blueslover blueslover
342
BLOG

Naprawdę Mnie Masz

blueslover blueslover Kultura Obserwuj notkę 16

 

You Really Got Me – Naprawdę Mnie Masz
 
(Music box znajduje się tutaj: theblues-thatjazz.com/en/box/6265-you-really-got-me.html  )
 
Rock ‘n’ Roll w Wielkiej Brytanii rozpoczął się od przeszczepienia amerykańskiego czarnego bluesa na grunt europejski. Zbiegło się to z szerokim wejściem do muzyki gitary elektrycznej. Miało to ten skutek, że rocka zaczęły grać zespoły, mniej wokaliści soliści.
 
Pierwsze rockowe kroki nie były zbyt ostre, bo i blues taki nie był. Jednak już wkrótce pojawiły się zespoły, którym taka muzyka wydawała się łagodna. Gwałtownie rozwijały się możliwości sprzętowe – gitary, wzmacniacze, mikrofony. Te nowe możliwości zostały wykorzystane do tworzenia muzyki dużo głośniejszej, dużo ostrzejszej, gdzie gitara i rytm były równie ważna jak śpiew. A niekiedy ważniejsze.
 
Pod koniec lat 60-tych i na początku lat 70-tych rock wyewoluował styl nazwany heavy metal  lub w skrócie metal.
 
Ray Davies, Toronto, 1977
 
Osobiście uważam, że pierwszym utworem heavy metalowym była piosenka You Really Got Me z 1964 roku. Nieformalnie lecz klimatem na pewno.
Autorem utworu był Ray Davies,  lider zespołu The Kinks.
 
Kinks  mieli podpisany kontrakt z wytwórnią Pye, która przechodziła wtedy trudności finansowe. Wydane dwa single Kinks nie osiągnęły powodzenia. Kierownictwo wywierało mocną presję na Daviesa by następna próba była lepsza. Czy to wynik tego nacisku czy nie - trzeci singel okazał się wielkim hitem.
 
The Kinks, 1965
 
 
W sierpniu 1964 roku You Really Got Me przez dwa tygodnie plasował się na pierwszym miejscu listy przebojów w UK. Po drugiej stronie oceanu na liście Bilboardu osiągnął 7 pozycję. Był to początek tzw. ‘brytyjskiej inwazji’ na USA i Kinks uzyskali w Ameryce duży sukces.
 
Piosenka została zbudowana na bazie ‘power chords’. Akordy takie oparte na tonice lub dominancie powtarzają co najmniej kilka razy tę samą nutę (ten sam akord), np. ósemkami.
‘Power chord’ grany jest na gitarze elektrycznej przy zniekształconym, przesterowanym na wzmacniaczu dźwięku. Dźwięk staje się bardzo ostry ale jednocześnie bogatszy o osobno brzmiące alikwoty, tzw. dźwięki harmoniczne.
 
W roku 1970 dla heavy metalu wzmacniacze przesterowywano bez trudu. W 1964 roku Kinks dysponowali wzmacniaczem Vox AC30 z 1958 roku. Pierwsza wersja nagrania nie spodobała się zespołowi. Wtedy młodszy brat Raya, Dave Davies posłużył się szpilką, którą wetknął do wzmacniacza. Efekt okazał się zadowalający. Uzyskali ‘power chords’, a z tego wynalazku korzystało później wiele zespołów rockowych.
 
Dave Davies  miał 17 lat. To on zagrał solo gitarowe, które wzbudziło entuzjazm fanów rocka. Pojawiła się pogłoska, że to nie on wykonał je na nagraniu lecz Jimmy Page, który był wtedy sesyjnym muzykiem w wytwórni Pye. Page zawsze temu zaprzeczał mimo to wielu uporczywie uważało go za wykonawcę solo. Jednak to Davies grał gdyż Page nie był w ogóle obecny podczas właściwego nagrania utworu.
 
Riff gitarowy piosenki, grany jako power chord.
 
 
Dave Davies mówił, że pomysł ‘power chords’ przyszedł mu do głowy gdy słuchał piosenki ‘Louie Louie’ grupy The Kingsmen.
Pete Townshend z The Who zastosował brzmienie Kinks w pierwszym singlu ‘I Can't Explain’ wydanym w styczniu 1965 roku. Dopiero potem The Who wypracowywali własny styl.
 
You Really Got Me podobało się i nadal podoba rockmanom. Piosenka ma wiele coverów i to począwszy od 1965 roku. Chyba najsłynniejszym jest nagranie z 1978 roku zespołu Van Hallen. To już metal w całej okazałości.
Wersja ta ukazała się na debiutanckim albumie Van Hallena i w dużym stopniu rozsławiła zespół. Znalazła się na liście Bilboardu na 36 miejscu. Rok później ubarwiła soundtrack filmu ‘Over the Edge’.
 
Utwór znajduje się dosyć wysoko w wielu rankingach. Magazyn Rolling Stone umieścił go na swojej liście 500 Najlepszych Piosenek w Historii na 82 miejscu, a na liście 100 Najlepszych Piosenek Gitarowych na miejscu czwartym.
 
Okładka singla Van Hallena
 
 
The Kinks "You Really Got Me", lyrics
 
Girl, you really got me goin
You got me so I dont know what Im doin
Yeah, you really got me now
You got me so I cant sleep at night

Yeah, you really got me now
You got me so I dont know what Im doin, now
Oh yeah, you really got me now
You got me so I cant sleep at night

You really got me
You really got me
You really got me

See, dont ever set me free
I always wanna be by your side
Girl, you really got me now
You got me so I cant sleep at night

Yeah, you really got me now
You got me so I dont know what Im doin, now
Oh yeah, you really got me now
You got me so I cant sleep at night

You really got me
You really got me
You really got me
Oh no...

(solo)

See, dont ever set me free
I always wanna be by your side
Girl, you really got me now
You got me so I cant sleep at night

Yeah, you really got me now
You got me so I dont know what Im doin, now
Oh yeah, you really got me now
You got me so I cant sleep at night

You really got me
You really got me
You really got me
 
 
The Kinks – You Really Got Me, tłumaczenie przez cisforcookie
 
Dziewczyno, naprawdę masz mnie idąc
masz mnie więc nie wiem co ja robię
Yeah, teraz naprawdę mnie masz
Masz mnie więc nie mogę spać w nocy

Yeah, teraz naprawdę mnie masz
Masz mnie więc nie wiem co ja robię, teraz
Oh yeah, teraz naprawdę mnie masz
Masz mnie więc nie mogę spać w nocy

Naprawdę mnie masz
Naprawdę mnie masz
Naprawdę mnie masz
Naprawdę mnie masz

Popatrz, nigdy nie pozostaw mnie wolnego
Zawsze chcę być przy twoim boku
Dziewczyno, teraz naprawdę mnie masz
Masz mnie więc nie mogę spać w nocy

Yeah, teraz naprawdę mnie masz
Masz mnie wiec nie wiem co ja teraz robię
Oh yeah, teraz naprawdę mnie masz
Masz mnie więc nie mogę spać w nocy

Naprawdę mnie masz
Naprawdę mnie masz
Naprawdę mnie masz
Naprawdę mnie masz

Popatrz, nigdy nie pozostaw mnie wolnego
Zawsze chcę być przy twoim boku
Dziewczyno, teraz naprawdę mnie masz
Masz mnie więc nie mogę spać w nocy

Yeah, teraz naprawdę mnie masz
Masz mnie wiec nie wiem co ja teraz robię
Oh yeah, teraz naprawdę mnie masz
Masz mnie więc nie mogę spać w nocy
 
 
Pierwszy album The Kinks z You Really Got Me, 1964
blueslover
O mnie blueslover

Muzykę klasyczną można znaleźć na moim drugim blogu, tutaj: CLASSICAL IS WONDERFUL

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura