manama1 manama1
400
BLOG

Czy Rospudagate kosztuje 9 i pół miliarda?

manama1 manama1 Polityka Obserwuj notkę 3

Podjęta pod pretekstem  Rospudagate próba wyeliminowania z międzynarodowej sieci transportowej (TEN-T)  i skazania tym samym Białegostoku - największego polskiego miasta od Gdańska  po Lublin na uwiąd gospodarczy i społeczny winna być  oczywiście moim zdaniem rozliczona i zmieniona wraz z nadejściem nowego rządu. Przy niewyobrażalnej wręcz ilości  nieprawidłowości jaka się pojawiła wraz z "Rospuda gate" i dalej- ten niszczący w mojej ocenie podstawy polskości na wschodzie trend można i należy odwrócić.   Potrzebna jest zatem dogłębna  analiza tych trendów i ich zablokowanie /cofniecie przy nadejściu  pierwszej sprzyjającej  możliwości (nawet jeżeli próbuje się dokonać zmian metodą faktów dokonanych)

 Cała sprawa zaś (w mojej opinii) jest oczywiście emanacją wystepowania kilu/kilkunastu sił, gdzie , jak w soczewce, można zobaczyć obecny stan Państwa Polskiego i mechanizmów jego funkcjonowania oraz podatności tego państwa na zagrażające podstawowym interesom narodowym tendencje.

W mojej ocenie mamy tu do czynienia z:
a) dążeniem do odcięcia Polski od Białorusi i maksymalnego opóźnienia wybudowania jakiegokolwiek połączenia z krajami bałtyckimi
b) dążeniem do przecięcia (poprzez powstanie pasa ziemi niecywilizowanej po polskiej stronie) stałego obszaru polskiego zasiedlenia na linii: Białystok – Grodno – Wilno -Dyneburg
c) dążeniem do osłabienia Polski wschodniej i polskości jako takiej - degradowany Białystok jest (jak wskazano wyżej) jedynym dużym polskim miastem od Gdańska po Lublin
d) niemieckim planem rewitalizacji Prus Wschodnich (Lyck-Ełk) i jego rozwoju, z wykluczeniem rozwoju terenów rdzennie polskich
e) niemieckim (brukselskim) wsparciem dla moskiewskich postulatów (czytaj: a-c)
f) postkolonialnym stanem umysłów "polskich elyt" tak warszawskich, jak i  lokalnych, uginających się pod moskiewsko-niemieckimi żądaniami
g) ogromnym wpływem niemieckim  oraz moskiewskiej agentury w Brukseli
h) skutecznym wykorzystaniem różnorakich loobies,  agentów wpływu, etc


Można uważać, iż na chwilę obecną brakuje rzetelnej analizy następujacych kwestii (jak je widzę i oceniam):

-„wniosków” składanych do Komisji Europejskiej

- sprawy i manipulacji przy sprawie Rospudagate  wnoszonej do Trybunału, tak aby nigdy nie była przeprowadzona
-proweniencji i finansowania przeróżnych lobby zaangażowanych w "Rospudagate"
--pisania raportów środowiskowych dla Rospudy i ich wielokrotnej nieskutecznej "poprawy"
-roli i znaczenia pisma greckiego komisarza UE d/s środowiska, piszącego do byłego już polskiego ministra spraw zagranicznych
-sposobu i warunków podejścia do  nowych decyzji środowiskowych przez „kompetentne władze”
-manipulacji z pseudo obwodnicą Augustowa, która w rzeczywistości jest zupełnie nową drogą, zmieniającą przebieg Via Baltica
- nieuprawnionych podstaw tej zmiany i jej braku zgodności z Traktatem Akcesyjnym i zaleceniami Zielonej Księgi Ten-t
- zrywania kontraktów na budowę zatwierdzonej Via Baltica i strat finansowych z tym związanych, etc etc etc

Do tego - o ile wiem – dochodzi kwestia straty przez Rzeczpospolitą w związku  z „Rospudaage” i jej konsekwencjami ogromnych pieniędzy:
Otóż (jeżeli dane są w pełni aktualnei prawidłowe ), niezgodny z Trakatem Akcesyjnym RP do UE przebieg Via Baltica,  miałaby kosztować według schematu:

                    a) Zaakceptowana Kwota Kontraktowa: 643 267 680,04 zł brutto

                    b) Maksymalna wartość zobowiązania: 688 296 417,64 zł brutto

                   c) Wartość kontraktu na zarządzanie: 9 985 256,34 pln brutto
                   d) przy wartości dofinansowania z UE rzędu jedynie: 470 588 235, 32 pln.

Zatem przy budowie preferowanego obecnie przebiegu Via Baltica na ten cel  ponad 9 miliardów 400 milionów  złotych musiałoby pójść z budżetu państwa. Tymczasembudowa Via baltica w kształcie zatwierdzonym i zapisanym w Traktacie Akcesyjnym miała kosztować ok 2 mld złp (milard osiemset dwadziescia siedem milionów pln, i to w wiekszości – o ile pamiętam –z pieniędzy pochodzących ze źródeł unijnych (ósemka Warszawa - Białystok i tak musiałaby  bowiem w każdym wariancie być wybudowana).

Budowa zatem parwidłowego, zgodnego z Traktatem Akcesyjnym RP do UE, przebiegu Via Baltica byłaby  p i ę c i o k r o t n i e     t a ń s z a,  a do tego finansowana z pieniedzy unijnych.

Pieniądze te zabrano. Porównajmy jeszcze do tego wpis na tym blogu z  z 7 II 2010 - Likwidacja (środków na modernizację) połączenia z Litwą (http://bezzmian.salon24.pl/155331,likwidacja-srodkow-na-modernizacje-polaczenia-z-litwa)

Jak podaje lokalny "Kurier Poranny" w artykule z 5 II 2010 roku pt. "Ósemka z Białegostoku do Budziska nie będzie modernizowana. Warszawa zabrała pieniądze" - Ministerstwo Rozwoju Regionalnego podało do wiadomości iż ," /.../ skreśliło przebudowę krajowej ósemki na odcinku Białystok - Budzisko na wniosek Ministra Infrastruktury. " Chodzi o prawie dwa miliardy złotych.

(por. http://www.poranny.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20100205/REGION99/656155507 )
 

W mojej ocenie odpowiednia analiza tych kwestii bez wątpienia będzie miała  decydujący wpływ nie tylko na ukazanie mechanizmów jakie miały miejsce w związku z "Rospodagate” - ale  w konsekwencji winna zakończyć skansenizację i degradacje Podlasia. Chodzi nie tylko o podstawowy prawidłowo rozumiany interes Państwa Polskiego o znaczeniu krajowym i geopolitycznym. Chodzi też o potężne kwesite finansowe.

manama1
O mnie manama1

poważny i niepoważny, z dystensem i bez, patriota i pseudoeuropejczyk, myślacy z własnej skromnej perspektywy, motto: \"wiele lat analizy dla dnia syntezy\" niestety

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka