Ratusz
Ratusz
dry dry
836
BLOG

Malmö świąteczne

dry dry Podróże Obserwuj temat Obserwuj notkę 14

 

Od pewnego czasu jeżdżę do Szwecji. Bywam w dwóch miastach: Sztokholmie i  Malmö. Oba miasta mają inny charakter, łączy je jedno: podobne lata świetności na przełomie XVII i XVIII w. gdy Szwecja była prawdziwym hegemonem tego regionu. I tego właśnie, tych śladów tam poszukuję.    Wróciłem tuż przed świętami właśnie ze Szwecji. Miałem okazję być tym razem w Malmo, dokąd doleciałem korzystając pierwszy raz z tanich linii. Przeżyłem bez problemów i rekomenduję.  Malmö przywitało mnie ciepłem jak na grudzień, choć było pochmurno i ciemno. Tradycyjnie spacerowałem wokół hotelu gdzie mieszkałem i spędziłem sporo czasu z moimi znajomymi. Zostałem zaproszony do tradycyjnej szwedzkiej restauracji na głównym rynku w podziemiu  gmachu ratusza. Pasowało mi takie zderzenie historii ze współczesnością. Szwedzi bowiem nie byli ubrani tradycyjnie, a jak na  młodzieżową imprezkę Popijałem sobie więc piwko świąteczne, specjalnie warzone na tę okazję w dobrym towarzystwie i wsuwałem tradycyjne lokalne potrawy świąteczne. Skierowałem następnego dnia kroki na nabrzeże i do katedry. Udało mi się znaleźć stare budynki wtopione w nową przestrzeń zabudowy, kościoły, fragmenty starej tkanki miejskiej połączonej z nowoczesnością , co uwielbiam.  Udało mi się złapać w kadr kilka interesujących, starych obiektów. Nie udało mi się jednak sfotografować pomnika lampy na jednym z placów historycznego centrum, jakoś mi się nie składało. Inną ciekawostką podczas przechadzek po mieście była dla mnie obecność języka polskiego na ulicach, który dobiegał mnie zewsząd, szczególnie z resztą  gdy  szła kobieta z dzieckiem. Widać, ze można tu sobie budować przyszłość…

Zobacz galerię zdjęć:

jak święta to i musi byc choinka przecież...
jak święta to i musi byc choinka przecież... Karol X Gustaw.Prowadził wojnę z Polska, ze względu na pretensje do tronu szwedzkiego króla Polski oraz wojnę z Danią. St. Petri Kyrka elementy kostrukcyjne sa widoczne dobrze nawa główna ołtarz główny resztki fresków. Zapewne cały kościoł był nimi przyozdobiony - niestety nie utrzymały się... prezbiterium parę metrów od katedry spacerując dalej po Gamli Atalanci znajomy styl XVI w. z Gdańska czy Amsterdamu przykładowo... galeria wklejona między domami inne kamienice placu pasaż niczym Simmonsa... ciekawy dom koło hotelu Norregatan protestancki kosciół farny plan XVIIw Malmö, Gamla Johan Cronman był generałem i dowódcą w przegranej wojnie z Rosją. Był synem Szkotki, władał 8 jezykami, w tym polskim prawdziwa perełka w konstrukcji szachulcowej od oficyny inne cudo... Gang Ohlsena? ulica na nabrzeżu - Barensgatan w podwórzu niczym w Warszawie na Lwowskiej u wujowstwa, nawet w bramie podobna płytka wyłożona... St. Petri Kyrka, Baltazarsgatan
dry
O mnie dry

"Nothing in the World is so powerful as an idea. A good idea never dies and never causes changing its form of life". Frank Lloyd Wright.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości