Jeśli dojdzie do takiej sytuacji, że na jednej ulicy, dwie rodziny będą chciały umieścić dzieci w przedszkolu, natomiast miejsce znajdzie się tylko dla dzieci jednej z nich – zastosowane zostanie kryterium dochodowe. Nawet, jeśli rodzina bogatsza pierwsza zgłosi swoje dzieci do „kolejki”.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Opublikowany w Rzeczpospolitej artykuł 29.09.2013:
http://www.rp.pl/artykul/9133,1052593-Kraj-bez-przedszkoli.html?p=2
zmusił mnie do samodzielnego przekopania aktów prawnych i uzasadnień.
Pan redaktor Marczuk pisze tylko kryterium finansowym przyjęcia do przeszkol, przytaczając kwoty. Nie zgadzam się w całości z tym, co napisał. Jednak ma dużo racji.
Oprę się na uzasadnieniu
http://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/175704/175707/175708/dokument83315.pdf?lastUpdateDay=30.09.13&lastUpdateHour=18%3A13&userLogged=false&date=poniedzia%C5%82ek%2C+30+wrzesie%C5%84+2013
cytując:
Mając na uwadze powyższe, w procesie rekrutacji – na różnym etapie tego procesu w zależności od typu i rodzaju jednostki systemu oświaty – w przypadku dzieci i młodzieży będą brane pod uwagę (propozycja brzmienia art. 7b ust. 1b; art. 20b ust. 2; art. 20d ust. 4; art. 20f ust. 2 pkt 1; art. 20g ust. 3; art. 20h ust 3; art. 20i ust. 3; art. 20j ust. 2 pkt 1; art. 20m ust. 3; art. 20n ust. 3, ; art. 20o ust. 1 pkt 3; art. 20q ust. 2 pkt 1 – art. 1 pkt 11 projektu ustawy):
−dochód na osobę w rodzinie kandydata;
−wielodzietność rodziny kandydata;
−niepełnosprawność kandydata;
−niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata;
−niepełnosprawność obojga rodziców kandydata;
−niepełnosprawność rodzeństwa kandydata;
−samotne wychowywanie kandydata przez rodzica;
−objęcie kandydata pieczą zastępczą.
Istotnie więc preferowane będą dzieci uboższe. Trudno ocenić, czy rzeczywiście efektem poprawki może okazać się rezygnacja z pracy w celu pogorszenia przychodów i polepszenia szans na przyjęcie dziecka do przedszkola. W przypadku wielu dzieci i otrzymania odmowy w jednym roku istotnie ludzie mogą tak postąpić w roku następnym. Lub też podjąć pracę na czarno w tym samym celu.
„Druga grupa kryteriów uwzględnia zakres społecznych potrzeb rodziny, których
zaspokojenie sprzyja jej wychowawczej i opiekuńczej roli poprzez zapewnienie
możliwości korzystania z publicznego przedszkola, publicznej innej formy
wychowania przedszkolnego, publicznej szkoły lub placówki, które znajdują się w
dogodnym położeniu ze względu na realizację różnorodnych funkcji życiowych przez
poszczególnych członków rodziny. Przy określaniu kryteriów z tej grupy kierowano
się przepisem art. 71 ust. 1 Konstytucji RP, w którym państwo zobowiązało się do
uwzględniania dobra rodziny w swojej polityce społecznej i gospodarczej. Ponadto
uwzględniono przesłanki, które w znaczący sposób ułatwiają funkcjonowanie rodziny,
w szczególności rodziny wielodzietnej, sprzyjają pogodzeniu obowiązków
zawodowych z obowiązkami rodziców, stwarzają dzieciom poczucie bezpieczeństwa.
Kryteria z tej grupy pośrednio sprzyjają również podwyższaniu standardu życia
rodziny. W tej grupie wyróżniono (propozycja brzmienia art. 20b ust. 4 pkt 1-3; art.
20d ust. 3 pkt 1-3; art. 20n ust. 4 pkt 1-3 – art. 1 pkt 11 projektu ustawy):
- dogodne położenie przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego,
szkoły lub placówki, do której kandydat ma być przyjęty względem miejsca
zamieszkania kandydata;
- dogodne położenie przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego,
szkoły lub placówki względem miejsca pracy jednego z rodziców kandydata;
- miejsce realizacji wychowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego lub
obowiązku nauki przez rodzeństwo kandydata, który ma być przyjęty do
przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego, szkoły lub placówki.”
Te kryteria wydają się logiczne. Istotnie preferują także ludzi uboższych, nie mogących np. dowozić samochodem dziecka do odległej placówki.
Kwoty jak rozumiem wzięły się z kolei z Dz.U. 2006 nr 139 poz. 992, Obwieszczenia Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 24 lipca 2006 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o świadczeniach rodzinnych.
Uzasadnienie dalej mówi nam że obecnie sytuacja wygląda następująco:
1.2. Rekrutacja do publicznych przeszkoli i publicznych innych
form wychowania przedszkolnego
Aktualnie rekrutacja do publicznych przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w
publicznych szkołach podstawowych i publicznych innych form wychowania
przedszkolnego odbywa się na podstawie przepisu § 2 rozporządzenia w sprawie
warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z
jednych typów szkół do innych, a także § 16 ust. 3 rozporządzenia w sprawie
statutów publicznego przedszkola i publicznych szkół, zgodnie z którym, statuty
muszą określać szczegółowe zasady rekrutacji dzieci do przedszkola. Na podstawie
wymienionych przepisów, zarówno do publicznego przedszkola, jak i oddziału
przedszkolnego zorganizowanego w publicznej szkole podstawowej, w pierwszej
kolejności są przyjmowane dzieci odbywające obowiązkowe roczne przygotowanie
przedszkolne – tj. 5-latki oraz te 6-latki, które nie rozpoczęły realizacji obowiązku
szkolnego. W następnej kolejności przyjmowane są dzieci matek lub ojców samotnie
je wychowujących, matek lub ojców, wobec których orzeczono znaczny lub
umiarkowany stopień niepełnosprawności bądź całkowitą niezdolność do pracy oraz
niezdolność do samodzielnej egzystencji, na podstawie odrębnych przepisów, a
także dzieci umieszczone w rodzinach zastępczych. W przypadku publicznych innych
form wychowania przedszkolnego wyżej wymienione przepisy stosuje się
odpowiednio, z tym, że inne formy wychowania przedszkolnego stanowią
uzupełnienie sieci publicznych przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach
podstawowych i nie mają statutów.
Należy podkreślić, że w dotychczasowym stanie uregulowanie kwestii przyjmowania
do placówek zapewniających wychowanie przedszkolne odbywa się w dużej mierze
na podstawie lokalnych regulacji dotyczących zarówno kryteriów, jak i procedur
przeprowadzania rekrutacji, co niejednokrotnie prowadziło do konfliktów na tle np.
żądania od rodziców dokumentów, takich jak zeznania podatkowe, czy
zaświadczenia o zarobkach.
W związku z powyższym, w odpowiedzi na zarzuty Trybunału Konstytucyjnego, który
zakwestionował rozwiązanie, w którym sprawy o istotnym znaczeniu dla
urzeczywistnienia wolności i praw człowieka i obywatela zagwarantowane w
Konstytucji RP są normowane w rozporządzeniu lub w aktach jeszcze niższego
rzędu, proponuje się określenie zasad przyjmowania dzieci do publicznych
przedszkoli i publicznych innych form wychowania przedszkolnego w niniejszym
projekcie ustawy (proponowane brzmienie art. 20b projektu ustawy).
Punktem wyjścia do rozpoczęcia rekrutacji do przedszkola lub innej formy
wychowania przedszkolnego będzie złożenie przez rodziców wniosku do dyrektora
wybranego przedszkola lub osoby kierującej inną formą wychowania przedszkolnego
(proponowane brzmienie art. 20r projektu ustawy) z tym, że rodzice będą mogli
złożyć wnioski do maksymalnie trzech przedszkoli lub innych form wychowania
przedszkolnego (propozycja brzmienia art. 20v projektu ustawy).
W przypadku, gdy liczba wniosków o przyjęcie dziecka do danego przedszkola
(danej innej formy wychowania przedszkolnego) przekroczy liczbę wolnych miejsc w
tym przedszkolu (innej formie wychowania przedszkolnego), przeprowadza się
postępowanie rekrutacyjne. Projektowana regulacja zakłada, że postępowanie
rekrutacyjne do publicznego przedszkola lub publicznej innej formy wychowania
przedszkolnego będzie mogło być prowadzone maksymalnie w trzech etapach. W
pierwszym etapie do publicznego przedszkola lub innej formy wychowania
przedszkolnego przyjmowani byliby kandydaci zamieszkali na obszarze danej gminy,
na terenie której zorganizowane jest przedszkole (inna forma wychowania
przedszkolnego). Takie rozwiązanie jest ściśle związane z przepisami art. 14 ust. 3 i
3b, a także ust. 4 i 4b ustawy – wprowadzonymi ustawą z dnia 13 czerwca 2013 r. o
zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw. Wynika z nich, że
wójt (burmistrz, prezydent miasta) jest zobowiązany do zapewnienia miejsca
wychowania przedszkolnego dla każdego dziecka – mieszkańca gminy: obecnie dla
dzieci 5-letnich, od dnia 1 września 2015 r. – dla dzieci 4-letnich, a od dnia 1
września 2017 r. – dla dzieci 3-letnich.
Jeżeli liczba kandydatów do danego przedszkola (danej innej formy wychowania
przedszkolnego) spełniających kryterium zamieszkania na terenie gminy jest większa
niż liczba miejsc w przedszkolu (innej formie wychowania przedszkolnego)
przeprowadza się kolejny etap postępowania rekrutacyjnego, w którym pod uwagę
brane są kryteria z grupy pierwszej, tj. zabezpieczające potrzeby osób, które z
przyczyn losowych mają trudniejszą sytuację rodzinną, finansową i zdrowotną. Jeżeli
również drugi etap postępowania rekrutacyjnego do danego przedszkola (innej formy
wychowania przedszkolnego) nie da ostatecznego rozstrzygnięcia (kandydaci
uzyskali w tym etapie równorzędne wyniki), przeprowadza się kolejny etap
postępowania, w którym brane są pod uwagę przesłanki w znaczący sposób
ułatwiające funkcjonowanie rodziny, sprzyjające pogodzeniu obowiązków
zawodowych z obowiązkami rodziców, stwarzające dzieciom poczucie
bezpieczeństwa. Takie rozstrzygnięcie pozwala zapewnić dzieciom zamieszkałym na
terenie gminy w pierwszej kolejności ochronę praw osób znajdujących się w trudnych
warunkach życiowych, w następnej zaś kolejności będzie stanowić wsparcie dla
odpowiedniej organizacji życia rodzinnego i zawodowego. Należy podkreślić, że
zgodnie ze zmianami wprowadzonymi przywołaną wyżej ustawą z dnia 13 czerwca
2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw docelowo
każde dziecko w wieku 3-5 lat będzie miało zapewnione miejsce edukacji
przedszkolnej, a problem konieczności stosowania dodatkowych kryteriów
związanych z naborem dzieci do wychowania przedszkolnego będzie występował
jedynie wówczas, gdy np. dane przedszkole będzie się cieszyło wyjątkowo dużym
zainteresowaniem ze strony rodziców.
Jeżeli po przyjęciu kandydatów zamieszkałych na terenie danej gminy, publiczne
przedszkole (publiczna inna forma wychowania przedszkolnego) dysponuje nadal
wolnymi miejscami, można – na wniosek rodziców – przyjąć dzieci zamieszkałe poza
obszarem tej gminy. Do przyjęcia tych dzieci stosuje się przepisy dotyczące drugiego
i trzeciego etapu postępowania rekrutacyjnego przeprowadzanego w stosunku do
dzieci zamieszkałych na terenie gminy.
Dzieci nieposiadające orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego są
przyjmowane do publicznego przedszkola integracyjnego oraz oddziału
integracyjnego w publicznym przedszkolu ogólnodostępnym na zasadach opisanych
powyżej (propozycja brzmienia art. 20b ust. 9 – art. 1 pkt 11 projektu ustawy).
Podsumowując – jeśli dojdzie do takiej sytuacji, że na jednej ulicy, dwie rodziny będą chciały umieścić dzieci w przedszkolu, natomiast miejsce znajdzie się tylko dla dzieci jednej z nich – zastosowane zostanie kryterium dochodowe. Nawet, jeśli rodzina bogatsza pierwsza zgłosi swoje dzieci do „kolejki”.
Czy takie rozwiązanie jest dobre i ma sens? Moim zdaniem nie.
Ja także ma się ta decyzja urzędników Platformy Obywatelskiej do jej deklarowanego liberalnego rodowodu?