W poniedziałek 6 II 17, minister infrastruktury w obecnym rządzie PiS skierował do postępowania przetargowego dwa odciniki niezgodnie z Trakatem Akceyjnym RP do UE i pod presja czynnikow zewnetrznych zmienionego kształtu Via Baltica (teraz budowa całej drogi bedzie kosztwac 9,5 miliarda, z czego tylko 0,5 miliarda to srodki unijne, nie liczac kosztow zerwania w listopadzie 2007 kontraktow na juz rozpoczety odcinek VB Bialystok- Suwalki)). Co wiecej, budowa ma sie odbyc poprzez zastosowanie metody na "przetarg nieograniczony w nowej formule. Polega ona na tym, że przy ocenie ofert w takiej skali – 40 punktów na 100 możliwych – liczyć się będą kryteria pozacenowe".
Uwazam taki przebieg VB za absolutnie niezgodny z prawidlowo rozumianym inetresem Panstwa i Narodu Polskiego (o czym juz wielokrotie pisalem na tym blogu), jako degradujacy Podlasie. Nalezy zarazem przypomniec pamietac, ze pod presja roznych krajowych i zagranicznch lobby to Jaroslaw Kaczynski wstrzymal dnia 31 lipca 2007 roku budowe Via Baltica w krztalcie zatwierdzonym przez Traktat Akcesynjy RP do UE oraz przez 27 premierow i ministrow transportu wszytskich krajow wowczas czlonkow UE i aplikujacych. nastepnie uklad drog zostyal zmieniony przez rzad PO/PSL w roku 2009 , a zmiana potwierdzona przez rzad PIS w 2016 roku.
Uwazam iz nalezy podjac dzialania zmierzajace do weryfikacji zmiany przebiegu VB -jako w mojej ocenie jawnie niezgodnego z prawodlowo ruzumianym polskim interesem narodowym i prowadzacego do skansenizacji jednego z regionow Polski- Podlasia.
por.
http://dziendobrybialystok.pl/artykul/fragment-via-baltica/122371