAP

Ekspert od rynku ubezpieczeń o sytuacji Polaków. Wskazuje nowe trendy

Redakcja Redakcja Ubezpieczenia Obserwuj temat Obserwuj notkę 0
O tym, dlaczego warto się ubezpieczać, jak każdemu z nas może pomóc w tym sztuczna inteligencja, czym są cyberubezpieczenia rozmawiamy z Rajmundem Rusieckim, prezesem Leadenhall Insurance.

Salon24: Jak Pan podsumował by mijający rok w ubezpieczeniach. Czy coś Pana zaskoczyło?

Rajmund Rusiecki: Rok 2023 był kolejnym rokiem w którym inflacja zmniejsza realną wartość ochrony ubezpieczeniowej dla klientów. Wielu klientów zdecydowało się na uaktualnienie swoich sum ubezpieczenia ale po dwóch latach dużej inflacji widać sporą lukę. Pandemia dała silny impuls do automatyzacji i widać trend digitalizacji procesów sprzedażowych oraz obsługowych. Bardzo dobrze odnajdują się w tym klienci i pośrednicy. Klienci, bo mają łatwiejszy i szerszy dostęp do produktów, a dla pośredników jest to zwiększenie ich efektywności oraz otwiera możliwość sprzedaży produktów których do tej pory nie oferowali.

Często obserwuję tendencję, że cyfryzacja procesów sprzedażowych oznacza „zubożenie" produktu aby go dostosować do uproszczonej ścieżki sprzedażowej. Jest to niepokojące ponieważ ograniczenie wartości dla klienta . W firmie poświęcamy dużo czasu i energii aby digitalizacja pozwoliła dotrzeć z produktami do szerszego grona klientów ale jednocześnie kluczowe jest aby produkt był pełnowartościowy.  Aby to osiągnąć kluczową rolę pełni pośrednika który inicjuje proces z klientem i pozwala mu zrozumieć zawiłości oferty.

Czy Polacy to naród, który lubi być „zabezpieczony"? Jak wypadamy na tle innych nacji?

Ciężko tak uogólniać. Ale można zaobserwować pewne trendy. W obszarze produktów specjalistycznych widać wzrost zainteresowania klientów ubezpieczeniami. Wynika to z wielu czynników i są ona różne w poszczególnych liniach produktowych. Dobrym przykładem jest produkt od utraty dochodu który wypełnia lukę mniejszych świadczeń z ZUS dla osób które zdecydowały się na samozatrudnienie, wzrasta też zainteresowanie ubezpieczeniami cyber ponieważ klienci rozumieją ale też często obserwują  realne zagrożenie dla swoich firm w obszarze IT.


Cieszy też wyraźny wzrost ubezpieczeniami ochronnymi na życie a szczególnie wyższymi sumami ubezpieczenia. Tych przykładów jest więcej ale nie zmienia to faktu, że zabezpieczenie życia i majątku Polaków jest poniżej średnich jakie widzimy w Europie Zachodniej. Z perspektywy biznesowej jest to dobra informacja. Firmy ubezpieczeniowe mają potencjał wzrostu, który możemy wykorzystać dostarczając pełnowartościowe produkty, wprowadzając przyjazne narzędzie dla pośredników oraz klientów. Z perspektywy pośredników, jest to szansa na pozyskanie nowych klientów, wzmacnianie relacji z obecnymi klientami i "uniezależnieniu" się od trendów na rynku komunikacyjnym.

Jakie są w Pana ocenie perspektywy roku 2024 w ubezpieczeniach, nowe trendy, może nowe produkty?

Będziemy obserwowali kontynuacje trendu konsolidacji rynku. W efekcie widać koncentrację rynku multiagencyjnego i malejąca liczbę firm ubezpieczeniowych. W tym obszarze największą zmianą będzie konsolidacja grupy VIG, no chyba, że któryś z graczy uzna, polski rynek za zbyt mało perspektywiczny i będziemy świadkami kolejnego M&A.


Ważna dla rynku będzie również polityka w zakresie OC komunikacyjnego. Ujemny wynik techniczny w tym obszarze wydaje się być wystarczającym powodem do istotnej zmiany trendu i wzrostu cen. OC komunikacyjne to z perspektywy firm ubezpieczeniowych ok 60% składki a z perspektywy pośredników nawet ok 90% więc taka decyzja będzie miała istotny wpływ na rentowność dla całej branży. 


Jak mówiłem wcześniej jest też bardzo duży potencjał w produktach specjalistycznych a co za tym idzie spodziewa się zainteresowania pośredników tymi produktami. Wiele z tych produktów ma szansę wejść na stałe do oferty agentów, jak uczyniły to już wiele lat temu produkty zdrowotne.  Z zainteresowaniem obserwuje rozwój sztucznej inteligencji w branży ubezpieczeniowej. Jestem przekonany, że będzie ona bardzo szybko wkraczała do naszego świata i potencjalne możliwości zastosowania jeszcze nie raz nas zaskoczą

Tomasz Wypych

Źródło zdjęcia: Dlaczego warto się ubezpieczać. Fot. PAP

Czytaj dalej:

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka