amelka222 amelka222
4283
BLOG

Lotnisko "Borowcy" na Białorusi

amelka222 amelka222 Polityka Obserwuj notkę 60

 

1.Pierwsze informacje

http://freeyourmind.salon24.pl/402171,opowiesci-dziwnej-tresci ###  @vlad-igorev , 27.03.2012 18:57

- http://blogpress.pl/node/12190

 - http://flanker20.livejournal.com/19790.html#comments

Komentarz na forum 19.03.2012.

- http://tuskofil.salon24.pl/  28.03.2012 14:44 12 , Zagadkowe dane z FMS Tupolewa

Krótka historia tego wątku:

Bloger rosyjski flanker20 na forum :  http://vfl.ru/fotos/50a1559e406984.html  w dniu 19.mrca 2012 zwrócił uwagę na zapis FMS Tu-154 w chwili utraty zasilania mógł znajdować się w okolicach Połocka na Białorusi, a konkretnie na lotnisku "Borowcy"  (ICAO code UMWB). 

Podane informacje przez @Tuskofila [http://tuskofil.salon24.pl/  28.03.2012 14:44 12 , Zagadkowe dane z FMS Tupolewa ] 

spotkały się z zastrzeżeniami blogera @wielki55, w ocenie którego podawane wielkości mogą wyznaczać punkt nieco dalszy, o ok. 5 km od lotniska [WIELKI55 0501 | 28.03.2012 17:50,http://tuskofil.salon24.pl/ ].

Zapodane przez @flankera20 dane zrodziły od razu pytanie, czy jest to wrzutka rosyjskich służb i trop celowo mylący, czy też bloger ten samodzielnie doszedł do tych obliczeń ? Czy jest to dowód na to, ze Tu-154 mógł się znaleźć w Borowcach, czy tylko nosnik danych? Odpowiedzi na te pytania nie mamy.

W sieci ukazało się kilka notek na ten temat, ale w większości odwołują się one albo do publikacji @Polaczka, albo @Tuskofila. Żadna z nich nie zweryfikowała danych @flankera20. Np.:  http://bombardier.nowyekran.pl/post/57507,nie-smolensk-a-zapasowe-w-bialorusi

 

2.Zebrane przeze mnie informacje

 tylko w niewielkim stopniu uzupełniają, to, co wiemy o tym lotnisku. Niczego one również nie rozstrzygają w zakresie możliwości / niemożności lądowania Tu-154 właśnie tam. Z pierwszych zapisów @Unukalhai wiemy, że wokół lotniska są zlokalizowane osiedla mieszkaniowe Borowucha - 1 i Borowucha – 2, a samo lotnisko może stanowić miejsce stacjonowania (baza, koszary) brygady wojsk powietrzno-desantowych (2 pułki); że jest to na pewno militarna infrastruktura powsowiecka z lotniskiem wojskowym.

UNUKALHAI 821335 | 28.03.2012 14:14

http://freeyourmind.salon24.pl/402171,opowiesci-dziwnej-tresci

Weszłam na forum dyskusyjne : аэродром Боровцы http://www.byavia.net/forum/viewtopic.php?t=1114892&postdays=0&postorder=asc&start=15

i oto co udało się ustalić:

 - teraz tam jest 276 samodzielny batalion ochrony lotniska wojskowego „Borowcy”, na wyposażeniu są głównie śmigłowce.

- Podstawowa jednostka śmigłowcowo-samolotowa służb pograniczników jest w Ozierkach (niewielkie lotnisko na północ od Postaw (Postawa-Postawy?)

- do 2002 r. była to liczna jednostka (też miała nr 276) wojskowa, która została rozformowana. Dość znana z walk w Afganistanie (18.000 wylotów, ponad 300 oficerów i żołnierzy nagrodzonych medalami i orderami, udział w gaszeniu Czernobyla, śmigłowce Mi-24B - bojowe, Mi-24R – rozpoznania radiologiczno-chemicznego, Mi-26 - ciężkie transportowe śmigłowce, Mi-8MT – transportowo-desantowe.

- Po rozpadzie ZSRR baza znalazła się w Rep. Białoruskiej, przeformowana w 276 bazę śmigłowców. Duża część żołnierzy przeszła po 2002 r. do bazy w Prażanach, część została jako obsługa lotniska „Borowcy”. Ostatnim dowódcą był W.A. Sielezniew.

http://www.skywar.ru/276ovp.html

 -Na lotnisku „ Borowcy” często odbywały się ćwiczenia lotnicze i wówczas latały tam Tu-22 (wiadomość z 25.04.2011., wpis na forum), Tu-22M3. Większość samolotów dalekiego zasięgu stacjonowała wówczas w Bobrujsku, Orszy, w Baranowiczach. W 1988, ćwiczenia „Zapad-88” stacjonował tam:pułk postawskij, dowódca latał wówczas z „Borowców” Tu-134, ale podobno Tu-22 tam nigdy wcześniej nie było . Ktoś na forum pisał o Tu-16, ale ich też tam podobno jednak nie było. Były natomiast jedynie Antonowy-2 (info z 28.04.2011, 10:25).

Inni (Georgij, 15:47) byli przekonani, że na pewno były tylko An-2, bo –jak twierdzili – tam w „Borowcach” była stale eskadra desantowa (210 овтаэ).

http://www.byavia.net/forum/viewtopic.php?p=36293#36293

 - 14.06.2009, cytat już w tłumaczeniu:

"Teraz jest tam tylko 276 samodzielny batalion ochrony lotniska, lotnisko jest aktywne (927 IAB z „Bieriozy”). Co najmniej raz w miesiącu odbywają się loty MIG-29 z lądowaniem lub bez, a jedynie z dotknięciem kołami szosy i od razu nabierają wysokości."  Załączone są także  zdjęcia z lotniska – szosy.

 - 13.04.2010

Są też na forum spotterzy z lotniska „Borowcy” i okolic – jeden z nich , Sanek, opisuje, jak fotografował z komórki samolot An-225 na lotnisku w Mińsku, ale zrobił tylko jedno ujęcie, bo ochrona od razu uznała go za groźnego terrorystę i musiał zejść dalej, chociaż był na obrzeżach lotniska, nie w samym centrum, i tylko robił zdjęcia...

http://www.byavia.net/galerka/photo.php?id=4027&page=259

 tutaj także inne zdjęcia samolotów w Mińsku z 10, 9. 8.04.2010 r.

http://www.byavia.net/galerka/comments.php?page=262

są też z 6, 5.4.04.2010

http://www.byavia.net/galerka/comments.php?page=258

 - Inne informacje - sprzed 10.04.2010. - są też bardzo interesujące:

 

- 27 Маrca 2010,  09:29    

"Na 1.04.2010. zamyka się w godzinach od 10:00 – 14:00 dla pojazdów i wszystkich środków transportu szosę M1/E30 Brześć-Mińsk-granica FR na długości 329-332 km celem zabezpiecznia startów i lądowań samolotów"

- 28.03.2010. 15:00 

Mowa jest o jakichś ćwiczeniach i ożywieniu ruchu na lotniskach Łuniniec, Borowcy, Bobrujsk. W Borowcach dwa  MIG-29 miały dyżurować przez 2 doby

Info ta jest zakwestionowana przez innego komentatora (pilot @gena), który twierdzi, ze w Borowcach nigdy MIG-ów nie było, bo były tam tylko śmigłowce 276 jednostki. @Gena twierdzi, że obecnie lotnisko jest tam rozebrane (rozwalone?) i żadnych samolotów się tam nie przyjmuje. Najwyżej bojowe. Co do lądowań na autostradzie – „jeśli się nie będziecie lenić, zobaczycie to na własne oczy, wystarczy samemu pojechać.”

Я имею в виду отрезок дороги, который превращен в ВПП. Что же тут удивительного, поясните вы мне, что самолеты взлетают и садятся на подготовленную полосу!?!?!? В штиль, в ПРОСТЫХ метеоусловиях, ПОДГОТОВИВШИСЬ!?”

[Cóż dziwnego jest w tym, że samoloty starują i lądują na przygotowanym pasie?]

„Ci, którzy jeździli do Niemiec, na pewno widzieli, że są oznaczenia na wielu autostradach co 10 km, że może lądować samolot. Więc nie opowiadajcie o „białoruskich cudach” na szosach... Widocznie ludzie odzwyczaili się od lotów ćwiczebnych.”

Niestety, nie ma tych fragmentów na forum, do których dyskutanci się odwołują – sądzę, że zostały wycięte przez cenzurę pokwietniową.

Ale jest za to co innego: są dane @gena:Сердюк Геннадий Викторович. Был, участвовал, имею!GSM 696-90-33, e-mail:gena_letchik@mail.ru, Skype: gena_letchik…

Nic, tylko napisać, zatelefonować, wyjaśnić swoje wątpliwości – wydawałoby się... Jednym słowem - od razu wejść w kontakt z rosyjskimi służbami, bo to jest / był chyba tego rodzaju kontakt.

- 7.04.2010 , 08:41    

jeden z komentatorów pisze: "Jechałem w Borowcach wczoraj, rzeczywiście lądowali, świeże „zebry” są na drodze i świeże ślady czarnej gumy."  Jest również podany link dla @gena, by zobaczył zdjęcia z ćwiczeń w Borowcach z 2007 r., zdjęcia lotniska z 2009. Są tam An-26, są info o ćwiczeniach 2008 – „Osień – 2008”, są też zdjęcia SU-25 lądujących w Borowcach

- 9.04.2010., 21:40

@gena :”U nas nie wszystko jest tak źle. U nas północna część kraju nie jest „zakryta” (zamknieta”?), kończą swój żywot lotniska Miory i Postawy, co do północnego Witebska – nie wiadomo, tam stacjonowała dywizja Ił-76...”

Być może, że określenie "zamknięcie" dotyczy tutaj jedynie kontekstu zamykania wielu lotnisk na terenie Białorusi. Ale również jest możliwe, że określenie to dotyczy czegoś więcej - jakichś ograniczeń wprowadzonych na innych obszarach Białorusi, które nie dotyczyły części północnej... Czy mogły one dotyczyć np. zamknięcia przestrzeni powietrznej wieczorem dnia 9.04.2010.? Cytowany wpis pochodzi z godz. 21:40 czasu białoruskiego, kiedy w Polsce jest chyba jeszcze 20:40 i dopiero za ponad godzine ukaże się informacja o zagrożeniu jednego z samolotów UE...

- Po 9.04.2010. mamy ...  zapisy dopiero od 14. lutego 2011.Wątek dotąd omawiany na pewno się nie zakończył w sposób naturalny - został ewidentnie wyczyszczony!

Ale mamy pod innym linkiem jedną bliską kwietniowi 2010 informację:

- z dn. 20.05.2010 o tym, że w Borowcach ląduje An-26

.http://www.byavia.net/forum/viewtopic.php?t=1114892&postdays=0&postorder=asc&start=15

Więcej jest z roku następnego:

- 14.02.2011: @gena pisze, ze jeździ tą trasą k/Borowcow na wieś i dawno już wiedział, że tam jest pas rezerwowy dł. 3 km, wyasfaltowany, nie widać go z daleka, widać trawę, rosną drzewa, ale nie rosną wzdłuż pasa...

- 26 maja 2011, że  będzie lądowanie na szosie E-30 AUD między Szosą Słucką i Brzeską ok. 17:00, (116 Szab LTU)

- 22.07.2011, że  w Borowcach są teraz Mi-8 6/n – dość rzadko teraz tutaj spotykane ..

 Z ogłoszeń zamieszczanych na innych stronach można się dowiedzieć już jedynie o codziennych rzeczach:
- że obecnie: sprzedaje się tam działki wypoczynkowe za 51.tys. euro

- że buduje się nowe dacze.....

 

3. Podsumowanie.

-Z materiałów wynika, że na pewno przełom marca i kwietnia 2010 był bardzo aktywnym okresem w okolicach lotniska „Borowcy”, chociaż samo lotnisko (jego pasy startu i lądowań) oceniane jest wówczas jako nie nadające się do użytku lotniczego.

-Przeprowadzano tam lądowania samolotów na szosie, która – być może – jest stałym pasem rezerwowym tegoż lotniska o dł. 3 km, ukrytym w trawach i zamaskowanym na co dzień.

-Wyrażona w jednej z opinii pod notkami wątpliwość, że :

a/. samolot mógł wcale nie trafić w samo lotnisko, bo z wyliczeń może cos innego wynikać –  wcale jeszcze nie świadczy o tym, że żaden duży samolot nie mógł tam wylądować na przygotowanym pasie rezerwowym w pobliżu lotniska;

b./ pobliskim lotniskiem są Ozierki, gdzie bazuje jednostka ciężkich śmigłowców, która również może mieć rezerwowy pas lotniskowy biegnący w pobliżu bazy

c./ „lądowanie w piachu” Tu-154, a więc poza płytą lotniska, wcale nie musiało być niebezpieczne dla samolotu i pasażerów; mógł to nie być wcale kawałek jakiejś łąki, co i tak Tu-154 powinien spokojnie wytrzymać, ale normalny pas szosy przygotowanej do takich lądowań.

- Skoro w maju 2010 lądował tam An-26 – a nie są to małe samoloty (zob. zdjęcia u góry notki) – to nieczynne lotnisko nie było w lądowaniu tym żadną przeszkodą. Przygotowania do lądowań w maju następnego roku 2011 wyraźnie świadczą o tym, że była to praktyka może nie taka częsta, ale zapewne kilka razy w roku przeprowadzano ją. Czy za każdym razem lądowały samoloty wielkości An-26 lub tupolewów 154, tego nie wiemy; zapewne w większości wypadków były to myśliwce bojowe. Jednakże potencjalnie (i praktycznie) lądowanie dużych samolotów było / jest tutaj możliwe.

- Fora dyskusyjne poświęcone lotnisku „Borowcy” zostało wyczyszczone z wpisów po 9 kwietnia 2010. Świadczy o tym brak kontynuacji nie zakończonego wątku dyskusyjnego, a nowe wpisy od 14. lutego 2011 już nie zachowują żadnej ciągłości.

- Ostatni wpis z 9.04.2010. jest dość tajemniczy: autor nadmienia, że północ Białorusi „nie jest zamknięta.”

- Rolę nieformalnego moderatora na tym forum w 2010 r. zdaje się pełnić osoba podająca się za lotnika o nicku @gena.

Zobacz galerię zdjęć:

Tu-16K, myśliwiec bojowy
Bołbasowo, Białoruś. An-26 An-26 An-26 An-26
amelka222
O mnie amelka222

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka