geoal geoal
1291
BLOG

Grzech zaniechania prokuratury i KBWLLP

geoal geoal Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 34

Narodowy Program Antyterrorystyczny Rzeczypospolitej Polskiej na lata 2012-2016, zawiera wymóg opracowania metodologii oględzin miejsc przestępstwa o charakterze terrorystycznym i katastrof oraz identyfikacji ciał ofiar, co też zostało zrealizowane w sierpniu 2012r. przez, powołany decyzją nr 13 przewodniczącego Międzyresortowego Zespołu do Spraw Zagrożeń Terrorystycznych z dnia 17 stycznia 2011 r., Zespół Zadaniowy ds. wypracowania metodologii oględzin miejsc przestępstw o charakterze terrorystycznym i katastrof oraz identyfikacji ciał. Powyższy dokument ma służyć poprawie standardów i ułatwieniu pracy organom ścigania w zakresie prowadzonych czynności dowodowych związanych z identyfikacją ofiar katastrof i innych zdarzeń o charakterze masowym, w tym katastrofom lotniczym. Nie należy oczekiwać, by zawierał nadzwyczaj odkrywcze treści, w zakresie dokumentowania miejsc katastrofy, sposobów ich inwentaryzowania jest zgodny z wytycznymi ICAO oraz podstawową wiedzą każdego z policjantów, noszących dumny przydomek "drogówka".

Priorytetem oględzin miejsca zdarzenia jest utrwalenie jego stanu oraz zabezpieczenie rzeczowego materiału dowodowego. Zespół wykonujący oględziny, czytaj członkowie KBWLLP obecni w dniach 11-12.04.2010 w Smoleńsku, obligowani byli do:
- wykonania wszystkich niezbędnych szkiców lub planów, z uwzględnieniem położenia geograficznego, obejmujących cały obszar sektora, z występującymi tam przedmiotami, śladami i dowodami rzeczowymi;
- w miarę prowadzenia oględzin nanoszenie na szkice lub plany położenia miejsca, w którym ujawniono przedmioty, ślady i dowody rzeczowe;


Specyfika katastrof w ruchu lotniczym wymaga
-Sporządzenie dokumentacji fotograficznej i video miejsca katastrofy, zarówno z ziemi, jak i z powietrza (należy rozważać wykorzystanie balonów, szybowców, motolotni, śmigłowców, małych samolotów, samolotów wojskowych);

Jednym słowem specjaliści d/s badania katastrof lotniczych powinni sporządzić szkice miejsca zdarzenia oraz zadbać o pozyskanie dokumentacji fotograficznej miejsca katastrofy, umożliwiającej przeprowadzenie inwentaryzacji elementów wraku statku powietrznego celem prowadzenia późniejszych prac analitycznych. Pamiętając wpadkę komisji Millera z lokalizacją statecznika z zadania tego ci "specjaliści" wywiązali się na swój sposób, przepisując żywcem treści przeczytane u Anodiny.
Postawmy tym specjalistom d/s badania wypadków lotniczych pytanie: Który z Was przed 10 kwietnia 2010r kiedykolwiek korzystał w swej pracy przy dokumentowaniu katastrof lotniczych ze zdjęć satelitarnych, miał pojęcie że takie zdjęcia będą dostępne?. Czy specjalista o największym doświadczeniu płk Milkiewicz korzystał z takich zdjęć podczas badania katastrofy w Lesie Kabackim?. Gdyby nie dar firmy Digital Globe w postaci zdjęcia satelitarnego, wykonanego 12.04.2010r. eksperci przenosiliby efekty swych przemyśleń na ogólnodostępne mapy topograficzne rejonu Smoleńska w skali 1:100000 (popularne rosyjskie sztabówki) bądź własne szkice, choć na zdjęciach z tego okresu trudno odnaleźć przykłady wykonywania szkiców przez polskich "oglądaczy".

A w tym czasie gospodarze...
13 kwietnia, słynna narada u W.Putina, w której uczestniczyli: obecna Premier E.Kopacz, przewodniczący PKBWL E.Klich oraz szef Naczelnej Prokuratury Wojskowej płk Krzysztof Parulski. Na pytanie premiera Putina pierwszy wicepremier Rosji Siergiej Iwanow informuje:

При помощи специального самолета произведена подробная аэрофотосъемка как самого места происшествия, так и всех прилегающих к аэродрому районов. Эта работа уже сделана.

czyli: za pomocą specjalistycznego samolotu już wykonano niezbędne zdjęcia lotnicze tak samego miejsca katastrofy jak i wszystkich okolic lotniska. Warto też znać pytanie W.Putina:

Я бы хотел послушать сегодня и российских, и польских специалистов. Если у наших польских друзей возникают какие-то трудности в работе, пожалуйста, скажите об этом, - мы устраним все проблемы, если они, конечно, возникают.

Czy trzeba tłumaczyć?. A jednak polscy przyjaciele nie dysponują tym zdjęciem, czyżby nie było ono potrzebne komisji Millera, która już zakończyła swoje prace, jak również pracującym nadal biegłym prokuratury, wszystkie zagadki wyjaśnili za pomocą zdjęć satelitarnych?.

Spróbujmy pokazać jedną zagadkę. Jesienią 2010r. SmallGIS otrzymuje zadanie zinwentaryzowania zmian w rejonie smoleńskiego lotniska na zdjęciach satelitarnych z 5.04 oraz 12.04.2010, w dokumencie końcowym wskazuje m.in. te dwa punkty jako fragmenty z Tu-154M


Jeszcze inne zestawienie


Pomijając oczywiste umiejscowienie końcówki lewego skrzydła, jak wytłumaczyć lokalizację tego drugiego elementu w rozmiarze XXL?. Komisja Millera nie wyszła poza szablon, Tatiana nie postawiła żółtej kropki na swej mapce więc obiektu nie ma


Skoro już jesteśmy przy stronie 87 raportu MAK, warto powiększyć ten plik pdf i porównać z dostępnym w internecie powiększeniem tego rejonu na pliku zdjęcia satelitarnego z 12.04.2010r.


Dwa zdjęcia wykonane tego samego dnia w odstępie 1-2 godzin, a ostrość obrazu, rozdzielczość istotnie się różnią, ze wskazaniem na produkt made in USSR, a przecież są to tylko marne popłuczyny po oryginalnym pliku, który premier W.Putin oferował polskim przyjaciołom.

Wyciągając wnioski z pytania o ten obiekt XXL warto pamiętać, iż przed wysłaniem samolotu ze sprzętem do fotografowania trwały intensywne prace przygotowawcze na terenie katastrofy (vide statecznik przeniesiony w nocy 11-12.04). Cóż więc znajdowało się wśród zieleni przy polnej drodze odchodzącej od ulicy Gubienki- zastanawia się właśnie płk Milkiewicz ze swym zespołem- Zaufać opinii SmallGIS, znajdującej się w aktach postępowania, ze wszystkimi konsekwencjami takiego położenia dużego fragmentu tupolewa?. Gdyby komuś dwa białe kształty, znajdujące się po obu stronach pionowej linii z napisem 800, kojarzyły się z pojazdem mechanicznym podsunę zdjęcie naziemne:


Biała fura jak się patrzy, tylko w jakim celu służby w Rosji miały parkować swój pojazd wśród drzew, zamiast postawić go przy drodze. Nie chciały tamować na tej polej drodze ruchu traktorów z pobliskiego kołchozu?.


Specjaliści z SWW, tak drobiazgowo analizujący opinię SmallGIS (wskazanie błędnej rektyfikacji zdjęć), w grudniu 2013r otrzymali od WPO w Warszawie do swej pracy tylko zdjęcia satelitarne z 5.04 oraz 12.04 wraz z pewną ilością zdjęć naziemnych, tym samym należy wnioskować, że prokuratura nie dysponuje w licznych tomach akt zdjęciem z nalotu lotniczego, wykonanego rankiem 12 kwietnia. Nie mieli odwagi poprosić o nie, gdy przecież мы устраним все проблемы, если они, конечно, возникают?.

źródła
Narodowy_Program_Antyterrorystyczny_na_lata_2012-2016
Metodologia oględzin miejsc przestępstw o charakterze terrorystycznym i katastrof

geoal
O mnie geoal

"Idź wyprostowany wśród tych, co na kolanach"

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka