2x20 Rzeczpospolita Morska 2x20 Rzeczpospolita Morska
208
BLOG

O co powinien starać się Prezydent?

2x20 Rzeczpospolita Morska 2x20 Rzeczpospolita Morska Gospodarka Obserwuj notkę 2

W niektórych miastach kandydaci na urząd w najbliższych wyborach mają problem ze sformułowaniem programu. W Szczecinie problemem kandydatów może być spełnienie oczekiwań, które dość jasno są formułowane przez środowiska biznesowe, przede wszystkim związane z gospodarką morską.


 

Fundamentalnym pozostaje pytanie: Czy gospodarka morska to w dalszym ciągu przyszłość Szczecina czy może, jak mówią niektórzy ministrowie, profesorowie, zamierzchła przeszłość, urojone mrzonki starszego pokolenia???Należy stanowczo stwierdzić, że jednak warto przywrócić miastu należną mu rangę i powalczyć o przywrócenie miana: OKNO na ŚWIAT.
W projektach rozwoju paneuropejskich i transeuropejskich korytarzy transportowych TEN-T, region Szczecina jest pomijany i na tle całej Europy stanowi wstydliwą dla Polski białą plamę. Konieczne jest zatem silne wsparcie przez miasto działań ZMPSŚ (Zarządu Morskiego portu Szczecin - Świnoujście) SA, który zabiega o poparcie inicjatywy Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego (CETC) jako jednej z głównych osi rozwoju w układzie Północ – Południe Europy. W przeciwnym bowiem razie Szczecin, jako duży port, będący częścią europejskiego projektu Autostrady Morskie w ramach TEN-T, będzie być może miał okno na świat, ale na pewno nie będzie miał drzwi.
                                          Ważnym zagadnieniem jest przejście toru podejściowego do naszych portów nad gazociągiem Nord Stream. Tutaj również należy zaktywizować środowisko gospodarcze naszego województwa, ponieważ pozostawienie „rzeczonej rury” w obecnym położeniu, może w przyszłości w znacznym stopniu ograniczyć parametry statków, które będą zawijać do portów naszego regionu.
Bardzo ważne jest zaangażowanie miasta we wszelakie akcje wpływające na poprawę dostępności do naszych portów od strony zaplecza. Musimy razem lobbować na rzecz centralnych inwestycji takich jak: budowa drogi S 3, modernizacja szlaków kolejowych E 59 i Ce 59 czy przywrócenie żeglowności Odry na całej długości (program Odra 2006).
     Środowisko nasze liczy na silne wsparcie ze strony włodarzy miasta w staraniach o przysłowiowe już 12,5 dla Szczecina. Głębszy tor wodny gwarantować będzie poprawę funkcjonowania i dostępności portu w Szczecinie od strony morza i tym samym poprawi naszą konkurencyjność w stosunku do innych portów, przede wszystkim niemieckich. Umożliwi wpływanie do naszego portu statkom handlowym i pasażerskim o zanurzeniu do 11 m (obecnie do 9 m). Czas już, aby złośliwi przestali mówić, że największym polskim portem kontenerowym jest Hamburg.
     Miasto winno mocniej zaangażować się w poparcie działań naszego środowiska na rzecz utrzymania „0%” stawki VAT od towarów i usług dla działalności związanej z obrotem portowym. Opodatkowanie tych towarów i usług stawką „22%” podniesie drastyczne koszty ich obsługi i skutecznie zniechęci gestorów ładunków do korzystania z naszego portu. A to również wiąże się ze spadkiem dochodów miasta m.in. w podatku CIT, PIT, a także z likwidacją małych firm w tym sektorze oraz spadkiem zatrudnienia, powodującym wzrost bezrobocia.
     Kuriozalną sprawą jest pobieranie przez miasto 3% podatku za użytkowanie wieczyste gruntów w granicach portów morskich.Porty Trójmiasta od lat mają zastosowana stawkę 0,3%, z uwagi na zaliczenie terenów około portowych do terenów o specjalnym znaczeniu dla obronności państwa. Regulują to precyzyjnie istniejące przepisy (Dz.U.26/10/2010) oraz stosowana przez Ministerstwo Infrastruktury ich interpretacja.
     W skali miasta marginalizacja i zmniejszenie dostępności naszego portu przejawia się brakiem projektowanych połączeń głównych regionów przeładunkowych z przyszłą obwodnicą.
     ZMPSiŚ SA realizuje kolejne duże projekty inwestycyjne takie jak Terminal Kontenerowy na Ostrowiu Grabowskim wraz z jego zapleczem logistycznym, nowy elewator przy Elewatorze Ewa, inwestycje związane z importem węgla kamiennego, powstaje nowa chłodnia na terenie Portu Rybackiego Gryf, co spowoduje ogromny wzrost ilości samochodów ciężarowych wyjeżdżających i wjeżdżających na tereny portowe. Ponieważ aktualnie, przy wsparciu funduszy unijnych, ZMPSiŚ SA zaczyna realizację projektu przebudowy sieci kolejowo - drogowej w porcie, chcielibyśmy poznać punkt widzenia potencjalnych włodarzy miasta i ich deklaracje w sprawie wsparcia, jakiego miasto udzieli wyprowadzeniu ruchu samochodowego z portu drogami miejskimi. Zbagatelizowanie tego problemu może doprowadzić do katastrofy komunikacyjnej poprzez sparaliżowanie ruchu na trasach wylotowych z miasta (mieliśmy już takie przykłady). Nieodzowne jest wspólne planowanie rozwoju Miasta i Portu w Szczecinie tak, by były dla siebie komplementarne i współgrały ze sobą a nie stanowiły wzajemnego zagrożenia. 
     Na koniec chcielibyśmy usłyszeć od Szanownych kandydatów jak zamierzają wspierać rozwój portu w Szczecinie, jak zamierzają przywrócić miastu należną mu rangę Centrum Gospodarki Morskiej w regionie i powalczyć o przywrócenie miana: OKNO na ŚWIAT. Życzylibyśmy sobie by ponownie Gospodarka Morska stała się lokomotywą naszej Szczecińskiej gospodarki i by stanowiła bazę dla rozwoju naszego miasta i regionu całego ujścia Odry.
Jan Stasiak
 Przewodniczący Rady Interesantów-Portu Szczecin

Inne oczekiwania wobec kandydatów na stronie "Morza i Oceany"
(www.morzaioceany.com.pl)

Eugeniusz Kwiatkowski Archiwum Morskie Eugeniusza Kwiatkowskiego O E.Kwiatkowskim » Przypomnienie: 1888-1974 ► 121 Urodziny ► Kręgosłup północ-południe (D.Filar) ► Kwiatkowski, de Gaulle... (J.Steinhoff) ► Wolne Miasto Gdańsk - sierpień 1939 ► 28-29 sierpnia 1939 (dziennik) ► 25-27 sierpnia 1939 (dziennik) ► 23 sierpnia 1939 - Spotkanie na Zamku ► 22 sierpnia 1939 (dziennik) ► Gospodarka Wolnej Polski 1919-1939 - 1989-2009 Katalog 2x20 » KATALOG GŁÓWNY Polska tyłem do Bałtyku ► Organizacje pozarządowe ► Bezpieczeństwo energetyczne Polski ► Korupcja - jesteśmy za? ► Cztery reformy rządu Jerzego Buzka ► Polska wieś odmieniona ► Polski hydraulik ► Podatki ► Kuroniówki, sławojki, orliki, schetynówki ► EURO 2012 ► Autostrady ► Polska - Rosja - Ameryka ► Polska w Unii Europejskiej ► Plan Balcerowicza ► "Ustawa Wilczka" ► Denominacja i niezależność NBP ► Giełda Papierów Wartościowych ► Niezależni ekonomiści i ośrodki opinii (think tanki) ► Zanik roli związków zawodowych ► Prywatyzacja ► Polska prywatna przedsiębiorczość ► Denacjonalizacja - śmierć sektora państwowego ► Pracodawcy, przedsiębiorcy, samorząd gospodarczy ► SKOK ► Zapraszamy do kontaktu biuro@kwiatkowski.edu.pl

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka