Prawidłowo oznaczony materiał wyborczy
Prawidłowo oznaczony materiał wyborczy
geoal geoal
2437
BLOG

Kontrowersyjny spot

geoal geoal Polityka Obserwuj notkę 42

15 maja br. media, tak główne serwisy internetowe jak i stacje telewizyjne, szeroko informowały o spocie nakręconym przez dzieci prezydenta Komorowskiego. Kilka wybranych cytatów:

salon24.pl: Kampania Komorowskiego przyspiesza. Spot dzieci i wsparcie Tuska
W piątek kampania Bronisława Komorowskiego nabrała przyspieszenia: pojawił się spot z udziałem dzieci i wnuków, Anna Komorowska udzieliła wywiadu, wsparcia udzielili prezydentowi Donald Tusk i Ewa Kopacz.

Newseek: Spot Komorowskiego z rodziną Kampania Prezydencka
http://polska.newsweek.pl/spot-komorowskiego-z-rodzina-kampania-prezydencka,artykuly,363176,1.html
TV Republika: Nowy spot Komorowskiego z udziałem jego dzieci.
Wirtualnemedia.pl: Dzieci Bronisława Komorowskiego nagrały dla niego spot wyborczy (wideo)
Polskatimes.pl: Wybory 2015: Dzieci Komorowskiego włączają się do kampanii
Radiozet: Dzieci prezydenta Bronisława Komorowskiego włączają się do udziału w kampanii przed drugą turą wyborów prezydenckich.
http://wiadomosci.radiozet.pl/Wiadomosci/Kraj/Wybory-2015.-Dzieci-Komorowskiego-w-nowym-spocie-00005244

Głos w tej sprawie zabrała też Pierwsza Dama.
- Nasze dzieci włączyły się w kampanię prezydencką w taki sposób, który jest zgodny z ich patrzeniem na świat i linią postępowania – mówiła rankiem w Radiu Zet Anna Komorowska.

Jeszcze Newsroom salon24
"Rodzina twierdzi, że film nagrała samodzielnie i bez konsultacji ze sztabem prezydenta. Film zbiera pozytywne recenzje, choć komentatorzy wątpią, aby był tylko prywatną inicjatywą dzieci Komorowskich, które dotąd w ogóle nie uczestniczyły w publicznej aktywności ojca. Zwracają też uwagę, że film ociepla wizerunek prezydenta. Komorowski powiedział dziś rano, że bardzo się z jego powodu wzruszył".

Spot "Pewnie nas nie znacie..." opublikowany 14.05.2015 umieszczony został pod adresem https://www.youtube.com/watch?v=rJ6ADq1yTgc.W jego opisie można przeczytać

Filmik powstał wyłącznie z naszej inicjatywy – nagraliśmy i zmontowaliśmy go sami z pomocą naszych przyjaciół filmowców, którym jeszcze raz bardzo dziękujemy
...
Film zrealizowaliśmy bezkosztowo.


Co o tym włączeniu się do kampanii prezydenta mówi Kodeks Wyborczy?. Wyciąg cytatów z pisma PKW z dnia 9.02.2015:
http://prezydent2015.pkw.gov.pl/aktualnosci/0/8_WYJASNIENIA_dotyczace_zasad_finansowania_kampanii_wyborczej_w_wyborach_Prezydenta_Rzeczypospolitej_Polskiej_zarzadzonych_na_dzien_10_maja_2015_r

WYJAŚNIENIA dotyczące zasad finansowania kampanii wyborczej w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, zarządzonych na dzień 10 maja 2015 r.
...
Prawo do prowadzenia kampanii wyborczej na rzecz kandydatów przysługuje, na zasadzie wyłączności, komitetowi wyborczemu (art. 84 § 1 Kodeksu wyborczego). Oznacza to, że wszelkie czynności związane z pozyskiwaniem środków finansowych, dokonywaniem wydatków na organizowanie spotkań wyborczych i promocją kandydatów w formie plakatów, ulotek, itd., mogą być prowadzone tylko przez komitety wyborcze i wyłącznie w okresie kampanii wyborczej, która rozpoczyna się z dniem ogłoszenia postanowienia Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej o zarządzeniu wyborów, a kończy się na 24 godziny przed dniem wyborów (art. 104 Kodeksu wyborczego).
Uwaga!
Wszelkie spotkania sprawozdawcze czy informacyjne członków partii, organizacji społecznych, stowarzyszeń, osób pełniących funkcje publiczne lub przedstawicieli komitetów zgłaszających kandydatów w wyborach, organizowane w trakcie kampanii wyborczej, mogą odbywać się tylko pod warunkiem, że nie zawierają żadnych znamion agitacji wyborczej. W przeciwnym razie traktowane są jako element kampanii wyborczej i podlegają regulacjom dotyczącym tej kampanii.
...
4) komitetom wyborczym nie wolno przyjmować korzyści majątkowych o charakterze niepieniężnym (np. darowizn rzeczowych, darmowych usług), z wyjątkiem nieodpłatnych usług polegających na rozpowszechnianiu plakatów i ulotek wyborczych przez osoby fizyczne oraz pomocy w pracach biurowych udzielanej przez osoby fizyczne (art. 132 § 5 Kodeksu wyborczego);
Uwaga!
... Usługi inne niż rozpowszechnianie plakatów i ulotek wyborczych przez osoby fizyczne lub pomoc w pracach biurowych przez osoby fizyczne mogą być świadczone na rzecz komitetu wyborczego wyłącznie odpłatnie. Naruszenie zakazu określonego w art. 132 § 5 Kodeksu wyborczego stanowi występek określony w art. 507 Kodeksu wyborczego, zagrożony grzywną od 1 000 zł do 100 000 zł.
...
- zakazane jest udzielanie komitetowi wyborczemu korzyści majątkowych o charakterze niepieniężnym, z wyjątkiem usług polegających na nieodpłatnym rozpowszechnianiu plakatów i ulotek wyborczych przez osoby fizyczne oraz pomocy w pracach biurowych udzielanej przez osoby fizyczne – art. 132 § 5 Kodeksu wyborczego,
...
Komitet wyborczy może nieodpłatnie korzystać w czasie kampanii wyborczej z lokalu osoby wchodzącej w skład komitetu, jak również z jej sprzętu biurowego. Także po zakończeniu kampanii wyborczej komitet może korzystać z lokalu i sprzętu biurowego takiej osoby celem wykonania czynności związanych z zakończeniem działalności komitetu, w tym sporządzeniem sprawozdania finansowego.
Uwaga!
Zakup materiałów niezbędnych do korzystania ze sprzętu biurowego, jak również opłaty za media w okresie korzystania z lokalu i sprzętu biurowego przez komitet wyborczy powinny być finansowane ze środków komitetu wyborczego oraz wliczone do przysługującego mu limitu wydatków. Ponoszenie tych wydatków przez osobę fizyczną udostępniającą lokal stanowi niedopuszczalną ustawowo darowiznę niepieniężną na rzecz komitetu wyborczego. Komitet wyborczy powinien zawrzeć z osobą wchodzącą w skład komitetu wyborczego umowę użyczenia lokalu lub sprzętu biurowego, która powinna wskazywać, że to komitet wyborczy będzie ponosił koszty zakupu materiałów biurowych oraz ponosił opłaty za media w zakresie niezbędnym do prowadzenia kampanii wyborczej.
...
W świetle przepisów Kodeksu wyborczego niedopuszczalne jest nieodpłatne użyczenie komitetowi wyborczemu domeny przez jej właściciela. Komitet wyborczy obowiązany jest do pokrycia kosztów prowadzenia swojej strony (podstrony) internetowej, nie może jednak pokrywać kosztów prowadzenia głównej strony podmiotu prowadzącego domenę, w części na której są umieszczone treści niepochodzące od komitetu.


Skoro prowadzenie kampanii wyborczej na rzecz kandydatów przysługuje, na zasadzie wyłączności, komitetowi wyborczemu to warto przypomnieć wymogi dotyczące materiałów wyborczych:
Kodeks wyborczy (Dz.U.2011.21.112 - Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r)
Art. 109. Wymogi wobec materiałów wyborczych i ich ochrona prawna
§ 1. Materiałem wyborczym jest każdy pochodzący od komitetu wyborczego upubliczniony i utrwalony przekaz informacji mający związek z zarządzonymi wyborami.
§ 2. Materiały wyborcze powinny zawierać wyraźne oznaczenie komitetu wyborczego, od którego pochodzą.
§ 3. Materiały wyborcze podlegają ochronie prawnej.

Art. 496. Brak oznaczeń komitetu wyborczego na materiałach wyborczych
Kto, w związku z wyborami, nie umieszcza w materiałach wyborczych wyraźnego oznaczenia komitetu wyborczego od którego pochodzą
- podlega karze grzywny.


Prawdopodobnie w tym przypadku mówimy o spocie wyborczym, który został przygotowany nielegalnie bez wiedzy Komitetu Wyborczego Kandydata na Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego, nie oznaczonym stosowną formułą prawną, tym samym narażający pełnomocnika finansowego komitetu na sankcje finansowe i problemy z rozliczeniem kampanii. Restrykcyjne wymogi kodeksy wyborczego czynią bezskutecznymi wszelkie wpisy o "bezkosztowym zaangażowaniu" osób fizycznych (Elżbieta Komorowska, Piotr Komorowski, Zofia Komorowska, Sylwia i Tadeusz Komorowscy oraz Maria i Karol Makowscy) oraz ich przyjaciół filmowców, gdyż ich dzieło trudno zakwalifikować do kategorii rozlepianie plakatów czy też zaparzanie kawy w biurze. Wypowiedź pani Prezydentowej jednoznacznie wskazuje, iż przygotowany spot, wykraczający poza precyzyjnie określony katalog bezpłatnie świadczonych usług na rzecz komitetu, stanowi element kampanii wyborczej prowadzonej przez Komitet Wyborczy, ze wszelkimi tego obostrzeniami i skutkami prawnymi, tak dla jego autorów jaki i komitetu.

Pełnomocnik finansowy ponosi odpowiedzialność karną za naruszenie zakazów i ograniczeń w pozyskiwaniu i wydatkowaniu środków.

Łukasz Pawełek milczy, podczas gdy nieoznaczony właściwie spot wyborczy "robi robotę". Pieniędzy brakuje na koncie komitetu i stąd taka "bezkosztowa" improwizacja, a może 16 bronkobusów nadwyrężyło limit wydatków nie przewidzianych wcześniej dodatkowych 2 tygodni kampanii?.

PS. Opinia specjalisty, dr Błażej Poboży, politolog, Uniwersytet Warszawski:
http://wyborcza.pl/1,143644,17926218,Wybory_prezydenckie__Czy_spot_dzieci_Bronislawa_Komorowskiego.html
- Nie wierzmy w to, że to jest spontaniczny, oddolny spot zorganizowany przez rodzinę pana prezydenta. W kluczowym momencie wyrównanej kampanii takie produkcje nie mają prawa powstać bez wiedzy i zgody kandydata oraz jego sztabu.

Zobacz galerię zdjęć:

Materiał wyborczy nie spełniający wymogów Kodeksu Wyborczego
Materiał wyborczy nie spełniający wymogów Kodeksu Wyborczego
geoal
O mnie geoal

"Idź wyprostowany wśród tych, co na kolanach"

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka