Lodzermensch76 Lodzermensch76
135
BLOG

Przedszkola państwowe jednak dla dzieci uboższych

Lodzermensch76 Lodzermensch76 Nauka Obserwuj temat Obserwuj notkę 1

 

 

Jeśli dojdzie do takiej sytuacji, że na jednej ulicy, dwie rodziny będą chciały umieścić dzieci w przedszkolu, natomiast miejsce znajdzie się tylko dla dzieci jednej z nich – zastosowane zostanie kryterium dochodowe. Nawet, jeśli rodzina bogatsza pierwsza zgłosi swoje dzieci do „kolejki”.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Opublikowany w Rzeczpospolitej artykuł 29.09.2013:

http://www.rp.pl/artykul/9133,1052593-Kraj-bez-przedszkoli.html?p=2

zmusił mnie do samodzielnego przekopania aktów prawnych i uzasadnień.

Pan redaktor Marczuk pisze tylko kryterium finansowym przyjęcia do przeszkol, przytaczając kwoty. Nie zgadzam się w całości z tym, co napisał. Jednak ma dużo racji.

Oprę się na uzasadnieniu

http://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/175704/175707/175708/dokument83315.pdf?lastUpdateDay=30.09.13&lastUpdateHour=18%3A13&userLogged=false&date=poniedzia%C5%82ek%2C+30+wrzesie%C5%84+2013

cytując:

Mając na uwadze powyższe, w procesie rekrutacji – na różnym etapie tego procesu w zależności od typu i rodzaju jednostki systemu oświaty – w przypadku dzieci i młodzieży będą brane pod uwagę (propozycja brzmienia art. 7b ust. 1b; art. 20b ust. 2; art. 20d ust. 4; art. 20f ust. 2 pkt 1; art. 20g ust. 3; art. 20h ust 3; art. 20i ust. 3; art. 20j ust. 2 pkt 1; art. 20m ust. 3; art. 20n ust. 3, ; art. 20o ust. 1 pkt 3; art. 20q ust. 2 pkt 1 – art. 1 pkt 11 projektu ustawy):

 

−dochód na osobę w rodzinie kandydata;

−wielodzietność rodziny kandydata;

−niepełnosprawność kandydata;

−niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata;

−niepełnosprawność obojga rodziców kandydata;

−niepełnosprawność rodzeństwa kandydata;

−samotne wychowywanie kandydata przez rodzica;

−objęcie kandydata pieczą zastępczą.

 

Istotnie więc preferowane będą dzieci uboższe. Trudno ocenić, czy rzeczywiście efektem poprawki może okazać się rezygnacja z pracy w celu pogorszenia przychodów i polepszenia szans na przyjęcie dziecka do przedszkola. W przypadku wielu dzieci i otrzymania odmowy w jednym roku istotnie ludzie mogą tak postąpić w roku następnym. Lub też podjąć pracę na czarno w tym samym celu.

 

„Druga grupa kryteriów uwzględnia zakres społecznych potrzeb rodziny, których

zaspokojenie sprzyja jej wychowawczej i opiekuńczej roli poprzez zapewnienie

możliwości korzystania z publicznego przedszkola, publicznej innej formy

wychowania przedszkolnego, publicznej szkoły lub placówki, które znajdują się w

dogodnym położeniu ze względu na realizację różnorodnych funkcji życiowych przez

poszczególnych członków rodziny. Przy określaniu kryteriów z tej grupy kierowano

się przepisem art. 71 ust. 1 Konstytucji RP, w którym państwo zobowiązało się do

uwzględniania dobra rodziny w swojej polityce społecznej i gospodarczej. Ponadto

uwzględniono przesłanki, które w znaczący sposób ułatwiają funkcjonowanie rodziny,

w szczególności rodziny wielodzietnej, sprzyjają pogodzeniu obowiązków

zawodowych z obowiązkami rodziców, stwarzają dzieciom poczucie bezpieczeństwa.

Kryteria z tej grupy pośrednio sprzyjają również podwyższaniu standardu życia

rodziny. W tej grupie wyróżniono (propozycja brzmienia art. 20b ust. 4 pkt 1-3; art.

20d ust. 3 pkt 1-3; art. 20n ust. 4 pkt 1-3 – art. 1 pkt 11 projektu ustawy):

- dogodne położenie przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego,

szkoły lub placówki, do której kandydat ma być przyjęty względem miejsca

zamieszkania kandydata;

- dogodne położenie przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego,

szkoły lub placówki względem miejsca pracy jednego z rodziców kandydata;

- miejsce realizacji wychowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego lub

obowiązku nauki przez rodzeństwo kandydata, który ma być przyjęty do

przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego, szkoły lub placówki.”

Te kryteria wydają się logiczne. Istotnie preferują także ludzi uboższych, nie mogących np. dowozić samochodem dziecka do odległej placówki.

Kwoty jak rozumiem wzięły się z kolei z Dz.U. 2006 nr 139 poz. 992, Obwieszczenia Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 24 lipca 2006 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o świadczeniach rodzinnych.

Uzasadnienie dalej mówi nam że obecnie sytuacja wygląda następująco:

1.2. Rekrutacja do publicznych przeszkoli i publicznych innych

form wychowania przedszkolnego

 

Aktualnie rekrutacja do publicznych przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w

publicznych szkołach podstawowych i publicznych innych form wychowania

przedszkolnego odbywa się na podstawie przepisu § 2 rozporządzenia w sprawie

warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z

jednych typów szkół do innych, a także § 16 ust. 3 rozporządzenia w sprawie

statutów publicznego przedszkola i publicznych szkół, zgodnie z którym, statuty

muszą określać szczegółowe zasady rekrutacji dzieci do przedszkola. Na podstawie

wymienionych przepisów, zarówno do publicznego przedszkola, jak i oddziału

przedszkolnego zorganizowanego w publicznej szkole podstawowej, w pierwszej

kolejności są przyjmowane dzieci odbywające obowiązkowe roczne przygotowanie

przedszkolne – tj. 5-latki oraz te 6-latki, które nie rozpoczęły realizacji obowiązku

szkolnego. W następnej kolejności przyjmowane są dzieci matek lub ojców samotnie

je wychowujących, matek lub ojców, wobec których orzeczono znaczny lub

umiarkowany stopień niepełnosprawności bądź całkowitą niezdolność do pracy oraz

niezdolność do samodzielnej egzystencji, na podstawie odrębnych przepisów, a

także dzieci umieszczone w rodzinach zastępczych. W przypadku publicznych innych

form wychowania przedszkolnego wyżej wymienione przepisy stosuje się

odpowiednio, z tym, że inne formy wychowania przedszkolnego stanowią

uzupełnienie sieci publicznych przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach

podstawowych i nie mają statutów.

Należy podkreślić, że w dotychczasowym stanie uregulowanie kwestii przyjmowania

do placówek zapewniających wychowanie przedszkolne odbywa się w dużej mierze

na podstawie lokalnych regulacji dotyczących zarówno kryteriów, jak i procedur

przeprowadzania rekrutacji, co niejednokrotnie prowadziło do konfliktów na tle np.

żądania od rodziców dokumentów, takich jak zeznania podatkowe, czy

zaświadczenia o zarobkach.

W związku z powyższym, w odpowiedzi na zarzuty Trybunału Konstytucyjnego, który

zakwestionował rozwiązanie, w którym sprawy o istotnym znaczeniu dla

urzeczywistnienia wolności i praw człowieka i obywatela zagwarantowane w

Konstytucji RP są normowane w rozporządzeniu lub w aktach jeszcze niższego

rzędu, proponuje się określenie zasad przyjmowania dzieci do publicznych

przedszkoli i publicznych innych form wychowania przedszkolnego w niniejszym

projekcie ustawy (proponowane brzmienie art. 20b projektu ustawy).

Punktem wyjścia do rozpoczęcia rekrutacji do przedszkola lub innej formy

wychowania przedszkolnego będzie złożenie przez rodziców wniosku do dyrektora

wybranego przedszkola lub osoby kierującej inną formą wychowania przedszkolnego

(proponowane brzmienie art. 20r projektu ustawy) z tym, że rodzice będą mogli

złożyć wnioski do maksymalnie trzech przedszkoli lub innych form wychowania

przedszkolnego (propozycja brzmienia art. 20v projektu ustawy).

W przypadku, gdy liczba wniosków o przyjęcie dziecka do danego przedszkola

(danej innej formy wychowania przedszkolnego) przekroczy liczbę wolnych miejsc w

tym przedszkolu (innej formie wychowania przedszkolnego), przeprowadza się

postępowanie rekrutacyjne. Projektowana regulacja zakłada, że postępowanie

rekrutacyjne do publicznego przedszkola lub publicznej innej formy wychowania

przedszkolnego będzie mogło być prowadzone maksymalnie w trzech etapach. W

pierwszym etapie do publicznego przedszkola lub innej formy wychowania

przedszkolnego przyjmowani byliby kandydaci zamieszkali na obszarze danej gminy,

na terenie której zorganizowane jest przedszkole (inna forma wychowania

przedszkolnego). Takie rozwiązanie jest ściśle związane z przepisami art. 14 ust. 3 i

3b, a także ust. 4 i 4b ustawy – wprowadzonymi ustawą z dnia 13 czerwca 2013 r. o

zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw. Wynika z nich, że

wójt (burmistrz, prezydent miasta) jest zobowiązany do zapewnienia miejsca

wychowania przedszkolnego dla każdego dziecka – mieszkańca gminy: obecnie dla

dzieci 5-letnich, od dnia 1 września 2015 r. – dla dzieci 4-letnich, a od dnia 1

września 2017 r. – dla dzieci 3-letnich.

Jeżeli liczba kandydatów do danego przedszkola (danej innej formy wychowania

przedszkolnego) spełniających kryterium zamieszkania na terenie gminy jest większa

niż liczba miejsc w przedszkolu (innej formie wychowania przedszkolnego)

przeprowadza się kolejny etap postępowania rekrutacyjnego, w którym pod uwagę

brane są kryteria z grupy pierwszej, tj. zabezpieczające potrzeby osób, które z

przyczyn losowych mają trudniejszą sytuację rodzinną, finansową i zdrowotną. Jeżeli

również drugi etap postępowania rekrutacyjnego do danego przedszkola (innej formy

wychowania przedszkolnego) nie da ostatecznego rozstrzygnięcia (kandydaci

uzyskali w tym etapie równorzędne wyniki), przeprowadza się kolejny etap

postępowania, w którym brane są pod uwagę przesłanki w znaczący sposób

ułatwiające funkcjonowanie rodziny, sprzyjające pogodzeniu obowiązków

zawodowych z obowiązkami rodziców, stwarzające dzieciom poczucie

bezpieczeństwa. Takie rozstrzygnięcie pozwala zapewnić dzieciom zamieszkałym na

terenie gminy w pierwszej kolejności ochronę praw osób znajdujących się w trudnych

warunkach życiowych, w następnej zaś kolejności będzie stanowić wsparcie dla

odpowiedniej organizacji życia rodzinnego i zawodowego. Należy podkreślić, że

zgodnie ze zmianami wprowadzonymi przywołaną wyżej ustawą z dnia 13 czerwca

2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw docelowo

każde dziecko w wieku 3-5 lat będzie miało zapewnione miejsce edukacji

przedszkolnej, a problem konieczności stosowania dodatkowych kryteriów

związanych z naborem dzieci do wychowania przedszkolnego będzie występował

jedynie wówczas, gdy np. dane przedszkole będzie się cieszyło wyjątkowo dużym

zainteresowaniem ze strony rodziców.

Jeżeli po przyjęciu kandydatów zamieszkałych na terenie danej gminy, publiczne

przedszkole (publiczna inna forma wychowania przedszkolnego) dysponuje nadal

wolnymi miejscami, można – na wniosek rodziców – przyjąć dzieci zamieszkałe poza

obszarem tej gminy. Do przyjęcia tych dzieci stosuje się przepisy dotyczące drugiego

i trzeciego etapu postępowania rekrutacyjnego przeprowadzanego w stosunku do

dzieci zamieszkałych na terenie gminy.

Dzieci nieposiadające orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego są

przyjmowane do publicznego przedszkola integracyjnego oraz oddziału

integracyjnego w publicznym przedszkolu ogólnodostępnym na zasadach opisanych

powyżej (propozycja brzmienia art. 20b ust. 9 – art. 1 pkt 11 projektu ustawy).

 

Podsumowując – jeśli dojdzie do takiej sytuacji, że na jednej ulicy, dwie rodziny będą chciały umieścić dzieci w przedszkolu, natomiast miejsce znajdzie się tylko dla dzieci jednej z nich – zastosowane zostanie kryterium dochodowe. Nawet, jeśli rodzina bogatsza pierwsza zgłosi swoje dzieci do „kolejki”.

Czy takie rozwiązanie jest dobre i ma sens? Moim zdaniem nie.

Ja także ma się ta decyzja urzędników Platformy Obywatelskiej do jej deklarowanego liberalnego rodowodu?

Jestem inżynierem i zarabiam na życie pracując w polskim przemyśle. Dużo czytam i czasem coś napiszę. Ojciec i mąż.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie